Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1054 ggr
Clariiz
2016-08-08 17:56
0

Bilsele

Har ni något tips på en bra, krocktestad bilsele? Det är en Amstaff som ska ha den. Har googlat och blir inte klok på det där med storlekar. Verkar vara olika på olika selar och vissa verkar dessutom vara stora i storleken. Det är en valp vi skaffar och till en början kommer han åka i bur. Vid vilken ålder skulle ni säga att han kan åka i sele? Finns det någon sele som går att "växa i" eller ska vi köpa en mindre sele nu och en större när han är fullvuxen? Några tips på vart jag hittar bra, sköna och säkra selar?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

AnneN
2016-08-08 18:12
0

Allsafe bilsele ska enligt många vara bra, krocktestad, och även fungera bra som promenadsele + att den har bra reflexer vilket är bra om man måste ta ut hunden från bilen när det är mörkt ute.

Den är även efter vad jag kan läsa mig till väldigt ställbar i storleken.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vinternos
2016-08-08 20:45
0

Själv har jag en Allsafe(MIM) som nämns ovan och kan klart rekommendera den som bilsele. Vi har M till vår tik, man utgår egentligen inte efter mått på hunden när man provar ut storlek utan snarare viktklass på en bilsele. MEN den är inte lämplig som promenadsele då den är väldigt otymplig och tung i jämförelse med andra selar. Återigen dock utmärkt som bilsele och den enda som är krocktestad vad jag förstått det som ;)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Clariiz
2016-08-08 23:05
0

Tack för svar :) ska definitivt kolla upp den selen närmare! Har även hittat denna: http://www.haromi.se/sakerhetsselebilrac-p-2372.html?gclid=COmmisnpqs4CFU-NGwodEPsDQw Vad tror ni om den?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

AnneN
2016-08-08 23:20
0

#3 Den skulle jag inte känna mig säker med att använda då det ser ut som att knäppningen är av plast. Vet inte hur bra det skulle hålla vid e eventuell krock, speciellt om det är till en större hund.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SuperLimm
2016-08-09 09:10
0

#3 Jag har en liknande sån och tycker den funkar bra. Har den dock på en cocker spaniel på 9 kilo och har inte krockat med den på. Skulle inte känna mig säker att använda sele alls på större hundar faktiskt. Men som sagt knäppningen är av plast och på en större hund tror jag inte det är något bra alternativ.

Mvh Linn

Zyloon
2016-08-09 13:41
0

Allsafe kan jag rekomendera. En krocktestad sele som är rejäl. Tror de går hyfsat bra att justera faktiskt, eftersom storleken på deras "mellansele" går från 15-55kg. Fästet man sätter i bältet är rejält, så har väldigt svårt att tro att den skulle gå sönder på något sätt vid en krock. På mammas hund (70kg) så funkar den bra som promenadsele också. 

Vet inte alls hur den selen du länkade sitter men, den ser ut att gå för långt upp mot halsen så den nästan stryper hunden? Tänker på bilden med dalmatinern. Själva bröstdelen på selen ska börja vid bröstbenet på hunden. Eftersom hela selen fästs med knäppen i plast kanske de inte håller vid en krock om man har en större hund. 

Det allra bästa är om du åker till en djuraffär och provar ut selar, dom på djuraffärerna brukar vara duktiga på att hjälpa till med sånt.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Clariiz
2016-08-10 16:32
0

Tack så jättemycket för svar! Har bestämt att det får bli en Allsafe i alla fall! Dock så har vi inte ens hämtat valpen ännu men jag blir så ivrig och vill att allt ska vara klart, även om vi inte kommer använda bilselen förrän han blivit större. Får ta med honom till en djuraffär då och prova. Men nu vet jag iaf att det blir en Allsafe vi ska titta efter. Tittade på en norsk sele igår. Minns inte vad den hette (bara att det var en norsk flagga på) och den såg väldigt säker ut också. Inga spännen, ordentliga breda remmar. Ska se om jag lyckas hitta den. :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Zyloon
2016-08-10 17:10
0

#7 Det låter bra! Hoppas allt kommer gå bra med din nya valp, lycka till!

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar