Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 983 ggr
JonEwe
0

Ej vaccinerad efter 7 veckor

Hej!

Jag håller på att träna och tävla en hund för att meritera på jaktprov och utställning. Men jag ser på registreringgsbevisen att den bara har en vaccination, vid 7 veckor, hur ska jag vaccinera den nu? Den fyllde 4 år förra månaden. Måste man ta 12 veckors-sprutan nu eller kan man gå direkt på sprutan "tre år efter 1-års sprutan"?

Mysisa
1

Du måste göra om grund vaccineringen. Enklast är att ringa en veterinär och fråga hur du bör gå tillväga

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
0

Kontakta vetrinären för att vaccinera hunden.

Vattnadal
0

Det är samma vaccin man ger vid 8 v, 12 v, 1 år osv.

Första tiden har valpen skydd från mamman, många ger vaccin både vid 8 och 12 v, ska man hoppa över den ena av dem, är 12 v vaccinet viktigare, då valpen har mer utvecklat immunförsvar då. Sen ska de ha nytt vaccin vid 1 år, och efter det ger man antingen varje, vartannat, vart tredje eller vart fjärde år. Vart fjärde räcker för att tävla, många veterinärer rekommenderar vartannat eller vart tredje istället. Kennelhosta ska man ta oftare.

Boka tid för vaccination, och det räcker med en omgång nu, och du får sedan tävla efter 2 v (tror jag karensen är på vaccin) och upp till 4 år på den.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter