Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1785 ggr
ipopuma
0

långpromenad?

vad räknar ni som en kort promenad, mellan promenad och långpromenad?

ipopuma
0

skriv gärna ras och ålder på hunden :)

Kirnzy
0

Kort 10-15min, mellan 20-30 min, lång 60+ min. Han är en 5-årig powderpuff :)

Herveaux
0

Irländsk Varghund, 4 år
Kissrunda - 10-15 min
Promenad - 30-45 min
Långpromenad - 60+ min

// Harley

[Belliszz]
0

Passar nu en shih tzu/papillon/dvärgpudel på 1,5 år. Så här ser vår dag ut.
Morgon runda 20-30 minuter 500 meter ca är rundan på.
Under dagen en runda på 2 km de tar allt från 30-60 min när jag går på raksträcka går jag i skogen så blir de samma tid men mer krävande.
Kvälls runda 650 meter och 30 minuter.

Lek och bus samt vara lös är i hundrastgård. Är inte för löshund. Oavsett hur bra pli på hunden så är inte för de. Då de är ofantligt många idag som har sina hundar lösa så av säkerheten så är de olämpligt. Vet om många som går med sina hundar lösa. Känner en hel del folk. Men vist i skogen kan man ha de så länge man har pli på hunden och man följer lagar och regler. Men i stan eller i en by. Nej där går gränsen

alltidnordin
0

Snart 11 månaders sheltiehane 🙂

Snabbis: 5-15 min
Promenad: 20-60min
Långis: 60+ min och gärna lös

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Snuffles
0

2½ år gammal mops/chihuahua-blandis.

Kort:  10-20 min
Mellan: 30-40 min
Lång: 1 timme och mer

sophiac
0

Mycket tycker jag beror på terräng om hunden är lös/ kopplad,väder osv. 9månaders Schäferhane. Kort ca 10 min kisspromenad. Mellan 30 min lös i olika terränger Lång 60 + lös i olika terränger Sen kan jag ju tycka att 20 min lös med lekkompis ger mer motion än 40 min kopplad. Så allt är ju relativt.

Joyous
2

Jag mäter i km. Långpromenad = milen (2 timmar) eller mer. Kort promenad = 3 km (30 min) eller mindre. Det däremellan är vad jag skulle kalla en mellan-promenad. Jag har en malinois på 2,5 år.

IngaTrnqvist
0

Kortpromenad: 10-30 min
Mellan:  ca 60 min
Långpromenad: 2 h+

Hur långt vi tar oss är väldigt olika, Kan ta oss 10-12 km på 2 timmar, ibland tar vi oss 3 km på samma tid, det beror helt på vad vi gör på promenaden. Har en blandras modell liten, 8 år.

jenmjao
0

Jag tycker längden spelar större roll än tiden.
Men ska jag mäta tid är långpromenad 1timme+ (upp emot 2timmar), vanligt promenad 25-45minuter, Och kort kissrunda 5-15minuter. Min hund är en schäfer/labrador på snart 5år.
Jag har en malinois valp på 6månader och hans promenader ser annorlunda ut, Det är mest leka med tiken tills han blir trött, Går vi så går vi oftast i 20minuter och det är en "promenad", ibland tar 20minuters promenaden 40minuter. Två gånger har vi gått "långt" i kanske 40-50minuter. Hans kissrundor är kortare än tikens också, oftast bara ut och kissa, eftersom han är valp och skulle bli rumsren.

JoannaLi
1

Kort: 0-4 km

Mellan: 4-7 km

Lång: 10+ km. 

7-10 km = "vi gick en lite längre promenad" :'D Den får ett eget alternativ!

Turast
1

kort (aka kisspromenad) kan vara allt från 10-30 minuter

"bara" Promenad är 30 min till 1,5 h

Långpromenad är över 2 h och gått längre än 7-8 km oftast blir de mer uppåt 10-12 km.. 

Mäter oftast i längd dock och då är

kort: 1,5-4km
mellan: 4km-8km
lång: 8-25 km

sen är vi ute och vandrar iblan, men det är ju en annan sak… 

har kh collie (3 år) och aussie (1år)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

tiger tok
0

Labrador retriever och en engelsk bulldog! Kort :20-30 min Mellan: 30-60 min Lång: 2+ timmar

batmanthebun
1

Tycker själv att längden och intensitet (lugn/rask takt, cykla, lös/kopplad, terräng, etc) har större betydelse. 

Brukar säga att:
500m-2km kortis/kissrunda
2-8km mellan
8-12km lång
12+km lång "Matte ville testa en ny väg"

Sen så tar vi lite vandringar med jämna mellanrum när vi är ute och går praktiskt taget hela dagen/dagarna. Mellan promenaderna och uppåt brukar ofta spenderas cyklandes under sommarn och ska även börja träna henne att dra lite.   

Hon är en 3 årig jämte blandning

Changrila
1

För oss spelar det väldigt stor roll hur promenaden är. För mig och mina salukis så ser jag det som ungefär såhär: Kopplad hund upp till 2km = rastningsrunda. Tar mellan 5-30 min. Kopplad hund 5-7km = kortare långpromenad. Tar mellan 1-1/2 timme. Lös hund 3 km eller mer = långpromenad, tar ofta 1 timme. Kopplad hund 10km eller mer = långpromenad av tråkigare slaget. Tar minst 2 timmar. Lös hund minst 5km = underbar promenad ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Nalle-]
1

Jag brukar faktiskt aldrig mäta våra rundor i km, men om man ser till tiden vi är ute så räknar jag en kort promenad som bara en rastningsrunda, typ 10 minuter. En mellanlång promenad skulle jag säga är runt 20-30 minuter och en långpromenad upp till en timme. Är sällan ute längre än en timme i stöten, inte för att hunden inte orkar mer utan för att jag hinner bli uttråkad ;) Är vi ute och spårar eller tränar något annat kan vi vara ute flera timmar däremot. Har en storpudel på drygt 3 år. Ibland har jag en blandras på 9 år hemma också. 

Tillägg: Går nästan aldrig kopplade promenader, utan lösa i skogen.

[Ninji]2
0

Kort: 10-30 minuter
Mellan: 30-60 minuter
Lång: Minst 60 minuter

Finsk lapphund/Isländsk fårhund, 4,5 år
Welsh corgi cardigan, 5 år
Miniatyrbullterrier, 7 år
Fransk bulldogg, 3 år

Jetaime
0

Kisspromenad: 5-10 mim Kortare runda: 10-20 mim Långpromenad: minst en timme.

Fridaaaa
0

Går ej efter tid för det säger ingenting

Liten: Under 3 km
Mellan 3-5 km
Lång:  Över 5 km :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LuLeLo
0

Precis som #18

Tass Josephine

Herseruds
0

Kort 15-20 min, Ofta kopplad i villaområdet här Mellan ca 30-40min Lång ca 60 min och mesta tiden lös i skogen. Längre än så går vi inte ännu då Nike, storpudel, är knappt 10 månader. Snabbrastning blir några minuter i trädgården. Och så är hon ju med när vi fixar i trädgård och hästhagar, kan bli flera timmar ute med omväxlande häng och lek, men inga långa sträckor.

flocken
0

Just nu har jag bara en 7 mån så just nu är vi inte uppe i mitt normala med en vuxen hund. Men med min förra hund såg det ut såhär Kort:1-3km typ kiss runda Normal/standard: 5-6 km Långpromenad 7 km o uppåt. Ibland 15 km.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Whippet
0

Schnauzer hane 1 år: Kort: 10-15 min Normal: 40 - 60 min Långpromenad 60+ Min Den korta promenaden är typ en morgon/eftermiddags promenad. Normal: brukar gå en runda på ca 40-60 min på kvällen Långpromenad 60 + får han någon gång i veckan, tex att vi kör till en skog och går där. Sen har vi stor trädgård, och där springer han runt hela dagarna om vi inte är på jobb/skola. (Inte hela tiden men mycket) eftersom att vi är ute och renoverar huset osv, han följer efter som en liten svans överallt man går så man nästa snubblar på honom. Sen busar han och leker med de andra 2 hundarna

I'm out Vilar huvudet i handen

Zadeira
0

Har ingen egen hund men är dagmatte 2-3 gånger i veckan så dessa siffror gäller mer mig än hunden. Är dessutom kroniskt sjuk som gör att jag inte alltid kan gå som jag vill, men detta är väl ungefär vad som gäller för mig överlag. 

Kort: 5-20 minuter,  upp till 1,5 km.

Mellan (eller normal), 20-40 minuter ca 1,5-2,5 km.

Lång: 40 minuter och över, från 2,5 km och uppåt