Inköpslista?
hej!
vi ska snart skaffa hund och jag undrar vad man behöver.
jag undrar även hur man typ ska bete sig med en ny valp. har inte haft en egen hund men har passat hundar ( de har varit över 3 år) så dom har lixom varit uppfostrade.

Kolla med uppfödaren vad denne rekommenderar för koppel och halsband/sele och om den rekommenderar någon speciell korg. Ev borste eller kam som passar till rasen. Är det en ras som behöver speciella mat- och vattenskålar pga hängöron eller kan man använda vanliga skålar? Är det en ras som behöver täcke?
Bajspåsar. Extra tidningar om ni tänker använda det innan den blir rumsren. Tuggben. Hundgodis eller något lämpligt från kylskåpet. Klicker om du vill klickerträna. Kompostgaller om du behöver bygga en valphage eller stänga av vissa rum periodvis. Klosax. Ev en egen filt till hunden. Någon form av reflex eller reflexer inför hösten och vintern.
Fundera på hur ni ska lösa transport av hunden i bil om ni åker bil med den.
Så lite som möjligt är mitt råd. Man köper ofta på sig massor med prylar. En dyr valpkorg som snart är för liten eller upptuggad t.ex. En pappkartong och en filt duger fint tills valpen blivit större och slutat tugga så ni kan köpa en vuxenkorg. 50 olika leksaker av vilka valpen kanske gillar ett par stycken. Matskålar som kommer att bli för små. Surprise - hunden kan äta hur bra som helst från en vanlig skål eller på ett fat.
Halsband/sele och koppel (fast men får ofta enkelt halsband och koppel från uppfödaren)
Långlina (fast inget ni behöver den dag valpen komer hem, men rätt snart kan den vara bra)
Borste/kam
Klotång. Köp en bra, den ska hålla länge. Och börja träna på en gång. Det har du igen senare.
Någon leksak och något tugg. Till att kampa och slite i kan man använda en gammal t-shirt, en bit rep t.ex. Sen kan du köpa mer när du ser vad hunden gillar.
Bajspåsar förstås.
Tycker inte heller att du ska köpa på dig en massor med grejer med en gång. Tycker dom andra två som svarat på tråden har fått med det mesta. Men rengöringsmedel att ha på kissfläcken efter du har torkat upp är inte helt fel. http://djurmaxi.se/hund-preparat-get-off-cleaner-neutraliser-p-293.html?cPath=1_1159
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar