Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 915 ggr
majhefsticar
2016-08-12 22:08
0

Ge både barf och torrfoder?

Jag ger min hund mush vaisto. Men i vissa fall när maten tar slut eller när vi åker bort samt för att spara lite pengar skulle jag vilja ge torrfoder. Så jag köpte här om dagen Acana spannmålsfritt torrfoder vilket min hund faktiskt gillade (hon gillar inte torrfoder annars). Vill bara försäkra mig att det är lugnt att blanda så? :) alltså inte i samma mål. Men till exempel varannan dag torrfoder/mush.

JoannaLi
2016-08-12 22:14
1

Ja, det är inga problem! Jag blandar hejvilt, även i samma mål, inga problem. 

Jag ser inte riktigt problemet med att blanda rått och torrt i samma mål - det är ju typ som att säga att vi inte kan äta köttbullar och potatismos tillsammans med rårivna morötter i samma mål, i mina öron.

majhefsticar
2016-08-13 09:34
0

#1 tack för svar! :)

Vattnadal
2016-08-13 11:00
0

Att det kan vara dumt att blanda färskt och torrt i samma mål, beror på att det tar olika lång tid för torrfoder och kött att processas i magen och tarmsystemet. Det händer inget värre än att det som tar längre tid följer med snabbare ut, och all näring hinner inte tas upp av det. 

Vi ger väldigt ofta uppblött torrfoder och färskfoder i samma mål under vintern då våra polarhundar jobbar hårt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter