Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1430 ggr
Lighthorse
0

Ras? Hane, tik?

Jag är i total extas, äntligen får jag köpa hund! Efter att ha tjatat sen 3 års ålder kan jag nu, 15 år senare, säga skam den som ger sig. Men nu behöver jag din hjälp! De raserna jag funderat på är mini aussie, papillon och sheltie. Dock tveksam på sheltisarna då de verkar reserverade och nippriga? Alla tre har vackert yttre men hur är egentligen insidan? Vad tycker du om dessa raser? Har du några erfarenheter? Jag är 18 år, bor i Nacka utanför Stockholm och söker en aktiv kompis att utvecklas med. Jag vill träna, och senare eventuellt tävla, agility, lydnad och rallylydnad. Jag har mycket tid för en hund eftersom jag studerar. Alla år jag önskat mig en hund har jag hunnit göra mängder av research, jag vet vad som krävs för en lydig och välmående hund! Jag skulle också vilja veta hur ni tänker kring hane respektive tik? Spelar det någon större roll? Tack på förhand fina hund-fokusare! :)

crins
1

Sheltie är en trevlig, duktig bra agillityhund, kan vara skällig och reseverad mot främlingar! Har haft en gång en tik som blev 13 år. Han hundar är mera självständiga, kan få prostata problem! Tikar! så mycket som var 4dje tik får livmoderinflammation! De löper regel bundet! En del försäkringsbolag ger billigare försäkring om man kastrerar sin tik. Annars tycker jag tikar är lättare att ha! Men han hunden är självständigare oftast, men båda könen är ofta bra i rätt händer. Australisk sheperd har jag ej erfarenhet av men det är en brukshund, även om den är en vallhund som sheltien. Pappis har jag ingen erfarenhet av, men en granne hade en sådan som blev väldigt gammal och som jag förstår inte så svår att ha, utan den var en bra sällskapshund.

alltidnordin
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.