Skk ge ut information
Har försökt googla utan resultat. Även mailat och inväntar svar. Undrar om SKK har rätt att ge ut registrerad information om hund och ägare? Tex vem som äger hunden. Om man tex fyllt i rutan att uppgifterna ska vara dold på internet. Jordbruksverket får inte ge ut information som jag förstått det som. Borde man som privatperson kunna ringa skk och få uppgifterna på ett samtal? Om man har hundens info, som chip.
Varför undrar du?
har inte med saken att göra, vill hålla det privat.
Ring och fråga dem?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Är det uppgifterna i ägarregistret du tänker på?
Dom finns ju där som en säkerhet för hund och framförallt ägaren om hunden skulle komma bort tex.
Att som privatperson enkelt genom ett tel.samtal kunna få fram uppgifter på ägaren (även om denne valt att ha dolda uppgifter via webbsökningar) om man har hundens nummer från tatuering eller chip tycker jag bara är positivt.
Istället för att ta resurser från veterinär eller polis så tycker jag det är bra att det är enkelt att hitta hundens ägare så att man snabbt kan återförena dem.
Jag kan inte se något negativt med att ha det på det viset.
Det låter lite som att du, TS, inte håller med mig, blir nyfiken på vad du har för tankar, men är det privat så är det såklart privat. 🙂
// Harley
Menade ingenting illa, var bara nyfiken!!!
På avelsdata eller hunddata finns det ju någon ruta med en liten kod man kan fylla i för att få tillgång till ägaruppgifterna, men de kanske också är dolda om ägaren önskar det?
Jag är tveksam till det hela, vill man hålla sina uppgifter dolda kan det finnas orsaker. Om man har skyddad identitet borde det även gälla hundregistrer. Människor som håller sig gömda av en eller annan anledning måste ha rätt till att ha en hund utan att vara rädda.
#7 Man behöver dock inte skicka in ägaruppgifter till SKK.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#7 instämmer där. Tycker inte alla ska få veta allt om man inte godkänner… Det är bra som #4 säger men ibland räcker det att polis och veterinär har tillgång. Har en omplacerad hund vars ägare är psykisk sjuk som inte bör ha hund, men förstår inte detta. Jag tog över hunden utan ägarens tillåtelse genom personens förvaltare eftersom ägaren då och då åker in på tvångsvård (hunden blir övergiven/bortglömd i princip). Vill inte att förra ägaren ska försöka få tag på hunden/hon vill troligtvis ha hunden tillbaka. Hon vet inte vem ägaren är. Men det verkar hursom helst lugnt nu dock. Men jag funderade ändå. Inget svar från SKK djur id.