Vilken hundras kan passa mig bäst?
Jag kommer inom något år att skaffa en hund, jag hade tänkt mig att adoptera men har ju såklart "krav" på hund ändå.
Jag är en sån som gillar att vara ute mycket, att campa, vandra, eller bara ta bussen till skogen och tälta och sen åka hem nästa morgon.
Jag tränar jättemycket utomhus också och tar alltid med mig en hund om jag är hundvakt.
På vintern har jag ju inte samma möjligheter, det går ju självklart att vandra ändå och jag har planer på att bli mer seriös med det även på vintern, men det går inte att vara lika spontan bara.
Jag brukar passa grannens golden, han är lite understimulerad så jag lägger in mycket vardagsträning och låter honom göra saker under promenaden (t.ex. hoppa upp på bänken, hoppa över låga staket längst vägen i ett zick zack mönster medan vi går, osv)
Jag tycker att han kräver "för lite" men sen gillar han inte att träna så mycket heller.
Hundraser jag därför funderat på är tollare, australien shepherd, husky och liknande. En hund som man kan träna upp att följa med på vandringar och gillar att träna, men det här är ju mer krävande raser så jag är lite osäker.
Mitt ex har en aussie som jag älskade att träna med och göra saker med, men tollare och husky har jag aldrig bott med på samma sätt.
Vad har ni för erfarenheter? Vilka hundtyper tror ni skulle passa mig?
Lite fler av kriterier somm jag har:
- Är van vid enmanshundar, så gärna en sådan
- Höjd - mellan 45 - 60 cm
- Gärna kunna gå lös då det är en fördel när man gör aktiviteter ute, men inget krav. På många ställen är det koppeltvång ändå som jag respekterar.
- Tycka om att bada då jag vill kunna simma med hunden
- Inte så mycket pälsavfall att jag måste dammsuda två gånger om dagen, men att hunden fäller några gånger om året ingår ju och det är ok.
Husky tror jag inte har riktigt vad du söker, dom kan vara ganska svåra att motivera till träning (att springa och dra ser inte många husky´s som träning utan mer som livsglädje 😉), och det är på vintern dom verkligen lever upp. Jag får intrycket att du (just nu iaf) är mer av en vår/sommar/höst-människa?
Edit: Ah, att kunna gå lös - där faller huskyn bort också, dom flesta har en sjujäkla jaktinstinkt, och det är få förunnat att kunna ha en husky lös.
Vad har du för andra önskemål, förutom en framtida träningskompis?
Vad tycker du om pälsvård?
Storlek på hunden?
Några speciella egenskaper du önskar eller helst slipper tas med?
Edit: Efter ditt tillägg med fler önskemål så låter det som att en retriever ändå skulle kunna vara något. Kanske en labbe av aktivare linjer? Det finns ju en mellanvariant mellan Show/sällskapsmodellen och ren jaktlabbe som kallas dual purpose (DP), nåt att titta närmare på?
// Harley
Man ska välja hundras efter hur man är själv! Ställ dig frågorna vad ska du ha den till? Hur mycket motion kan du tänka dig att ge den dagligen? Vill du gå på bruks? Hur många dagar i veckan kan du tänka dig det. 1 hund kan leva mellan 10-15 år, så det är ganska lång tid man ansvarar för ett liv. Si bieren husky har jag hört är en väldigt frisk ras där man avlat på funktion framför allt. Det är en arbetande draghund! Då tror jag aussie passar bättre men det är en vallhund som vill jobba både mentalt och med motion, tollare har jag ingen erfarenhet men tror mig sett de använda genom vatten apportering. Tror det är en trevlig ras! Gå också på utställningar och brukshundklubbar och liknande och fråga uppfödare som kan sin ras, och även andra hundägare.
#2 Just de delarna med huskyn gör mig osäker. Har inget krav på att ha hunden lös egentligen, men det skulle vara ett + i kanten. :)
Jag rör mig ute mycket på vintern också, men då blir det mer dagsutflykter och liknande och inte att jag är utomhus en hel vecka i sträck och tältar. Det är dock något jag kommer att ändra på när jag köpt bättre tält/utrustning och fått mer erfarenhet osv!
Pälsvård kan jag tycka är mysigt att trixa med, men helst inte för mycket. Jag har bott med grannens golden (jättestor golden) och han kräver pälsvård, han hårar dock för mycket, man får dammsuga flera gånger om dagen. Det vill jag undvika.
Jag tycker om att träna mycket, jag älskar att lära mig om hur man kan träna hundar och jag älskar att lära hundar olika trick!
Gärna en stor hund, jag gillar inte små hundar så mycket och är dessutom lite mörkrädd och tycker det är lite läskigt att vara ensam hemma men jag känner mig jättetrygg med en större hund haha.
Just nu är jag extramatte till en collie och tar med henne på vandringar men hon gillar inte att träna så jättemycket, jag gillar henne jättemycket och är öppen för att ha en hund i samma mentalitet som en collie och som kräver ungefär samma skötsel.
Henne tar jag med mig i princip överallt, överallt förutom jobbet och gymmet kan man säga. Däremot gillar hon inte att simma, vilket jag tycker är tråkigt för jag vill kunna simma med henne.
Jag rör mig utomhus väldigt mycket, alltså jag brukar bli väldigt rastlös och går ut då och snor med mig grannens hund och kan vara borta 1-3 timmar (oftast 1 1/2) även på vintern.
Min labbe hade nog trivts jättebra hos dig! Labben är enligt mig mer anpassningsbar än många andra raser - t.ex. min tränar jag bruks med måånga timmar i veckan, och mycket lydnad och mentalaktivering, och drag. Men när jag fick honom (1½ år gammal) så tyckte han mest om att bara gå på promenader, och han tycker mycket om att få gå på vandringar och upptäcka. Vi fjällvandrade t.ex. förra veckan, och han var så förbenat lycklig med att få springa fram och tillbaka och undersöka, hitta renhorn, hitta ett litet hål att sova i under lunchen, bada i tjärnar…
En labbe hårar mindre än en golden skulle jag säga - och alla hundar hårar mindre och mindre desto "bättre" mat de får enligt min åsikt. (T.ex. behövde jag dammsuga varannan dag när han åt torrfoder, men nu när vi bytt till färskfoder dammsuger jag bara när han bara dragit in något mycket sand och grus för att det ska vara obehagligt 😂)
Eftersom du är intresserad av husky, Varför inte en Samojed? Finsk lapphund finns också istället för aussie.
Eurasier, Labrador, Flatte, Golden, Finns många spetsar och urhundar, samt massa andra hundar som skulle kunna passa in, beror på vad du vill ha för utseende, storlek, rasstandard (svår, lätt, mittemellan att träna). Vad du har för erfarenhet, Hur mycket du är beredd på att lägga ner m.m. Spelar också roll. med att lägga ner menar jag inte ut och gå, Då menar jag träna, Alltså träna hunden till allt den inte redan kan, vilket om du köper valp är precis istortsätt allt i vardagen.
Jag har själv Siberian husky och även om du låter som en väldigt aktiv person så skulle jag välja bort den rasen om jag vore du.
Du kan ju alltid dra med en annan hundras och det finns ju en uppsjö av hundraser som är aktiva. Det beror ju på hur du vill att hunden är aktiv.
Ex tänker jag på Golden retriver, Flatte, Tollare, Aussie, Jaktlabbe.
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Finsk lapphund, Vit herdehund, Eurasier,Schnauzer, Spanel hundarna
.
Bearded Collie, om pälsen avskräcker så kan du klippa ner den! Den låter faktiskt som bästa tänkbara för dig! Känner en, hon är lös överallt, är ganska stor, är lagom aktiv och hon älskar sin ägare! 😊
#5 Haha det är jättemånga som säger att jag borde skaffa hund eftersom jag är så aktiv, som tur är så har jag massa hundkompisar som jag lånar när jag ska iväg på saker 😄 #6 Jag ska kolla upp de raserna! Jag har inte så jättebra koll på vad det finns raser som passar min livsstil, men jag vet att jag vill ha en aktiv ras. Jag är beredd att lägga ner mycket tid, som sagt så tycker jag grannens golden retriever kräver för lite psykisk träning, men jag vet inte om det är för att han tycker att det är tråkigt att lära sig saker också. Jag har egentligen aldrig haft en egen hund, utan har bara umgåtts och passat andrats hundar. Jag har haft hundar hos mig några nätter och vaktat en hund i två veckor (grannens golden). Jag har jobbat med gatuhundar också. Eftersom jag inte haft en hund innan så känns det bara dumt att ta en för svår hundras men jag är så pass engagerad i att lära mig och gå på kurser att jag vågar ta mig ann en mellansvår ras. Det är också därför jag undrar om t.ex. en tollare och aussie kan passa mig. Är helt kär i de raserna nämnligen och har ju ändå träffat en aussie som jag älskade att jobba med.
#9 Alltså bearded collies är så jävla söta haha. Älskar dem och deras päls men det känns inte riktigt som en hund jag kan se mig själv med. Min kompis har en sån i och för sig, ska fråga om jag får träffa honom.
Jag letar själv rätt hundras just nu och har valt bort ffa tollare för att det är en ras som inte verkar nöja sig med långa promenader, trickträning, lydnad eller agility. Det är en riktig arbetsmaskin som går att jämföra med border collie fast i retrieverkläder. Så tror ej heller att en tollare skulle passa dig. Aussie kanske av de mer utställningsavlade men det verkar vara svårt att hitta mentalt stabila hundar när jag letat. Men storpudel, labrador, engelsk springer spaniel, flera av spets- och urhundstyperna, schnauzer, vit herdehund (om man hittar bra linjer)m.m. tror jag skulle passa dig utmärkt! Lycka till!
Har du kikat på Spaniel hundarna?
.
Jag slår ett slag för Finsk och Svensk Lapphund samt Eurasier!
#11 tänk bara på att inte gå för mycket på utseende, även om man såklart inte vill ha en ful hund! Ridgeback,miniature american Shepherd? Och framförallt tror jag en staffordshire bullterrier eller amstaff kan passa dig bra!
Keeshond, nån av sennenhundarna?
Vad vill du göra med hunden för aktiviteter ? Typ lydnad,bruks, agility?
.
Om du är mycket för friluftsliv så lägg en extra tanke på pälsen. Visserligen kan man slänga på hunden ett täcke på vintern - men det kan aldrig ersätta en riktigt funktionell päls! Den bästa hund jag haft ur vädersynpunkt var helt klart min isländska fårhund. Helt suverän päls för nordiskt klimat; varm och vattentålig på hösten/vintern (de älskar verkligen snö!) men ändå inte för varm på sommaren. Lättskött dessutom, smutsen trillar av när den torkat och när hunden fått vuxenpäls behöver den inte särskilt mycket pälsvård utom vid fällperioderna. Finns dessutom korthåriga islandshundar som ändå har tillräckligt mycket päls och underull för att funka för utomhusaktiviteter. Men om du gillar collie så finns det bra, bruksavlade collies som säkerligen vill både träna olika hundsporter och hänga med på diverse "äventyr". Var bara noga när du väljer uppfödare och satsa på en som uttalat satsar på mentalitet och användbarhet i sin avel. Jaktlabbe avråder jag från, det är en av få raser/rastyper som fortfarande avlas för ett specifikt ändamål, i det här fallet apportering. Vill du inte använda hunden till jakt så avstå! Däremot finns det som sagt sportigare varianter av "vanliga" labbar, det kan absolut vara ett bra val. Dock fäller labbar - mycket! Håren lägger sig dessutom som barr överallt och kilar in sig där man minst anar det. Gula fäller värre än svarta även om man givetvis inte skall välja hund efter färgen. Någon av de större terrierna eller (mellan)schnauzer kanske också skulle passa? Oftast sportiga hundar som visserligen kan vara ganska envisa och egensinniga men ändå är roliga att jobba med.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Husky går bort då för dom är några av de raser som fäller mest! Har hört massor av husky ägare som varnar för den jobbiga fällningen. Men tollare, golden, lab eller samojed?
Min kusin har en tollare som hänger med på precis allt! Han är helt fantastisk och går gärna lös och lyssnar väl. Aktiv, lättlärd, snygg, går agility, lydnad och spår! Utefter min erfarenhet med honom så rekomenderar jag rasen! Välj dock efter rätt linje :)