Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1430 ggr
Lighthorse
0

Ras? Hane, tik?

Jag är i total extas, äntligen får jag köpa hund! Efter att ha tjatat sen 3 års ålder kan jag nu, 15 år senare, säga skam den som ger sig. Men nu behöver jag din hjälp! De raserna jag funderat på är mini aussie, papillon och sheltie. Dock tveksam på sheltisarna då de verkar reserverade och nippriga? Alla tre har vackert yttre men hur är egentligen insidan? Vad tycker du om dessa raser? Har du några erfarenheter? Jag är 18 år, bor i Nacka utanför Stockholm och söker en aktiv kompis att utvecklas med. Jag vill träna, och senare eventuellt tävla, agility, lydnad och rallylydnad. Jag har mycket tid för en hund eftersom jag studerar. Alla år jag önskat mig en hund har jag hunnit göra mängder av research, jag vet vad som krävs för en lydig och välmående hund! Jag skulle också vilja veta hur ni tänker kring hane respektive tik? Spelar det någon större roll? Tack på förhand fina hund-fokusare! :)

crins
1

Sheltie är en trevlig, duktig bra agillityhund, kan vara skällig och reseverad mot främlingar! Har haft en gång en tik som blev 13 år. Han hundar är mera självständiga, kan få prostata problem! Tikar! så mycket som var 4dje tik får livmoderinflammation! De löper regel bundet! En del försäkringsbolag ger billigare försäkring om man kastrerar sin tik. Annars tycker jag tikar är lättare att ha! Men han hunden är självständigare oftast, men båda könen är ofta bra i rätt händer. Australisk sheperd har jag ej erfarenhet av men det är en brukshund, även om den är en vallhund som sheltien. Pappis har jag ingen erfarenhet av, men en granne hade en sådan som blev väldigt gammal och som jag förstår inte så svår att ha, utan den var en bra sällskapshund.

alltidnordin
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sheltie är en underbar ras. Min kille är snart 11 månader och trivs super med honom 🙂 Inte reserverad eller liknande, kan ha en aning svårt att koppla av men då får man hjälpa honom - nu spökar dock hormonerna så lite värre än vanligt. En underbar träningskompis i alla lägen verkligen. Rekommenderar denna ras, va bara noga med uppfödare så kommer du få en sheltie som uppfyller alla dina krav. Lätt, smidig och allsidig ras som gillar att arbeta.

Vad gäller kön så tycker jag att det är väldigt lika inom just sheltien. Tikarna löper oftast runt 2 gånger om året och då kan de förändras. Hanarna däremot kan påverkas av tikarna året om. Finns fördelar och nackdelar med båda könen och vissa personer föredrar det ena före det andra. En seriös uppfödare hjälper dig även med val av kön om du är osäker!

Vill du träffa min lille så finns vi på Värmdö fram tills sista augusti🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

JoannaLi
5

Jag rekommenderar inte mini-aussie. Känns inte som en sund avel eller ras för den delen, och har också ideologiskt svårt för när man tar en befintlig bruksras och gör en "light-version". Man vattnar medvetet ur en bra ras. Känns fel för mig. 

Ska inte uttala mig så värst om raserna, tänkte jag. 

Jag upplever könen så här - en hane är som modellera. Han är mjuk, och formbar, och du kan själv få den hund du vill ha. Med tiden så stelnar leran, och hunden blir en färdig figur. Du kan få en hane med ordentligt driv, eller en helt utan, men med lite jävlarannama, svett och blod så kan du sätta in gnistan i honom. 

En tik är som en sten. Hon är fast och hård, och du kan direkt hugga träd med henne, men om du inte vill hugga träd, utan istället vill skotta sand, ja då blir det lite svårt. En tik med medfödd gnista kommer att ha den där gnistan livet ut. En tik som visar sig vara helt utan gnista, den kommer du ha svårt att sätta in manuellt i. 

Det är så jag har upplevt de hundar som jag har haft runt mig, och som jag vuxit upp med! Men sen tycker alla olika :) 

Min första hund var en hane, och det är jag glad för. De känns så okomplicerade! Men egentligen är jag en tikmänniska, och tycker att inget slår den där medfödda, "äkta" gnistan :)

Fisherling
3

"Mini Aussie" är blandraser och får inte registreras i SKK, och lär aldrig bli godkända som rasen "Miniature American Shepherd" heller eftersom det bara är en dåligt framavlad storleksvariant av Australian Shepherd. Har en vän som äger två och hon har kämpat rätt hårt med felbeteenden pga hundarnas bristande mentalitet.. Något som händer när man bara avlar på utseende. Riktiga Australian Shepherds är brukshundar och är inte bra förstagångshundar. Shetland Sheepdogs är lite mer förlåtande hundar som är härligt pigga och tränar mer än gärna :D Har träffat många duktiga papillons också!

Ambrose
3

#1 Spännande att du säger att hanar är mer självständiga än tikar. Jag har bara upplevt tvärt om. Att hanar oftast är valpiga längre och är mer samarbetsvilliga eftersom de vill leka, leka, leka.
Sedan är visserligen hanar rätt dryga när de kommer in i könsmognaden. De tappar fokus på ett helt annat sätt en en tik. Däremot tycker jag att många tikar kan vara helt oträningsbara i sina löp.
Oftast går hane/tik jämt ut, så välj den individ som du  tycker bäst om :)

Gällande mini-aussie. Det är ingen riktigt ras, och jag tycker att du ska hålla dig borta från den.
Sheltie är ofta riktigt bra tränings/tävlings-hundar, men med en del ljud.
En Papillon kan man behöva pusha lite mer, men de är väldigt enkla att handskas med. Men det finns riktiga racer Papillon om man hittar rätt uppfödare/linjer :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lona
1

#2, Totalt OT men vad SNYGG han är - och vilken fin och ovanlig färg/teckning! Varifrån kommer han :-) ?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

parsley
1

De papillioner jag träffat har varit ytterst trevliga och charmerande sällskapshundar och jag antar att de kan bli riktigt duktiga om man tränar och aktiverar dem. Sheltien känns som en hund man behöver aktivera en del eller också så är det så att de som väljer sheltie väljer den för att de vill ha en hund som kräver en del aktivering. 

Lycka till med hundvalet!

alltidnordin
0

#6 tack så mycket! Ja han är ju lite felfärgad, men helt underbart snygg ändå :D Han kommer från kennel Frenja, i brålanda :)

/ Sofia

Estelle13
1

Enligt min erfarenhet gällande tik och hane så upplever jag att hanar har mer go, valpiga längre, mer fart och stim och emellan åt jäkligt dryga. Min hane är även mer samarbetsvillig och tycker ALLT är kul, studsar och hoppar så fort man ska träna lydnad eller något annat skoj medan tiken mer tänker jaha fan fn vill du att jag ska göra nu då? Hon går mest sin egen väg men är samtidigt mycket lättare att ha som hund då hon inte slår dövörat till och bara härjar på som hanen kan göra. Min tik har varit väldigt lätt att fostra medan hanen har varit ett litet monster :-) Som nybörjare skulle jag välja tik då jag tycker dom är betydligt lättare än en hane. Tycker även att tikar är mer personliga, jag och min tik förstår varandras signaler väldigt väl. Suckar jag eller är irriterad på något så tittar hon med bekymrad blick och går sedan och lägger sig, då hon inte vill vara i vägen medan hanen står där och bara viftar på svansen skit glad som ingenting :) han är mycket mera hund.

jenmjao
0

Jag har inte en sheltie, eller någon av raserna du är intresserad av. Men jag har erfarenhet av två hanar (egna) och en egen tik. Det beror nog mycket på ras hur könen är.. Min tik är en blandras och hon var rena mardrömmen ifrån 8veckors till 2års ålder. När hon fick sina busryck då fick hon sina busryck, När hon inte lyssnade, då lyssnade hon verkligen inte. Hon var en riktigt jobbig individ. Min mamma har en dvärgpudel hane, okastrerad, 12år. Han har varit otroligt lugn, han har gillat löptikar men aldrig blivit besatt av dom, Han har inte slutat äta eller ylat efter dom som vissa kan göra, Han är ganska mild och lugn. Jag har en 6månader malinois hane, Och han är nog inte ens könsmogen ännu, Men om jag jämför med min tik (schäfer/labrador) och min malinois hane i samma ålder så har han varit en ängel. Han går att vända, han är mycket lugnare, han är stabilare, Han är lättare att träna än vad hon var, Han säger ifrån ibland, och kan vara riktigt envis/egen i vissa saker, men inte alls som min tik var vid träningen.

Karmatarerskanise
0

Jag tycker papillon. Underbar ras som är med på allt. Väldigt trevliga hundar.

[Nalle-]
1

Tror du kan bli väldigt nöjd med både sheltie och papillon :) Trevliga raser båda två, både att leva med och träna. Det stämmer att vissa shelties kan vara rätt veka mentalt, men väljer man en vettig uppfödare finns det otroligt fina shelties att få tag i. "Mini aussie" hade jag inte valt, av samma anledningar som redan är nämnda i tråden. 

Gällande hane eller tik är min åsikt att det oftast handlar mer om individer än just kön, med vissa undantag. Tikarna har ju sina löp och hanar kan bli mer ofokuserade runt dofter och mognar ofta senare.

crins
1

Hundar är indevider med! Min tik gick bort förra året! Vilket psyke inte rädd för någonting alls, rulla en metalltunna lägg i en kedja, tiken stoppade ner huvudet för att få se om det fanns något att äta, skottfast och lugn som en filbunke, Min nuvarande hanhund är dominant, tycker inte om andra hanhundar, de vill han trycka ner, som valp var alldeles galen och sjövild, åt humlor, änglatrumpet och provsmakade vit flugsvamp😂😉, ja det gick bra😂, ingen nybörjare hund inte! Han är 6år i dag äter inget konstigt längre men är ganska aktiv ändå, vilket kan bero på könshormoner, men det är en bra hund. Det är bra att fråga hunduppfödaren om valparna i kullen, så rätt indevid får rätt hem, t.ex , en livlig valp blir lugnare i en lugn miljö, medans en lugn valp blir livligare kanske i en barnfamilj! Man ska inte välja den valp som går undan och inte heller den som är dominant om man inte har bra hundvana, då den kan "ta över" men lycka till.

Lighthorse
0

@alltidnordin Jaa jag skulle jättegärna träffa honom! Kan jag nå dig någonstans?

alltidnordin
0

#14 Har skickat ett meddelande till dig 🙂

/ Sofia

mejamylove
0

Tycker också tikar är lättare att ha och göra med, min tik är det mycket fart i iaf men hon är ju också en sån ras som är väldigt energisk.  Tikarna löper ju 2 gånger om året och kan bli lite hanlika i sättet då(lukta på allt, kissa på allt, lite matcho i hundmöten), medan en hane är hane 24/7 året om ;)