ESBL i hundfoder
Ni som ger färskfoder eller BARF, undviker ni fjäderfä eller hur resonerar ni kring bland annat SVAs upptäckt i länken nedan? Själv ger jag enbart Mush vaistos produkter utan fjäderfä(röd och isblå). http://www.sva.se/antibiotika/anmalningspliktig-resistens/esbl/esbl-i-farskfoder-for-hund
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Jag tycker att du ska lägga frågan här också: http://barf.ifokus.se/🙂
Ja, men jag undviker det främst pga hur slaktdjuren lever, hanteras osv.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag undviker det inte, per se. När jag barfade själv så gav jag ingen kyckling. Nu när jag ger färskfoder så försöker jag att spä ut kycklingen med annat. Jag ger t.ex. Pondus nu, och vill ju helst ge 3XPn till 100%, men jag varierar lite med Original, eftersom att jag fick förklarat för mig att det är mängden ESBL som är problemet, inte att de finns.
Eftersom att jag undviker fläsk pga. den påverkan de ger på labbens leder, så blir det få färskfoder kvar inom rimligt pris.
Det här är extra skrämmande, kopierar ur din länk:
…"Men sannolikheten för att en hund som kontinuerligt äter foder i vilket det förekommer ESBL-bildande E. coli ska bli bärare av sådana bakterier är ändå stor.
Dessutom bör hunden om möjligt inte äta färskfoder, eller annat icke värmebehandlat foder, om den behandlas med antibiotika samt en tid efter avslutad behandling. Detta eftersom behandling med antibiotika gynnar förekomsten av resistenta bakterier. Därmed ökar även sannolikheten för att sådana bakterier ska finnas i stor mängd i hundens avföring, vilket i sin tur ökar risken för vidare spridning."
Det är otäckt med spridning genom andra hundars avföring. Alla hundar nosar på bajs, en del slickar på den och en del äter den. Vi har en som slickar och en som äter.
Jag har slutat äta kyckling själv utom nån enstaka gång som jag unnan mig en ekologisk pulla. Är inte så rabiat att jag matvägrar om jag blir bjuden eller i en nödsituation, på resa och så, då det är lätt att köpa sig ett grillat kycklinglår, men i princip.
Som jag ser det är kyckling det mest plågade djuret och det de fodras med är inte så hejsan det heller. Svårt att tro att det blir bra och nyttigt kött av det. Jag vill inte äta sämre mat än jag behöver. Har inte råd att äta ekokött över hela linjen, men jag kan åtminstone undvika det värsta.
Det här med resistenta bakterier och diverse andra smittoämen gör ju inte det hela bättre. Jag kommer inte att ge kyckling till min kommande hund heller.
#4 Å andra sidan, om en hund äter rå mat (färskfoder/barf) och hundägaren låter bli att plocka upp bajset, då har bajset försvunnit på en vecka. Hittar man hundbajs ute är det alltså mycket mer troligt att det är från torrfoderhundar än att det är från råfodrade hundar.
Sedan, om man har hund som äter bajs, då tycker jag att det är klokt att kolla upp vad egna hunden äter. De allra, allra flesta hundar som äter andra hundars bajs får mat som de inte mår helt bra av. Mår de helt bra av maten så äter de extremt sällan bajs. Ibland är det dock så att bajsätandet är det enda tydliga tecknet på att något är fel (så var det för en av mina hundar. Hon åt bajs, men hade glansig päls, fina klor osv så jag tänkte att allt var bra. När jag bytte foder slutade hon äta bajs och allt annat blev bättre än jag trodde att det kunde bli).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Mycket intressant att höra andras åsikter kring ämnet, den etiska biten har jag stor förståelse för då vi själva knappt äter kyckling i detta hushåll heller dels pågrund utav det.Men personligen ger jag inte fjäderfä främst pga av mitt nedsatta immunförsvar och rädslan för att då drabbas av salmonella.
Det där med bajsätandet har jag förresten egen erfarenhet av då tiken fixerat sig vid kattskit, men hon slutade tvärt äta det när vi enbart gav henne råfoder. Dessutom rapar hon aldrig längre vilket var vanligt förekommande innan :/
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Ja, jag undviker det till hunden (som till och från går på antibiotika).
Försöker bojkotta kycklingindustrin i det stora hela då jag tycker att Svensk Fågel varit nonchalanta gällande ESBL.
Satsar på att föda upp egen matkyckling istället :)
≧◔◡◔≦
Avis på dig!
Har en hund som äter voh. Tänkte byta till ett annat märke utan kyckling. Vilka finns som dessutom är spannmålsfria? Såg att Nordic hade ett kyckling och spannmålsfritt alternativ. Vad har ni för erfarenhet av det fodret? Min holländare fixar inget annat än voh (inte testat annat färskfoder, torrfoder kraschar magen heeelt på.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

#10 Ge taste lamm och taste nöt, så har du kycklingfritt, men ändå VOM.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Smart, tänkte inte på att man kunde kombinera dom och få ett fullfoder!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se