Vad och hur tränar ni?
Hej! Skulle tycka det vara jättekul att läsa vad ni tränar med era hundar (allmän lydnad, någon hundsport?), med vilken hund (ålder, ras), hur ett typiskt pass kan se ut och hur ni tycker det går just nu. Vore också kul att läsa om ni har några speciella träningsmål? :)
Vi tränar (i prio-ordning):
- Lydnad
- Sök
- Spår
- Drag
- Uppletande
- Rapport
- Agility
- Rallylydnad
Labrador, 2½ år gammal :)
Våra träningsmål är enkla - tävla! ;) Konkret så satsar vi på BHP i höst (inte direkt träningsrelaterat, men måste göras för att få tävla bruks) och Lydnadsklass 1 27/11.
Just nu går vi framåt med milakliv i lydnadens, tuffar på stadigt i draget och spåret, och vi har haft enormt långt säsongsvila i söket så troligtvis lär vi ha backat väldigt långt där. Uppletandet går som "mäh". Resten av aktiviteterna har gått bort pga. sommarvilan :)
Ett vanligt lydnadspass ser ut som sådant:
Kommer in, ställer in väskan, plockar fram belöningarna, apporter, klossträningspallar, klickrar, vatten, radion. Triggar upp hunden på leksakerna.
Vi kör igång. Olika fokus varje pass, men stadigt återkommande är apporten, fritt föl, platsliggning, ställande/läggande under gång. Vi varierar fritt mellan dagens moment.
Vi tränar ca 5-10 minuter i taget, varvat med frilek/vattenpaus/kisspaus/frilek i inhägnad. Totalt tränar vi max en timme.
Varvar ner med ett lätt moment, blåser ur sista energin och frustrationen mha favoritleksaken, och jakt, kamp och brottning.
Klappar om, stökar bort/ihop, och så går vi hem :)
Skulle tycka det vara jättekul att läsa vad ni tränar med era hundar (allmän lydnad, någon hundsport?), med vilken hund (ålder, ras), hur ett typiskt pass kan se ut och hur ni tycker det går just nu. Vore också kul att läsa om ni har några speciella träningsmål? :)
Vi tränar typ allt! Men vissa grenar mer eller mindre.
Jag har en lagotto på nyfyllda tre år.
Vårt mål är träning inför tävling, men däremot har jag inget krav på att tävla.
Svårt att förklara, men målet just nu är bland annat att träna lydnadsklass 1 för tävling, dvs han ska klara alla moment felfritt och vara tävlingsklar - även om jag ännu inte vill tävla lydnad.
I dagsläget är ställandet lite knepigt för honom ,men annars funkar det väl.
All träning vi sysslar med satsar jag på att få honom tävlingsklar i, alltså han ska klara av nästan alla grenar.
Vi kör också mycket agility, här har jag ambition att tävla på riktigt. Vi har redan tävlat en gång men det gick inte särskilt bra.
Sedan är det en del bruks, inte särskilt mycket skydd (bara testat för skojskull, inte riktigt rätt ras). Spåra gör vi mycket och där är han absolut tävlingsklar.
Sedan blir det lite uppletande ibland, parkour och allmänlydnad.
Drag med cykel också.
Jag brukar köra det mesta på samma dag, variation är bäst för min jycke.
Jag brukar börja med att lägga ett spår, gå ner till klubben och slipa på lydnaden, ibland lägger jag till en mindre intensiv budföring där i mellan, för att senare avsluta på agilitybanan.
Sedan ser det olika ut för varje gång, men jag kör sällan bara en grej när jag tränar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Min priolista på vilka grenar jag tränar;
- Agility
- Lydnad
- Brukslydnad (Har äntligen kommit med på en sök-kurs! Tränar även rapport.)
- Rallylydnad
- Freestyle
Eftersom det är svårt att träna sök och rapport själv så blir det ju inte lika ofta som jag tränar det, men brukset ligger högt på min priolista. Vi tränar väldigt mycket på lydnadsdelen, och söket/rapporten får komma i efterhand. Förhoppningsvis leder kursen till att jag får en sökgrupp att hålla på med!
Jag tränar för att tävla, och jag vill komma så långt det bara går. Agility är det jag tycker är allra roligast, samma för Tinja, så vi tränar det rätt mycket.
Ett typiskt Agilitypass är att jag åker ner till klubben, går en rask promenad som uppvärmning, går till Agilitybanan, sätter händerna i sidorna och frågar ut i luften "tja, vad ska vi göra idag då?" Brukar välja tre saker att fokusera på under en timmes träning som varvas med lek- kiss- och vattenpaus. På senaste passet körde jag till exempel på Kontaktfält, Vippen och Hoppteknik. Då rör jag mig lite fram och tillbaka mellan de 'stationerna', eventuellt slänger in ett slalom eller en tunnel här och där för att omväxling förnöjer.
Mina hundar tävlas i lure coursing, det är vad jag prioriterar högst. Efter att de tagit tävlingslicens så tränar vi inte själva lure coursingen, då handlar det bara om att hålla hundarna i riktigt bra fysisk form. Vi tränar och tävlar också i rallylydnad, men hur träningspassen ser ut varierar massor. Kortfattat kan sägas att vi börjar med något lätt och kul, sedan gör något svårare och avslutar med något som bara är lätt och kul. Som ren träning kör vi lite tricks och lydnadsmoment (tävlade vanlig lydnad med förra hunden) och vi har testat ett flertal olika hundsporter. Min tanke är att börja med någon typ av nosaktivering för min vuxna tik, men jag har inte riktigt kommit fram till hur och när osv.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Oj! Ett brett ämne och jag som redan brukar ha svårt att hålla mig kort! 😃
Jag har en malinois som är 2,5 år. När jag fick henne ville jag träna och tävla ipo (skydds). Denna fröken visade sig vara ganska svår, hon tycker inte om människor, har ett jävla humör, envis till tusen och ptja, för tillfället finns inga planer på att tävla. Vi ska tävla någon gång (inte ipo) men just nu tränar vi inte för tävling utan vi tränar för att bygga glädje och självförtroende i det vi gör.
Under träning kör jag uteslutande belöningsbaserat, ingen korrigering och så lite hjälper som möjligt. Jag skriver träningsdagbok och försöker hålla mig till det som jag har bestämt. Leken är vårat viktigaste verktyg, genom den kan jag se hur hon hanterar miljön och allt som händer runt om. Ska vi träna i en ny miljö så börjar vi med lek och avslutar med lek. Kan hon inte leka så kan hon inte heller träna, därför vill jag alltid kolla av hur hon leker.
Humla är svårmotiverad. Innan träning binder jag upp henne, tänker igenom passet, förbereder leksak och godis och sen kör vi 5-10 minuter innan hon får en paus. Jag har testat kortare pass men hon svarar dåligt på det och blir snarare loj av för mycket pauser.
Under pausen får hon sitta uppbunden och jag håller mig helst lite på avstånd, allt för att bygga upp mer glädje kring mig.
Under spårträningen fokuserar jag på att hon är noggrann. Jag vill att hon ska ha en förväntan framåt men jag vill inte ha en hund som går ur spårkärnan. Vi kör mycket näringsspår där fokus ligger på att hon tar varje fotsteg.
Drag (med cykel) kör vi några gånger i veckan. Vi påbörjar varje pass med uppvärmning där hon får göra sina behov och nosa. Sen får hon trava bredvid cykeln den sista biten. Just nu testar vi en ny sträcka. Det är 2 km asfalt, hon får möjlighet att göra sina behov. Sen är det ytterligare 4 km som vi varvar promenader och springa bredvid cykeln (grusväg men mycket bilar) tills vi kommer till en skogsstig på ungefär 8 km där hon kan dra. Sen får vi ta oss hem samma väg igen.
I vardagen tränar vi numera helt annorlunda. Där finns det krav, konsekvenser och jag håller henne väldigt kort med väldigt lite plats för egna beslut. Hon belönas för rätt beslut och korrigeras för fel. Det kan låta hårt men det är vad som fungerar för henne. Har man en viltgalen hund som biter människor så finns det inte utrymme för fel, svårare än så är det inte. Jag skulle kunna skriva minst lika långt om hur vi tränar kring detta men just nu har jag inte riktigt ork för det.
Rallylydnad och trick tränar jag med två taxar.
Nu har det inte blivit så mycket rallylydnad då vi varit hemlösa i ett års tid. Men så fort vårt hus står klart så ska jag ta tag i det.
Jag tränar ganska sällan måste jag säga. Går i perioder. Då kan jag träna i några dagar i sträck men sen ha uppehåll på några veckor. försöker göra vissa saker på promenader osv för att variera.
Trick tränar vi rätt ofta, hemma. De älskar det. Just nu tränar vi på att ringa i en klocka :-)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Just nu är det mest agility (vi är uppflyttade i klass 3, men har inte debuterat än, tanken är att ta den sista titeln i 2:an också innan uppflytt) och lydnad (tog LP I förra tävlingen, så planerar att starta i LK2 till hösten!) som gäller (både träning och tävling) men vi kör även lite spår , drag, rallylydnad och en hel del trick osv. Det där går lite i perioder. I september börjar vi på vallningskurs och det ska bli så roligt att komma igång med vallningen igen efter uppehållet!
När träningarna drar igång igen så kommer det bli lydnad på måndagar, agility på onsdagar och vallningen kommer troligtvis att ligga på torsdagar. Sen lägger jag oftast in tex. lite lydnad på promenaderna och även trick eller lite rallymoment. Och nu har vi även oftast tränat agility en snabbis på fredagar… mest bara fokus på en sak, och det har varit kontaktfälten nu.
Det brukar även bli små klickerpass inomhus, tex. finslip till något moment i lydnaden eller nått nytt trick..
Sen blir det tävling nästan varje helg, åtminstone nu när tävlingssäsongen är igång. Mest agility, även det har blivit en och annan lydnadstävling också.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Nike storpudeltik, 9 månader. Vi jobbar mest vardagslydnad, det blir ju varierat jobb lite hela tiden. Försöker gå en längre promenad, en dryg timme i naturen varje dag, med blandat slapphäng med jobb, då lös (långlina) med inkallning, gå nära, bakom, sakta,kontaktövningar, möten, passivitet, förhållning m vilt i närheten, och kortare lättare apporteringspass. Några gånger i veckan koppelpromenader i stadsmiljö. Lite springa fort fort lös några gånger om dagen! :) Hemma lite tricks, och förstås allt annat som ska funka i vardagen. Och lite sökövningar på tomten, kantarell jobbar vi på nu. :) Nu börjar alla dessa basic vardagsbitar funka, så snart är det kanske dags att klura på framtida aktivitet. Nike är arbetsglad och allround så tror mycket kan passa henne. Apportering är ju jättekul och Nike verkar ha fallenhet för det. Tror agility skulle passa men hon har ju inte åldern inne än! Tävlingsambitioner har jag inga, men vem vet…Två lydnadstränare jag träffat har sagt att Nike skulle kunna gå långt så kanske nåt att prova. 😊
Jag har en storpudel på drygt 3 år.
Vi tränar lite allt möjligt tillsammans, och han är alltid taggad vad än vi hittar på. Nyaste passionen är sök, det tycker vi båda är jättekul! Annars är det mest personspår vi har kört, vilket han också tycker är väldigt roligt. Hann med en start i appellen förra året men det var mest för att se hur vi låg till, så vi har inget uppflytt ännu. Tanken var att ge det ett nytt försök i höst, men med tanke på att vi kört mer sök än spår nu så får vi väl se hur det blir.
Rallylydnad är det vi tävlar mest i, vi är i fortsättningsklassen nu och det är först nu som jag börjat tycka att det faktiskt är riktigt roligt. Lydnad har vi också tränat mycket och har startat ettan några gånger. Det är mest mina tävlingsnerver som kommer i vägen vid tävling… men det har blivit mycket bättre, främst tack vare rallylydnaden!
Sedan tränar vi också lite nosework för skojs skull, men skulle gärna gå doftprovet i eukalyptus, och har kört lite drag i vintras.
Ett träningspass kan se otroligt olika ut beroende på vad vi tränar och var, ett sökpass kan ju inte jämföras med ett lydnadspass. Jag tränar främst med positiv förstärkning, men kan använda korrigeringar också.