Ge hund torrfoder
Mina pudlar äter färskfoder och funkar jättebra på det. Min yngsta har alltid ätit det sen jag köpte henne som valp. Nu är det så att hon förmodligen ska iväg till uppfödaren nästa år för att paras och sen förhoppningsvis valpa senare. Uppfödaren ger torrfoder och har inte plats för färskt. Går bra för mig att hon vill ge torrt denna tiden och jag har därför nu försökt fasa in lite torrt i hennes mat men hennes mage kraschar helt. Ger knappt något torrfoder alls men magen gillar det inte. Någon gång när deras färskfoder varit slut har dom fått lite av min mammas hunds torrfoder och då började hon bajsa inne… Båda torrfoderna är olika sorter. Hur ska jag gå tillväga?
Tycker allt att uppfödaren får göra plats i sin frys. Din hund ska inte behöva vara dålig. Speciellt inte om hon ska paras också.

Fråga om uppfödaren kan tänka sig att ge tex K9 eller något annat frystorkat barf/färskfoder?
Jag har en hund som jag barfar nu, tidigare åt hon färskfoder och hade ständiga problem med svamp. Om hon tjuväter torrfoder med en annan hund får hon magkatarr. Ska jag bort och inte har kylskåp eller frys kör jag en mix av torkat, frystorkat och konserv utan spannmål och socker.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#1 Fast nu har jag ju sett hennes frys och där är inte plats. Vill ha tips på bra sätt att fasa in och eller bra foder för känsliga hundar. Funkar det verkligen inte så får vi ställa oss till det då men man kan väl åtminstone försöka först? #2 Ja jag har hört lite om frystorkat, hur funkar det, finns det fullgoda foder som är det? Kan man låta det ligga framme?
Blötfoder på konserv som #2 skriver utan spannmål och socker.
Vad är det för torrfoder då? Ger du uppblött eller torrt? Egentligen tycker jag väl att det är lite si och så med att byta ner sig till torrfoder framförallt när hon ska ha valpar. Färsk rå mat gör ju både tiken och valparna starka.
#5 Tello, uppblött. Ja jag ger ju själv färskfoder av en anledning och föredrar ju det men jag förstår ju om man inte har plats i frysen. Alla har ju inte stora frysar. Men skulle hon självklart inte fungera alls på torrfoder så får vi lösa det på något vis då hon såklart inte ska må dåligt men jag är ju villig att göra ett försök först.
#6 Ok är Tello det fodret som uppfödaren kör med?
#7 Ja jag fick en säck att prova med från uppfödaren.
#8 Okej kan inte låta bli att bli lite förvånad över just valet Tello som är ett av de sämre fodrena på marknaden i både innehåll och näring. Kan inte din hund äta ett annat torrfoder då, varför just tello? Är ju enkelt för uppfödaren att bara ge henne mat från en annan säck som du köpt med dig. Jag själv skulle aldrig tillåta någon föda upp valpar på min tik på ett foder med sådan låg kvalitet.
#9 Absolut kan hon äta från ett annat märke. Är inte sagt att det måste vara just tello. Fick som sagt bara med en säck att prova med.
När du försöker ge henne torrfoder, hur lite/mycket ger du? Pröva att blanda in några få kulor i färskfodret. Kanske 3 första dagen, 5 andra, 3 igen osv och så ökar du försiktigt. Att byta foder tvärt när deras vanliga foder är slut är inte bra för magen. Fodret Tello har jag aldrig hört talas om, men är det inget bra foder så leta vidare ett efter bättre spannmålsfritt foder :)
#11 Ja jag har nog kanske gett för mycket, lite mindre än en halv deciliter har jag givit. Får kanske dra ner mer då. Var så längesen jag bytte foder och helst torrfoder så kan vara mitt fel det är som det är! Ja nej det är ju inte det. Just nu bytar jag inte tvärt utan var bara en gång när deras tog slut, nu har jag färskfoder i massor. Tello är från samma tillverkare som Carrier och Carrier tycker jag ändå jag hört bra om? Men får väl hitta ett bättre och dra ner andelen, tack :)
Men varför hålla på och krångla om hon nu är känslig? Burkar måste ju gå bra eller prova K9 som Vattnadal tipsade om.
Jag blev intresserad av K9 själv och alla svenska sajter jag hittade har fel i utfodringstabellen, t.ex. här http://www.ecohund.se/hundmat/k9-not-500-g.html .
Det de skriver i texten stämmer, men de har missat på en decimal i tabellen. Annars skulle det bli otroligt dyrt! Det ska alltså vara 0.2 % av vikten, inte 2 % o.s.v. Lyckades gräva fram den stora bilden på utfodringstabellen på påsen och vända den rätt så jag kunde läsa, 25 gram per 10 kilo hund. Så tabellen är inte helt korrekt ens om man placerar decimalen rätt, men det på påsen kanske är utan tillskott av köttiga ben.
http://www.ecohund.se/media/catalog/product/cache/1/image/800x800/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/9/8/988214c.jpg
Tips på andra foder om du ändå vill fortsätta testa är Standart Mild. Standart överhuvudtaget är bra foder tycker jag.
när jag fasade in nytt foder nyligen på min tik(7kg, bytte från en torrfodersort till en annan) fick jag öka med 2-4 gram, började med 2gram morgon och två gram kväll, väntade kanske 3-4 dagar till avföringen stabiliserat sig, ökade till 3gram morgon och 3 gram på kvällen och fortsatte så till hon kommit upp i en lagom mängd mat, vilket för henne ligger på ca 65gram/dag med detta torrfoder. Så 1/2 dl kan va väldigt mycket för en känslig mage som dessutom är van blötmat/färskfoder.