Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2778 ggr
CissiD
2016-08-08 13:53
0

Våtfoder?

Min hund går i dagsläget på Pure Natural sensitive duck. Han har haft mycket problem med magkatarr och går i dagsläget på gaviscon, omeprazol, fortiflora och vi håller på att fasa ut kortisontabletter. Fodret han går på nu är helt klart mycket bättre än alla de foder vi testat innan men vi har svårt att få honom att vilja äta och magen är inte helt optimal. Mycket fisar och varierande tjocklek på bajset. 

Foder som inte fungerat: Orijen, Acana, Brit care och Royal canin (fått testa flera av veterinären och alla har varit katastrofer.) Färskfoder har jag testat och då får han aptit men tyvärr är det alldeles för liten mängd så det fungerar tyvärr inte det heller. Vi har kommit fram till att han behöver ha ett foder med utfyllnad men vi misstänker att majs och potatis kan vara sådant hans mage tycker är för svårsmält. 

Jag och min sambo funderar nu på om det finns något vettigt våtfoder man kan testa? Alla torrfoder vi testat har han bara gillat första veckan om ens det. Det är jätte viktigt att han äter varje måltid och vi behöver därför toppa alla mål med något så att han börjar äta. Vilket i sig inte är något problem men hade önskat att han åt med lite mer glädje. 

Jag har även börjat fundera lite på om standardt kunde vara ett vettigt torrfoder att testa. Men min sambo är skeptisk till torrfoder i allmänhet för tillfället. Och jag kan förstå honom efter alla problem vi haft att få vår älskade hund att äta. 

Finns det något foder som har bra burkmat man kan testa?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

CissiD
2016-08-08 15:38
0

lizton
2016-08-08 16:24
0

Våtfoder generellt vet jag inte hur bra det är att helutfodra med. 

Ett våtfoder som kräsna småhundar brukar gilla är Cesar. Det kan vara gott att toppa med.

http://www.bitiba.se/shop/hundfoder/vatfoder/cesar/portionsform/524980?gclid=CjwKEAjw26C9BRCOrKeYgJH17kcSJACb-HNAW_FnJUmO9Y1Oyy2tzuHJTsc35eV43OjwP-L4C9G7rRoCspfw_wcB

En del känsliga hundar kan funka på bakat foder som är mildare än andra torrfoder. Magnussons har bakat foder. Du kan skicka efter en gratis provpåse från tillverkaren om du vill testa. Annars finns det i många livsmedelsbutiker och i nätbutiker. Deras Meat & Biscuit är godast. Vi har det som godisfoder. Tillverkarens hemsida:

http://www.hundmat.com/

reckon
2016-08-08 16:41
0

Jag har en hund som hade stora problem med magkatarr i 1,5 år. Jag testade väl i princip allt på honom. Torrfoder (Standardt i olika sorter), blötfoder (Bozita, Nordic by nature), färskfoder (Nordic, Klass), BARF (Mush vaisto och egenkomponerat), Andapsin och Losec, få måltider, många måltider, torkad lunga etc etc. 

Idag äter min hund Bravo ox spannmålsfri, bovetegröt, glutamin och benmjöl tre gånger om dagen. Kaninmage några gånger i veckan. Kaninmagen var det som gjorde att min hund kunde börja fungera på färskfoder (från att få magknip av några gram färskfoder) så jag kan varmt rekommendera att ge det en period och se vad som händer, även om ni kommer fortsätta ge torrfoder. Dunderkur för ledsen mage. Min fick 1/3 kaninmage om dagen i början och jag såg stora förbättringar.

Nu är magen relativt stabil sedan jag tror ett år nu, och vi sover om natten och han gnäller och stressar inte hela dagarna. Ibland får kan kyckling- eller kaninben vilket faktiskt fungerar bra för magen. Får han några kulor torrfoder ligger han och smaskar halva natten så det går inte alls. 

Han är inte 100 % besvärsfri (äter lite gräs, får ibland halsbränna eller liknande då han kan ligga och slicka en stund på ben/tassar) men det är så otroligt mycket bättre än det har varit. Livet är liksom inte en plåga längre.

Min var extremt hungrig och gnällig på färskfoder, men när han fick kaninmage + Bravo och utfyllnad av bovetegröt blev det lugnt. Är det för att han blir tom i magen som det inte fungerar med färskt? Får ha uppstötningar eller spyr galla? Har ni testat ett färskfoder med väldigt låg fetthalt? Tråkigt att ni har det så här, jag vet precis hur jävligt det är. 

Tyvärr kan jag inte rekommendera någon burkmat. Jag har testat Nordic by nature en kortare period men såg ingen förbättring och det blir ju tyvärr så himla dyrt med våtfoder. Helt galet, i alla fall när jag räknade på det för min hund för något år sedan.

CissiD
2016-08-08 16:42
0

#2 tack för svar. Om vi ska testa ett nytt torrfoder så blir de standardt. Men då han tröttnar så fort på mya torrfoder så hade jag hoppats på ett mellanting mellan färskfoder och torrfoder. Något som ger aptiten färskfoder ger men har utfyllnad som gör att formgivaren blir mycket högre.

Vinternos
2016-08-08 16:50
0

Om man vill ha utfyllnad i ett färskfoder kan man ju även koka morötter och vitkål för att sedan passera och blanda i. Brukar frysa in i små formar(isbitar) och portionera ut om de behöver mer vegetabilier i sin kost(hård avföring var en av anledningarna). Vet även att man fyllt ut färskfoder med havregröt, dock aldrig testat själv ;o

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

tiger tok
2016-08-08 18:13
0

Magnussons? Icas eget spannmålsfria Torrfoder?

tetri
2016-08-08 19:09
0

http://www.bitiba.se/shop/hundfoder/vatfoder

Här finns det några billiga men bra våtfoder, kolla på animoda, rocco och rinti. De flesta sorter innehåller bara kött och olja men det finns också dom med vegetabilier. Jag har testat rocco och animoda som utfyllnad till min tik som lätt blir tjock och är nöjd. 

Min mammas hund får standardt och jag ger även det till mina andra när de äter dåligt. För att vara ett torrfoder blir det väldigt lite bajs och även om jag som är van vid färskfoderbajs tycker att det stinker är det definitivt bättre än andra torrfoder jag testat.

feral jesus

Estelle13
2016-08-08 20:25
2

Istället för att byta prova och chansa så föreslår jag att du tar kontakt med Lena Mattson på standard för vägledning i och med att hunden har sådana problem som den har. Hon kan hjälpa er med eran hund, bra och kunnig kvinna som hjälper maghundar varje dag.

tiger tok
2016-08-08 20:48
0

Finns en djuraffär i Täby, hundhälsa heter den! Dem har flera utbildade inom hundens kost och allt annat också! Ring och prata med dem! Kan också säga att när jag pratade med en av dem (känner en hund som har känslig mage, dock inte i samma grad som din verkar ha) men dem rekommenderade också standardt;)

CissiD
2016-08-09 20:36
1

#3 Alla medicinerna har tack och lov hjälpt mot alla spyor och värk han haft men han är känslig för allt. Ska definitivt testa kaninmage. Vi hoppas däremot att vi ska hitta ett vettigt våtfoder då han verkligen avskyr att äta sin mat. Hade det inte blivit sådan katastrof med färskfodret kanske jag hade testat det igen men det vågar jag inte.  Det som inte fungerade med färskfodret var att han började spy mer galla och mådde riktigt dåligt. Vilket jag nu i efterhand kan förstå då fodergivaren är så liten så även när vi delade ut maten på 4 gånger per dag så vart magen tom och spyorna kom. 

#5 Vi fick rådet att använda fiberhusk till färskfodret. Kan hända att jag vågar byta till färskfoder i framtiden och då fylla ut men i dagsläget är det inget jag vågar för hans skull. 

#6 Jag är inte intresserad av torrfoders tips. Anledningen till att jag letar våtmat är för att jag testat alldeles för många torrfoder som inte fungerat. Behöver något som kan få honom att se glad ut vid måltiderna igen. :) 

#7 Tack ska kolla länken. Priset är inte viktigt för oss då vi anser att hittar vi något som kan hålla oss ifrån alla miljarder veterinärbesöken så kommer vi gå plus. 🤪

#8 Jag har fått ett liknande tips innan inte säker på om det var samma namn dock. Jag har kollat på standardt sida och de har en hel del kosttillskott jag är intresserad av men vid ett eventuellt byte till ett nytt torrfoder måste både jag och sambon vara överens och ingen av oss känner att torrfoder har fungerat. Det är inte roligt att se sin hund avsky utfodringarna. 

#9 Tack för tipset. Ja standardt verkar vara ett bra torrfoder och det ligger högt på min lista om vi skulle byta torrfoder. Men tror tyvärr inte något torrfoder kommer kunna ge honom matglädjen tillbaka. Han tigger gärna mat av oss men går undan när jag kommer med hans mat. Tack och lov är det mycket bättre nu tack vara medicineringen. Men jag kommer endast våga testa ett foder om det inte fungerar får han gå kvar på sitt gamla i några månader till. Kommer inte exprementera med foder som vi blev tvungna till förra året.

Estelle13
2016-08-09 21:42
0

#10 Du behöver inte byta till standardt torrfoder för att få hjälp av dem, vill du köra med färskt så går det lika bra, det var själva vägledningen jag syftade på, då hon vet i vilka steg man bör gå för att stabilisera en hundmage. Att enbart testa något tillskott utan vägledning av standardt kan jag inte rekommendera då det är svårt för vanliga hundägare att veta vilket som passar bäst till just sin hund samt att det krävs en lugn infasningsperiod.

CissiD
2016-08-09 22:16
0

#11 Hur får man tag på henne? Tänkte att någon som jobbar med standardt inte skulle vara intresserad av att rekomendera andra produkter. Eller arbetar hon inte för standardt? Har inte tänkt testa någor kosttillskott men har kollat på dem som är för mage för att möjligtvis använda någon gång i framtiden. Men med alla mediciner han har nu vågar jag inte blanda i massa andra saker. :)

Estelle13
2016-08-10 10:57
0

#12 Hon har arbetet med kostrådgivning länge i många många år, nu oftast genom mejl kontakt då det är mycket kunder som ökar hela tiden. Nu var det ett tag sedan jag kontaktade henne angående min ena hund och jag fick hjälp. Vet att dem har stopp i bland på kostrådgivningen för att de inte hinner med och måste prioritera dem som använder sig av deras produkter först och främst . Då vägledning ofta behövs vid användning av deras produkter prioriteras dessa kunder. Men om du kontaktar henne så kan det hända att hon ger på förslag att tillsätta något av deras tillskott för magen och då blir din hund prioriterad före dem som inte använder det. Jag vet att de har hjälpt alla hundar förut vare sig vilket foder de äter men kundantalet ökar och det funkar inte i längden att endast några få personer hjälper alla mag och klådhundar i Sverige för att de hinner inte med, därför är det prioritering som gäller. Gratis är hjälpen också. Värt att testa iallafall! Mejla till kontakta@standardprodukter.se

Underbarn
2016-08-10 12:51
1

"Bozita naturals" hade jag tänkt föreslå, såg länken också i #1. Jag ger vår lilla hund det fodret, mest för han också tröttnar på torrfoder plus har dåliga tänder men jag blandar blötmaten med lite torra kulor. Det kanske fungerar att göra så om ni har ett torrfoder som fungerar för magen men som han tröttnar på, om magen tål blötmaten.

TjockaBerta
2016-08-10 13:21
0

Min hund som har haft magproblem klarade Bozitas blötfoder tills de ändrade produkten till det sämre. 

Nu får han bara Hill's burk-och torrfoder blandat.

>>>Malum domesticum<<<

CissiD
2016-08-10 21:53
0

#13 Tack då ska jag ta och kolla upp det! #14 Vi har ett torrfoder men det är inte optimalt. Har du gett det fodret länge? Fortsätter din hund att gilla det? #15 har de ändrat i den? Ja tyckte innehållet såg bra ut. Vad hade de i innan?

Underbarn
2016-08-10 22:54
0

#16 upptäckte produkten för några månader sedan och har använt det varvat med andra torrfoder. Han tröttnar inte på blötmaten verkar det som. :) sen finns det flera olika smaker och jag varvar med alla, ren, älg, fisk, kyckling, kalkon, nöt, vilt osv

reckon
2016-08-11 17:49
0

#10 Jag förstår. 😕 Min mådde också pyton på färskfoder förut. När han var som värst kunde han inte ens äta ett par gram rått kött utan att få magknip en stund efteråt. Det är verkligen inte lätt att få till det med maten till en hund med magproblem. Jag hoppas du hittar något som fungerar bra snart och som han gillar att äta. Ja gör det, ge kaninmage varje dag i en period och se om det blir någon skillnad. Ibland stoppar min hund i sig något som gör honom värre i magen igen och då får vi jobbiga nätter med en massa smaskande, men jag har lärt mig att får han kaninmage några dagar i rad så lugnar det sig. 🙂

CissiD
2016-08-12 17:50
0

#17 Det var ju positivt att hunden inte tröttnade då det är ett problem som vi haft med alla torrfoder vi testat. 

#18 Ja om smaskande ändå var något jag kunde se som en jobbig natt. Men efter alla spyor och diareer som vi haft under den värsta tiden så räknas endast det som räknas som en jobbig natt. Men för stackars hunden är det ju jobbigt även de gångerna de bara är smaskande med.

Lona
2016-08-12 19:44
0

Jag vet att innehållsförteckningen inte ser så kul ut på pappret men Hill's i/d och RCs gastrointestinal blötfoder har funkat helt suveränt på våra hundar när de varit dåliga. Det har dock inte rört sig om mer eller mindre kroniska besvär. Om det är gott eller inte kan jag tyvärr inte svara på - våra hundar äter allt ;-) . Det kostar ju en del men man kan komma lite billigare undan på nätet (Bitiba.se tex) och många veterinärkliniker har olika driver med 20% rabatt emellanåt - då kan man bunkra. Kaninmage tycker jag absolut du ska testa! Det som funkade på Skroffan var överkokt ris och risavkok. Hon fick inye äta annat foder än sitt njurfoder men när hon fick lite ris på så blev magen kalas :-) . Hon hade kronisk gastrit/fick lätt magsår efter att ha haft främmande kropp i magsäcken ett längre tag.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

reckon
2016-08-12 20:03
0

När min hund svalt en plastpåse som han senare spydde upp fick han efteråt väldigt, väldigt ont i magen. Kunde inte gå normalt utan stapplade fram. Var till vet som ordinerade Royal canins gastro intestinal blötfoder vilket hjälpte väldigt bra. Bajset såg konstgjort ut och han fick efter någon vecka tillbaka sitt head shaking syndrome och han luktade skunk ur pälsen, men magen var glad. Kanske värt att testa i nödfall, om ni nu inte redan gjort det. Förstod inte från ditt inlägg om ni testat RC blötmat. Dyrt som sjutton dock, och kanske inget att ge som "standardfoder", men det kanske även skulle hjälpa magen något att bara ha lite som topping på sin vanliga mat?

Kaninmage är toppen mot diarréer. 🙂

lizton
2016-08-13 11:29
0

#12 Du ska inte ge tillskott till ett helfoder. Fodret blir obalanserat och ett näringsämne kan konkurrera ut ett annat. T ex om du ger kalk så kan det konkurrera ut zink och hunden får zinkbrist istället. Ger du extra zink kan det konkurrera ut järn och hunden får järnbrist somi västa fall  kan leda till allvarlig blodbrist.

Du kan blanda olika helfoder, men håll dig borta från tillskotten! Personen som rek i tråden är försäljare/tillverkare  av både tillskott och hundfoder och såna ska man ta med en nypa salt. Lita aldrig på dessa! Kontakta en oberoende veterinär om du funderar på om hunden ska ha något tillskott. Veterinären avgör det.

Det enda tillskott som är ofarligt att ge är extra omega-3. Dr Baddkys fiskolja är säker och testad om du vill ge fiskolja. Tyvärr finns mycket gifter i många fiskoljor men  Dr Baddakys litar jag på. Ekologisk kalllpressad linfröolja kan man ge istället om man vill.  Till en allergisk hund kan linfröolja vara säkrast eftersom hunden kanske reagerar på fisk. Om magen är krånglig så ge inte omega-3.  Fett kan oroa magen.

För hundens mage tycker jag att Proviva blåbär är super. Ge en skvätt vid varje mål och hunden får i sig goda magbakterier. Det är extra viktigt om hunden äter antibiotika, men du kan ge det varje dag som en hjälp till magen. Andra sorter av Proviva borde också gå bra, men jag gillar själv blåbär bäst, så den har vi alltid hemma. En av våra hundar får Proviva varje dag, eftersom han äter lite vad som helst han hittar utomhus och hans mage håller sig bra tack vare Provivan. Proviva finns i livsmedelsaffärernas kyldisk.

CissiD
2016-08-13 13:39
1

#21 Vi fick det fodret som första foder först som torrfoder meb testade även blötmaten. Magen mådde inge vidare på det fodret. Men med blötmaten var det enklare att få honom att äta. #22 med tillskott menar jag liknande fortiflora. Han äter dagligen fortiflora på veterinärens inrådan. Så goda bakterier får han i sig. Varken kalk, omega 3 eller andra "riktiga" tillskott skulle jag våga ge till honom i dagsläget. Vad jag letar efter är saker som kan hjälpa till stabiliera magen. Bra tips med proviva ska lägga det på minnet så jag kan testa det längre fram.

CissiD
2016-08-13 13:39
1

#21 Vi fick det fodret som första foder först som torrfoder meb testade även blötmaten. Magen mådde inge vidare på det fodret. Men med blötmaten var det enklare att få honom att äta. #22 med tillskott menar jag liknande fortiflora. Han äter dagligen fortiflora på veterinärens inrådan. Så goda bakterier får han i sig. Varken kalk, omega 3 eller andra "riktiga" tillskott skulle jag våga ge till honom i dagsläget. Vad jag letar efter är saker som kan hjälpa till stabiliera magen. Bra tips med proviva ska lägga det på minnet så jag kan testa det längre fram.

Estelle13
2016-08-13 16:45
0

#22 Nu får du snälla ta och lägga ner ditt ständiga skitsnack om att jag skulle vara försäljare av standardt foder/tillskott! Det ända jag har med dem att göra är att dom hjälp mig med min sjuka hund med strålande resultat och inget annat! Så var vänlig lägg ner dina falska påhopp direkt! #23 Alla hundar är individer och ett helfoder behöver inte betyda att det är ett komplett foder för just din hund. En del hundar är i behov av mer fett, protein, kalcium och vitaminer än andra så är det bara. Att påstå att kalk tillskott skulle konkurrera ut andra näringsämnen är totalt okunnigt och ett helt fel påstående. Denna människa som kallar sig för Lizton är en känd standardt hatare och det vet standardt om, dom vet dock inte varför. Tydligen har Lizton flera olika användarnamn på en rad olika hundforum där hen ständigt smutskastar dem. Hens inlägg här på iFokus skall tas med en nypa salt då hen alltid rekommenderar totalt tvärtemot bara för att motarbeta standardt och MIG bara för att jag tycker väldigt bra om dem och deras hjälp. Tack för mig Och du Lizton vill du fortsätta diskutera så kan du göra det via pm istället!

lizton
2016-08-13 23:38
0

#25 Jag svarade inte dig och jag menade inte dig utan den person du rekommenderar i varje tråd. Överdriv inte. Så betydelsefull är inte en enskild medlem på ett hundforum.  Det finns fler personer på detta forum som har dåliga erfarenheter av den tillverkare du ständigt reommenderar.  

Uppenbarligen har Estelle13 haft flera användarnamn på detta forum och försvunnit när hen fått mothugg för att strax  återuppstå med ett nytt namn. Man känner igen hen,  genom att hen skriver samma inlägg gång på gång. Estelle13 verkar har god bagrundsinformation  om den tillverkare hen ständigt rekommenderar. Hen känner till företagets planer, tillverkarens tankar och ekonomiska reovisning mm  Alltså Estelle13 har betydligt mer info än en vanlig kund förväntas ha. Varför? Jag ber moderator radera dessa två senaste inlägg för att tråden inte ska förstöras för trådskaparen.

När det gäller på vilket sätt mineraler konkurrerar ut varandra så är det grundkunskaper i näringslära. Estelle13:  läs exempelvis svenska kennelklubbens bok Hundmatboken så hittar du det. Här finns den:

https://www.skkshop.skk.se/hundmatboken

russin
2016-08-14 12:09
1

Hej där - kom på en sak bara så där. är Pascal någonsin testad för giardia ? Det kan komma i skov vid t ex stress, foderbyten och liknande situationer.

http://www.sva.se/djurhalsa/hund/parasiter-hos-hund?lid=24987

Estelle13
2016-08-14 12:51
0

#26 Läs ditt pm istället för att gå in och göra varenda tråd OT!

CissiD
2016-08-14 20:04
0

#25 jag bar skeptisk till standardt förut men det var innan jag fattat att hundar är olika. Min hund måste ha någon tillsatts i fodret och inte för högt protein. Var så negativ till ris innan på grund av arsenik och nu verkar det som att det kanske är det ända torrfoder som faktiskt kan funka. Tur att man kan ändra uppfattning. Önskar bara jag gjort det tidigare. #27 Det tror jag inte men ska ta det med veterinären. Medicinerna han har nu har ju hjälpt men å andra sidan så har vi undvikit stressade situationer då jag varit sjukskriven och inte klarat göra något. Och han har gått på samma foder i 6 månader nu. Så alla de vanliga utlösarna för det är ju borttagna. Är täckningsprov ett avföringsprov?

russin
2016-08-14 21:01
0

#29 träckprov är ett avföringsprov ja

CissiD
2016-08-14 21:04
2

# Då ska jag kolla med min veterinär för ett sådant prov har inte tagits. Hade ju varit en otrolig lättnad om det kunde vara något sådant som gjort honom dålig. Det går ju att få bort permanent så man kan få en frisk hund som mår bra. 🙂