Vad för ras? Provar jag också, haha.
Jahapp, jag chansar väl jag också. Vad för ras skulle ni rekommendera mig?
Uppvuxen med olika raser, har en förkärlek för vinthundar. Har just nu spets.
Kraven är;
Mellanstor till stor ras.
Högaktiva raser går bort.
Päls spelar inte superstor roll, så länge det inte är "dreads". Är van vid pälsvård.
Kommer att i grund och botten vara sällskaps/utställningshund, vi kommer att ev pröva på lydnad, vi kommer att vandra och om hunden tycker det är kul - testa spåra.
Just nu är vi inne på Storpudel, Labrador eller Greyhound.
Vill du träna lydnad på hobbynivå eller siktar du högre?
Greyhounds kan vara en aning svårflörtade när det kommer till träning om man inte hittar den rätta motivationen. 😉
Eftersom du redan har en spets hemma så tänker jag direkt på Eurasier.
// Harley
Japansk spets, tollare corgi?
Vad är det du gillar med vinthundsraserna? Tänkte att eftersom du skriver att du dras till dessa kan det ju vara något att utgå ifrån :)
Storpudeln kan du både vandra, spåra och träna lydnad med. Värt att tänka på dock är att en storpudel i utställningspäls kräver en hel del pälsvård, det är absolut inte omöjligt men det kräver sina timmar av tovutredning, bad, föning, klippning och tottning.
Jag älskar att vinthundar är självständiga, tycker om det "kattiga" med dem. Haft Greyhound, Whippet och Italiensk Vinthund i familjen, fantastiska raser! Skulle det vara så att jag väljer någon utav dem kommer vi även testa kapplöpning. :) Lydnad hade vi nog skippat, haha!
Portis har jag träffat alldeles nyligen faktiskt och den rasen fastnade jag för också, väldigt trevliga hundar! Perfekt storlek också. Eurasier har jag varit inne på och pratat med en del uppfödare/ägare men känns som att de är lite slöa? Tollare misstänker jag är alldeles för aktiva för oss. :)

Vad har du för spets nu? Jag har en känsla av att keeshonden är aktivare än euroasiern, om du tycker den verkar för lugn.
Tollare kanske kan vara ett alternativ om du vill ha en ras som är mer åt brukshållet.
Jag har Mittelspitz nu, är inte jättesugen på spets igen just för skällandet. Tycker om rasen i övrigt men i alla fall för tillfället tror jag inte att det blir fler spetsar. :) Keeshond har jag dock aldrig träffat men hört att de ska vara som Eurasiern med skällandet - alltså generellt tystare än andra spetsar. Svårt det här, haha! Älskar ju fluffet med spetsar.
De tollare jag har mött har varit väldigt aktiva, tror inte vi skulle kunna hålla en sådan på "bra nivå". ;/
Finsk lapphund kanske? Med dina krav passar många raser :)
Du dras till en ras som är lite självständig och som kräver lite motivation och mening för ex, spår och lydnad.. Då tänker jag svensk lapphund! De ger intrycket av att ha mer självständighet än den finska varianten. När du berättar om att du gillar det kattlika med vinthundar så tänker jag på tibetansk terrier som beskrivs som en tredjedel katt, en tredjedel hund och tredjedel människa. Men om de upplevs som för slöa vet jag inte. Men det är en mycket gammal ras och det är säkert en homogen ras. Det är ingen terrier. Vet inte om den är för liten? De är fina i sin långa päls. Bedlington terrier har vinthundens utseende och är träningsbar. Lugna inomhus men spring i benen utomhus, precis som en vinthund! ;) Den är en väldigt mjuk terrier och terriern kommer endast fram vid konflikt mellan två hundar. Tänker även på Shiban, om inte den är för liten? Självständig och alert. Är kattlika och tycker inte om att leka med andra hundar på samma sätt. De är ointresserade av andra om inte matte introducerar. Men man ska inte tolka det som att Shiban är otrevlig! Den beter sig mer som en katt som sitter på avstånd och betraktar miljön. Den har integritet och är en mycket speciell ras. kommunicerar mycket med människan och har mycket personlighet. Men om du inte nödvändigtvis vill hitta en ras som liknar vinthundar, eftersom du tittat på labben, portugisiska vattenhunden mm. Så kanske du skulle titta på den franska vattenhunden barbet? :)
En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja
Svensk och Finsk Lapphund har jag upplevt som otroligt skälliga, i samma stuk som Mitteln vilket vi vill undvika. Skulle vara skönt med en hund som _inte_ älskar ljudet av sin egen röst, haha!
Tibetansk Terrier var jag inne på när jag var yngre, men vill helst ha i alla fall runt 50 i mankhöjd fortsättningsvis. Annars är det en urmysig ras, verkligen. Även Shiban och Bedlingtonterrier faller på storleken. :( Har problem med ryggen och funkar inte att böja sig så mycket som det blir nu, mina Mittlar ligger runt 30-35, haft blandis på 43 och det funkar inte.
Barbet har jag inte ens tänkt på faktiskt, ska kika på den rasen!
Jag ville också ha en Tibetansk terrier, men önskade en hund som var mer förig och lättare att träna med. Så det blev Schapendoes, som liknar tibben en hel del i utseendet, fast är en vallhund, och vi blev supernöjda. Ska snart skaffa vår tredje Schapendoes här i familjen. Hanarna ligger runt 50 cm i mankhöjd.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Hur är de i temperament och sätt? Bara stött på en Schappe och hon var väldigt osäker.
Lätt att ha lös, vaktar med varningsskall, gosig, flockbunden och familjekär (men se upp för separationsångest), glad och lättsam, extremt lätt att slappna av i olika miljöer, väldigt matglada, lekfulla och en aning flamsiga, våra schappar älskar att träna :) De fäller inte, men kan dra in en del smuts på höst och vinter.
Besök en utställning och bilda dig en uppfattning om rasen. Som inom de flesta raser finns det kennlar som är mer noga med mentaliteten hos sina hundar än andra.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Dalmatiner kanske ? :)
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#13 Ska på utställning den 24e September, kan försöka passa på och se om det finns några då! :)
#14 Näää, fy! Dalmatiner har jag väldigt svårt för. Bara träffat totalt instabila individer, är lite rädd för dem faktiskt.
Tycker också att keeshonden passar in (inte alls partisk ;)
De hänger med glädje med på det mesta, lätta att ha lösa (ingen eller liten jaktinstikt + inget intresse för andra människor). Reserverade mot främlingar men älskar sin familj. Enkla att lära och vill vara sin ägare till lags.
Har två keesar i lägenhet och det går jättebra, enda tillfället de ger ifrån sig ett skall eller två är när det ringer på dörren, självklart olika från individ till individ, men med rätt träning så brukar det inte vara något problem :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#16 Det låter fantastiskt! Vart kommer dina ifrån?
#17 Min mamma är uppfödare, hennes kennel heter Bergareds (finns både på facebook och hemsidan: http://bergareds.se/
Inga direkta sjukdomar i rasen, var dock uppmärksam på hd och ad, många uppfödare som avlar på en det ena och en det andra (som det verkar vara inom många raser?)
Du får gärna skicka mig ett pm om du har frågor eller funderingar, bara jätteroligt för mig att få prata om denna underbara ras :)
Gud så vackra hundar! Typiskt att alla vettiga uppfödare ska bo så långt bort.
Höfter och armbågar är vi stenhårda med, äldre tiken har PL och troligtvis yngre också. Verkligen trist!
Kan du inte höra med din mamma om hon har någon koll på uppfödare i Skåne/Småland-området, och vilken hon skulle rekommendera i sådana fall?
Visst är de :) Jag ska höra med henne, är ju inte en särskilt stor ras så hon håller koll på de flesta!
Vi köpte vår keeshond i Skåne, vi är helnöjda :) nu har vi dock inte haft så mycket kontakt med uppfödaren efter köpet men skulle det behövas så vet jag att det bara är att ringa. Vår hane är dock extremt skällig i grunden. Som valp skällde han åt/på ALLT, hundar, någon vid dörren, om han var glad, vid frustration, när han blev rädd osv. Men nu vid 2 år så skäller han vid hundmöten (blir så lycklig och vill hälsa, även detta blir bättre) och om någon plingar på dörren. Vi bor också i lägenhet och det har aldrig varit några problem, vi började träna dag ett att inte skälla åt allt. Det är en helt underbar ras men vissa älskar att höra sin egna röst så det får man vara beredd på.