Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 705 ggr
densomundrar
0

Mindre kulor i maten?

Min hund äter just nu ett foder med ganska stora kulor och han tuggar inte dessa när han äter utan han sväljer dom hela, utan att för den delen stressäta för han äter i godan ro och tyvärr med ganska dålig aptit. Har börjat fundera på om det är pga kulorna storlek, kan det spela in? Andra typer av matintag tuggar han så jag förutsätter att han inte har ont, iom att han tuggar andra saker. Funderar på att byta foder igen men drar mig för det då jag äntligen hittat ett foder som jag känner mig nöjd med :-/

Lona
0

Blöt upp maten :-) ?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

densomundrar
0

#1 just nu får han uppblött mat en period då jag misstänker att det är för att han inte tuggat maten som han ibland har besvär att bajsa, han låter och skriker lite, vilket verkar hjälpa mot det. Dessutom går det åt massor med mat i onödan när jag blöter upp, då han oftast har dålig aptit och inte äter upp = massor med mat kastas. Men jag vill att han tuggar maten, jag har fått för mig att det är bra för att förebygga tandsten.

Karmatarerskanise
0

Torrfoder påverkar inte tandsten.  Det gör tandborstning och ben.

Jag hade testat färskfoder om jag var du :)

Zyloon
0

Har du kollat så att din hund inte redan har tandsten och tandlossning? Då kan det göra ont när den tuggar. Annars brukar väl de flesta foder ha samma mat fast i små kulor. Vad är det för foder du ger din hund?

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

densomundrar
0

#3 tänkte mer att torrfoder är hårt, hunden tuggar på det och använder tänderna, tandstenen har mindre chans att fastna ordentlig till motsatts när dom får blöt mat. Ben får han, men äter sparsamt och bara i perioder tyvärr… #4 jodå, har klippkort hos veterinären känns det som och dom brukar kolla tänderna när dom gör en snabb kontroll innan själva undersökningen, skulle det vara tandsten som jag inte sett så borde dom sagt det :-) Jag ger purenatural spannmålsfritt i dagsläget, kan ju höra med affären om det finns med små kulor.

Karmatarerskanise
1

#5 Jämför med om du äter knäckebröd.  Tror du det hindrar tandsten?

densomundrar
0

#6 hindrar tandsten skrev jag väl aldrig, men jag tror att det är bättre med torrfoder i det avseendet än med blöt mat. Varför får jag inte tro det om jag nu vill det? Alla har vi väl olika saker som vi tror är lite bättre än det andra utan att ha vetenskapliga bevis och att tro att torrfoder är bättre för tänderna än blötmat är väl ändå inget som skadar hunden? Som jag skrev ovan i mitt första inlägg om tandsten "jag har fått för mig", dvs inte fakta.

Karmatarerskanise
0

"Varför får jag inte tro det om jag nu vill det?"

Vem har sagt att du inte får tro det? 

Förlåt så mycket för att jag ville informera dig.

densomundrar
0

#8 ja, det undrar jag, lät som att jag helt enkelt inte fick ha den uppfattningen iom att det inte informerades utan snarare kändes som att det argumenterades emot, vilket du absolut får göra men gärna i en tråd där det hör mer hemma :-)