Vad har hänt med min kille?
Jag vet inte vad som hänt med min kille? Enda sedan han blev 1år så har han blivit som en helt annan hund. Han blir lätt osäker om man klappar han på huvudet, samma sak om man böjer sig över honom ibland. Han vrider bort huvudet och morrar t.om ibland. Det spelar ingen roll vem det är, han kan göra det mot mig likaväl som en annan familjemedlem. Ibland säger han även ifrån. Han var inte alls såhär innan? Han var världens socialaste och mest öppna hund som valp och sket i allt sånt. Man fick klappa han hejvilt. Det enda var att han inte tyckte om att bli bärd. Han har även blivit allmänt skarpare och mer vaktande. Är detta normalt och jag bara överanalyserar eller är detta något jag verkligen måste göra något åt? Det är vår första hund så vi kan ju inte sånt här…
Tonåren, unghundstiden, könsmognad, spökåldern osv.. mycket som kan göra en ung hund extra känslig.
Men det första jag skulle göra är att kolla upp hans hälsa hos veterinär, för det kan vara så att han har ont nånstans, ser dåligt, hör dåligt osv.. Många hundar som har ont reagerar med rädsla eller vakt.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Ska såklart stå "Vad har hänt med min kille"
Jag rättade till överskriften :)
#1 han har en öroninflammation just nu.. Sen så misstänker dom även allergi, så vi har nyligen bytt foder och ska vänta i någon månad och om vi inte märker skillnad så ska vi troligtvis gör en utredning.. Så det kan definitivt vara det, men han var såhär innan öroninflammationen också.. :(
#4 Då är det säkert en blandning av tonårshormoner och ont i öronen (det kan han ha haft LÅNGT innan ni upptäckte det). Plus att allergin gör att han blir känsligare överlag. Stackars liten :(
Ni kanske får backa några steg i träningen och gå sakta framåt medan hans hälsa är nedsatt.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Har du en rottweiler? Om svaret är ja så kan det också vara svaret på din fråga. Otillgängliga hundar när valptiden är över, mycket integritet och ofta socialt osäkra.
#5 ja det kanske är så.. Försöker göra så mycket övningar som möjligt för att stärka vår relation men just klappa på huvudet är fortfarande inte tillåtet enligt han vissa dagar…
#6 Yes…. Stor integritet har han absolut och har alltid haft och vår uppfödare sa sedan dag ett att en rottweiler (speciellt en man inte känner) ska man inte klappa på huvudet då dom inte tycker om de. Visst det kanske är jag som har för höga krav på att han ska tåla allt och bara gilla läget, det är inte direkt en sådan hund. Men jag tror inte att det endast är en rottweiler grej… Jag tror de är väldigt mycket personlighet som spelar roll..
#3 Tack så mycket!