Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 11409 ggr
Vinternos
29

ICAs spannmålsfria torrfoder?

Hejhej!
Är aningen förundrad över denna nyhet från ICA som både ska vara spannmålsfri och varsamt torkad(liknande Ziwi Peak, easy BARF då?)samt svensktillverkad, så beslutade mig för att maila dem och fråga om innehållet. Det gick snabbt;

Sammansättning:
Kött och animaliska biprodukter 80% (varav 59 % nöt, 25 % kyckling och 16 % gris),
frukt-och grönsaksblandning 12% (potatis, äpple, päron, morötter, blåbär, spenat),
ägg, rapsolja, rosmarin, mynta, fiskolja.

Tillsatser per kg:
Näringstillsatser: Vitaminer: Vitamin A 21860
IE, vitamin D3 2460 IE, vitamin E 211 mg.
Spårelement: koppar 44mg, selen 15mg,
järn 200mg, mangan 18mg, zink 177mg, jod 2,5mg.

Analytiska beståndsdelar:
Råprotein 38%, råolja och råfett 33%,
växttråd 0,4%, råaska 5,2%, kalcium 1,3%,
fosfor 1,1%, vatten 8%, kolhydrater (NFE) 16%.
Omsättbar energi 5100kcal/kg

http://www.ica.se/icas-egna-varor/sortiment/hund-och-kattmat/torrfoder-till-hund/

Åsikter kring detta foder, bra eller dåligt?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Rebornlady
0

Kostar?

Vinternos
0

#1 Ingen aning, innehållet var för mig betydligt mer intressant. Men kan höra med sambon som jobbar på ICA när jag får tillfälle.

- Dalai Lama

JoannaLi
0

Jag tyckte att det såg helt okej ut innehållsmässigt! Vad är det här, Ica!? Först ett färskfoder och nu ett till synes helt okej torrfoder? 💖💖💖 Undrar också över priset. Såg att de bara fanns i småpåsar, då riskerar de ju att vara ganska dyra 😞

Vinternos
0

Min spontana reaktion när jag såg det var dock hur energitätt fodret är… 5100kcal/kg medan Standardt extra(som vi delvis utfodrar en av hundarna med) ligger på 3819kcal/kg.
Rek. pris är 125 kr för 1210g, men är det ett torkat foder som Ziwi Peak är det ju "billigt" ur det avseendet? Tycker dock, liksom föregående talare, att det borde finnas större påsar ;)

- Dalai Lama

Elverpige
1

Köpte en påse igår, 530 gram för 75:-. Hunden älskade det, men hittade larver i påsen idag så ringde ica och klagade… Väldigt låg dagsgiva! Min grabb på 25 kg ska ha ca 140gram :)

Wellcraft
0

Verkar väldigt bra, faktiskt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hemul
1

Särkilt larverna. Extra protein! 😛

Wellcraft
0

Larver kan komma i alla foder, speciellt såhär års. Gäller att förvara det ordentligt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Elverpige
0

#8 Hade dock inte med min förvaring att göra där 🙂 Köpte på kvällen, öppnade och gav hunden, återförslöt med klämma och en extra påse och in i foderskåpet, öppnade på morgonen och såg hur det kröp…

hemul
0

Japp. De måste ha hoppat ner på fabriken. 😃

Lexie82
0

De andra fodren i länken, då som fanns i 10kg, hur är de? Tänker på dessa:

• Hundfoder Kyckling & Ris ICA 2 kg
  • Hundfoder Kyckling & Ris ICA 10 kg
  • Hundfoder Kyckling & Ris låg fetthalt ICA 2 kg
  • Hundfoder Lamm & Ris ICA 2 kg
  • Hundfoder Lamm & Ris ICA 10 kg
Hiro
0

Mycket kolhydrater = kan ge mer mat, lite kolhydrater = måste ge mindre mat dvs när det är lite kolhydrater som bara är bukfylla blir det liten mängd mat medans är det "massa" spannmål så kan man ge mer för hunden måste äta mer för att få i sig allt den behöver

Vinternos
0

#11 Kikar man på översta länken i de torrfoder du radar upp, kan man se innehållsförteckningen på ett av dem.  Det innehåller bland annat majsgroddar och betfibrer, vilket kanske inte är det mest ultimata i ett foder. Söker du ett foder med ris som spannmål finns betydligt bättre varianter att välja mellan, enligt min åsikt.

- Dalai Lama

Vinternos
1

#5 Kul att någon har provat, förkastligt däremot att du hittade larver i fodret :/ Men var fodret i små torrfoderkulor eller lufttorkade bitar?

- Dalai Lama

russin
2

Oerhört mycket fett tycker jag 🤐 33% är mycket

parsley
0

Någon som vet hur stora bitarna är i ICA:s hundfoder? Går de att dela med t ex sax eller kniv?

Jag är på jakt efter ett torrfoder som kan fungera som belönings- och aktiveringsgodis, eftersom jag är måttligt road av att göra eget hundgodis. 🙂

Lexie82
0

Läste denna artikel, men ICAs foder från det här testet verkar inte vara samma som det de har nu. http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hush%C3%A5ll/spara-tusenlappar-%C3%A5rligen-p%C3%A5-r%C3%A4tt-hundfoder

Är det någon som förstår tillräckligt av näringsvärden för att kunna jämföra ICAs foder i denna tråd med fodren i det här testet?

Elverpige
0

#14 Lufttorkade bitar! :)

Vinternos
0

#18 Tack så mycket för svar! Blir genast mer intressant nu när det visar sig vara lufttorkat. Ska nog prova som godis, men det där med larverna får mig att tveka…

- Dalai Lama

Elverpige
0

#19 Skulle inte vara orolig! Kolla igenom påsen ordentligt innan du utfodrar om du är osäker. 

Jag hörde av mig till Icas kundservice och blev väldigt bra bemött, informationen jag lämnade fördes vidare till ehm.. nu kommer jag inte ihåg, men de skulle ta tag i det. Snart kommer det ett "vi ber om ursäkt"-paket på posten från Ica 🙂

[Baltazar13]
0

Blev nyfiken och köpte en påse.

Gillar skarpt att det är svenska råvaror, spannmålsfritt plus att det var väldigt "torrt" och funkar fint att ha i fickan utan att det blir flottigt. Utmärkt träningsgodis.

Började med att lägga det i frysen efter att ha läst ovan 😉

Estelle13
0

Nja som med många andra foder så är innehållet av vitaminer alldeles för låg. Jämför vi tillexempel fodret med standardt normal som är för normal aktiva hundar så ligger A vitaminet på 55000 IE medan ICAs ligger på 21860 IE. Tycker också att både proteinhalten och fetthalten inte ser något vidare ut.

[Baltazar13]
3

Svårt att veta vad vitamininnehållet i fodret är eftersom det bara är redovisat tillsatta vitaminer. 

Innehåller råvarorna vitaminer och mineraler i sig så kan totalmängden ändå bli ok. Hade helt klart varit intressantare att veta vad fodret som helhet innehåller.

Protein och fett ligger i nivå med exempelvis Ziwipeak som jag gärna använder annars och är nöjd med

hemul
1

Man kanske ska vara glad att vitaminhalten är låg. Det finns tveksamheter med syntetiska vitaminer (som antagligen är frågan om då det är billigast). T.ex. så misstänks syntetisk A-vitmin kunna orsaka båda hjärtsjukdom och cancer. Men vet alltså inte, men det *kan* vara så. Och ja, det är sådant de så omtänksamt tillsätter t.ex. lättmjölk och andra fettreducerade mejeriprodukter.

[Baltazar13]
0

Det har du rätt i!

Estelle13
0

#23 Ja det blir svårt att veta vilken kvalitet det är på köttet i fodret när man inte vet var det kommer ifrån eller på vilka delar av djuret det är från, att det skulle vara så pass bra kvalitet att det skulle väga upp och bli jämt ut har jag ytterst svårt att tro. #24 För mycket av vitaminer är inte bra nej, men att det skulle innehålla så mycket att det ger skador eller framtida sjukdomar till våra hundar har jag svårt att tro. Finns det överhuvudtaget något foder som innehåller för mycket med vitaminer? Tycker alla foder jag tittat på har för lite. vitamintillskott har ju tagits fram idag just för att det faktiskt finns hundar som inte klarar sig på enbart vitaminerna i fodret, utan behöver något extra utöver det. Verkar vara ganska vanligt idag framförallt att folk tillsätter extra vitaminer när tiken löper, även Barf folk som för övrigt ger kött/ben/ organ av hög kvalitet vet jag ger vitamin tillskott vid löp. Är vanligare med hundar idag som har vitaminbrist än med hundar som får ett överskott av vitaminer.

hemul
0

Det handlar inte om överdos, utan om att syntetiska vitaminer (oftast) inte är identiska med naturliga och i vissa fall mistänks kunna vara skadliga, som i fallet syntetiskt A när man misstänker att det orskar både cancer och hjärtsjukdom. B är en annan misstänkt bov.

taylor__lambert
0

Det var ju ganska intressant… Skulle vilja prova den! Undrar vilka ICA butiker som säljer?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[HundochKatt]
0

#22 Tittar man på Fediafs rekommendationer så rekommenderas 606 IU/100 g i torrsubstans. För vuxen hund.

Max gränsen utan att det ska vara skadligt är på 40 000 IU/100 g torrsubstans.

http://www.fediaf.org/self-regulation/nutrition/

lizton
0

A-vitamin är ett fettlösligt vitamin som  lagras i levern.    För mycket A-vitamin kan ge leverskador och skador på benvävnad förutom det som #27 skriver om misstanke om cancer och hjärtsjukdom.  Om hunden äter ett fullfoder och dessutom får kosttillskott med A-vitamin kan den få i sig farligt höga nivåer.

Tillskott av folsyra och vitamin B 12 har också visat sig ge ökad risk att drabbas av cancer och förtida död. De vattenlösliga B-vitaminerna är alltså inte riskfritt att ge för mycket av. Något man trodde tidigare eftersom de vattenlösliga kissas ut och inte stannar i kroppen som de fettlösliga gör. 

http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=184898

Syntetiska vitaminer kommer nästan alltid från Kina, även om det kan stå något annat på förpackningen. Ursprunget är Kina, precis som med de flesta hundtugg av råhud. Kinesiska produkter har dödat och skadat massor av hundar, så att proppa i hunden höga doser av kinesiska vitaminer är inget att rekommendera. 

Står om det här bl a: http://www.theepochtimes.com/n3/361599-5-facts-you-need-to-know-if-your-vitamins-are-from-china/

lizton
2

#0 Fodret ser bra ut. Det är väldigt likt ZiviPeaks lufttorkade foder. Eftersom dessa foder är  lufttorkade ska man ge betydigt mindre mängd av det  än med torrfoder så det går inte att jämföra energimängden med andra typer av foder.

Analytiska beståndsdelar ICA:s torkade foder :
Råprotein 38%, råolja och råfett 33%,
växttråd 0,4%, råaska 5,2%, kalcium 1,3%,
fosfor 1,1%, vatten 8%, kolhydrater (NFE) 16%.
Omsättbar energi 5100kcal/kg

Analytiska beståndsdelar Zivi Peaks lufttorkade foder (nötkött):
Råprotein 38%, råolja och råfett 35%,
fiber 1%,  vatten 13%  råaska 7%, kalcium 1,83%,
fosfor 1,29%,  Kolhydrater 6 % 
 4910 kcal/kg

http://www.ziwipeak.com/sv/air-dried-dog-food-ziwipeak-daily-dog-air-dried-cuisine/

När det gäller mängden  vitaminer i ICA:s torkade foder kan man inte veta hur mycket det är totalt, eftersom de vitaminer som finns där naturligt inte är redovisade; bara de tillsatta.  (Någon annan har redan skrivit det) Alla foder kontrolleras av jordbruksverket så jag ser ingen anledning att oroa sig över det. Den som ändå undrar kan  ju ringa och kolla med jordbruksverket. 

Fodret är antagligen jättegott för hundar eftersom det är så köttrikt. Perfekt som godis eller som helfoder för kräsna hundar.

Lona
1

Dum fråga kanske men även om det är väldigt energi/näringstätt, mättar det inte mindre? Jag upplever att mina hundar ofta blir mättare av ett foder med mindre energi (och gärna spannmål!) än ett högenergifoder.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

taylor__lambert
0

Någon som har köpt fordet och kan skicka en bild så man vet vad man letar efter i butiken då ICA personalen ibland är IQ befriade?

lizton
0

#32 Det är nog individuellt det här med mättnad. Många tycker att hög halt protein mättar mer än kolhydrater. Kolhydrater är sockerarter vilket påverkar insulinet i kroppen och extra mycket om det är snabba kolhydrater som  vitt ris, vitt vete, och majs.  

Snabba kolhydrater tas upp snabbt i kroppen och ökar sockret i blodet snabbt. Kroppen måste då slå på insulin, vilket sänker blodsockret genom att öka cellernas upptag av glukos och lagra in socker i cellerna. När blodsockret sjunker  snabbt kommer hungeränslorna snabbt tillbaka igen. Glukosen som tagits in i cellerna blir till fettvävnad. Snabba kolhydrater ger alltså hunger och i slutändan fetma.

Kolhydrater av fullkornsspannmål  och baljväxter har  lägre GI, vilket ger långsammare förbränning och mättar mer än de snabba kolhydraterna . Hunden slipper hungersuget. Hög halt fibrer finns i fullkornsprodukter och baljväxter. Fibrer ger mättnad.

Man får prova sig fram vad som passar bäst för den enskilda hunden. Jag skulle undvika allt ris (arsenik) och foder med snabba kolhydrater.

Det här ICA:s torkade foder kan vara ett alternativ för den som ger färskfoder/barf och ska ut på en lång tur och inte kan bära med sig så mycket. För en liten hund kan det vara ett bra fullfoder. Jag gissar att det är ganska dyrt att utfodra med till en större hund. Man får titta på dagsgivan och se hur dyrt det blir.

[Baltazar13]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här är det jag köpt. Mitt hittade jag på Ica Maxi

Estelle13
1

#29 Säker på att det är en säker källa? För enligt AAFCOO's rek ligger maxnivåerna långt över 40 000 IU.

taylor__lambert
0

#35 tack :)

[HundochKatt]
0

#36 Ja, Fediaf är något som de flesta eller åtminstone många fodertillverkare använder som riktmärke förutom AAFCO och det är bara att läsa vad som står där.

hemul
1

A-vitamins giftighet har ivf vad gäller människor visat sig vara något överdriven. Ja, man kan få för mycket, men gränsen för vad som är skadligt flyttas hela tiden uppåt. Den urpsungliga skräcken för A uppstod när forskningresande blev förgiftade efter att ha left flera dagar på isbjörnslever. Till saken hör att för att få i sig lika mycket A som de fick skulle man få käka levrarna från en hel besättning tamdjur. Isbjörnslever innehåller otroligt mycket A. Det verkar också som D har en skyddande effekt. Ska man ta tillskott av A bör man alltså se till att också få i sig D. Obs att detta gäller människor!

Vi tillverkar ju D genom att vara i solen mitt på dagen. Vet inte om det funkar likadant för hundar. Pälsen borde inte vara något hinder då får tillverkar sitt D i ullen.

Estelle13
0

#39 Tack! Äntligen ett vettigt svar.

tiger tok
0

Ingen som vet om dem säljer i större påsar,och även hur mycket en liten påse kost? Dock är det enbart relevant om det också finns att köpa i stora påsar! Finns det bara på ica maxi?

parsley
0

# 41 Jag har köpt på ICA Kvantum, som är lite mindre än ICA Maxi. Pris ca 40 kr kilo i liten påse om jag inte minns fel.

tiger tok
0

Oki,tack så mycket! Hoppas dem börjar göra stora säckar också… 😊 ☺ 😉 Men om man söker på Icas hemsida så finns det ett spanmålsfritt Torrfoder,men i helt andra förpackningar/påsar?!

[Forest]
0

Tycker det är jätte bra att även matbutiker säljer lite mer bättre foder. Jag har inte sett detta foder men så handlar vi aldrig på ica 😉 Köper annat foder och byter inte ut det 🙂

hemul
0

#43 Länk? Jag hittar bara översikten det länkas till i första inlägget här.

Ni som köpt det, hur många dl tror ni en sån där 1210-gramspåse innehåller? Tabellen över hur mycket man ska ge som man ser på Baltazar13s bild anger givor i dl och jag försöker skapa mig en bild av hur dyrt det här fodret blir.

tiger tok
0

Vet inte hur man länkar? Men sök på ica,gå in på hemsidan och sedan har dem en ruta så man kan söka i sortimentet och då söker du på typ "hundmat" "Torrfoder" så kom det fram för mig! 😊

hemul
0

Kopiera det som står i adressfältet bara och klistra in det här.

Det är det jag gör, men jag får bara upp sidan det redan länkats till.

tiger tok
0

Försöker då!

taylor__lambert
0

Hittar inte den jäkla matpåsen. Har nog varit inne i fyra maxi, tre kvantum och så någon ica nära. Jag ger upp XD De har sina andra ica foder men icke den spannmålsfria

Grace2009
0

#45 Som jag tolkar tabellen är 50g = 1 dl.

hemul
0

Tack! 🙂