para på allmän plats?
Jag och min mamma skulle gå till den enda inhägnade platsen det finns i byn för att låta våra hundar leka lite fritt. Många använder den gamla tennisbanan som nu inte används för tennis. bara hundbus. Men när vi kom dit så va de folk där. Och parade sina hundar. Vi fick inte gå förbi och gå vidare till skogen så det va bara att vända med två ledsna hundar. Dom älskar tennisbanan.
Min fråga är:
Är det ens acceptabelt att para på allmän plats? Jag tänker mest på hundarna. Den stress dom utsätter dom för. Nu är platsen en liten bit utanför byn, men ändå så går det rätt mycket folk där och banan är ett smörgåsbord av dofter. För mig skriker det stress för hundarna.
ps: hoppas jag la i rätt grupp. det handlar ju om avel på sätt och vis….
Vi har parat på hundutställning. Har man hundar som är vana är det ingen big deal, liksom. Huruvida det är rätt rent moraliskt att göra det offentligt är en annan fråga, har inget bra svar på det.
Man brukar ju ta tiken till hanen eftersom hanen lätt känner sig osäker när det ska paras. Men är hanen säker och tiken villig så spelar det nog ingen roll alls :)
Inte bra att para på en plats som används till hundbus! Som bäddat för slagsmål med alla dofter det lämnar efter sig.
I staden jag bor får man inte ha löptikar i rastgårdar, eftersom risken för slagsmål ökar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#3 på skyltar vid min kommuns största rastgård står det att man alltid ska fråga innan man släpper in hund i rastgård när någon annan är där, just för att det kan finnas löptikar där inne. På kommunens hemsida står det också att löptikar bara får vara lösa i inhägnader (rastgårdar). Så ja, det är olika från kommun till kommun.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#4 Verkligen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
här finns det nog inga regler då det är en byhåla. Sunt förnuft gäller här. Är det folk man inte känner i inhägnaden, då är det bara att gå. Men att inte ens få gå förbi in till skogen kändes jättejobbigt. vill man ha lugnt och inte bli störd så parar man inte på allmän plats!
Att plockera en allmän lekplats sådär tycker jag var riktigt dåligt. Jag hade ställt mig utanför och väntat eller fortsatt gå till skogen och struntar fullkomligt i vad de andra sa.
Det hade vi nog också gjort. Men vi blev så chockade. Bott här i fyra år och aldrig varit med om något sånt här. Inte kände vi igen personerna eller hundarna heller.

Jag tänker att det säkert kan finnas anledningar att man väljer att para på allmän plats. Uppfödaren på plats kanske har dåliga möjligheter att para hemma, liten yta, svårt att få till en lugn och avslappnad miljö eller liknande. Det kan ju också vara så att man valt att möta upp med tik och hane på en plats mitt emellan, exempelvis på grund av avstånd eller för att den ena är bortrest till platsen. Även om man inte bor jättestort eller råkar vara bortrest när en tilltänkt tik är i högsta får man ju para. Förtältet på en husvagn kanske exempelvis är ännu mindre lämpligt, framför allt om det finns ytterligare hundar med på semestern. I vissa fall kanske man får improvisera för att få det så bra som möjligt. Nu är ju inte dom där varje dag förutsätter jag, så att begära att andra hundägare går runt för att parningen ska bli så okomplicerad, inte för långdragen med en hanhund som inte kan koncentrera sig just då istället för att kanske behöva återkomma och göra det hel långdraget eller misslyckas tycker inte jag är så mycket begärt. Jag skulle inte haka upp mig på det.
Att det skedde offentligt tycker jag inte spelar nån roll, men däremot att blockera vad som används som rastgård var dåligt. De kunde väl ha åkt till vilken äng eller skogsbacke som helst. Inte precis som hundarna skulla avbryta och springa till skogs. 😉

#10, problemet är väl att man då inte kan ha koll på omgivningen. Med en löptik räcker det ju att en annan hund kommer in, antingen för att ägaren kommer promenerande eller för att den är lös, för att eventuellt skapa ett slagsmål. I en rastgård har man i alla fall möjligheten att hålla det någorlunda kontrollerat med koll på öppningar och staket runt. Ska man begränsa så att inte alla människor har tillgång till en rastgård är det ganska många hundar som aldrig får använda dem. Tänker på osäkra hundar, hundar som inte gillar andra hundar och liknande. I ts fall hade dom ju inte ockuperat rastgården permanent. Att låta hundarna löpa fritt utan staket inför en parning skulle jag däremot tycka var oansvarigt. Kan bli riktigt trist om någon annan kommer strosande med sin hund och det blir slagsmål. Finns ju inget som stoppar emellan.
Själv går jag inte in i rasthagen när min tik löper av hänsyn till andra hanar. #0 jag hade gått vidare in i skogen 😄
Jag tycker det är olämpligt, illa vald plats men det lär inte vara olagligt. Dock hade jag nog ändå gått förbi och vidare.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Jag väljer ju gärna att låta tiken och hanen träffa varandra lösa i en inhägnad, hundgård, rasthägn eller så, när det ska paras. Då kan de röra sig fritt, flörta, busa och "dansa före". Jag vill ju inte ha dem lösa utan staket, då de kan råka dra iväg, en annan hane kan komma ed. Nu har ju vi hundgårdar och rasthägn hemma, och de med hanhund brukar ha det oxå. Fanns inget sådant att tillgå skulle jag kanske kunna tänka mig en hundrastgård. En parning tar kanske 30-60 min, med förspel. Jag skulle nog gå dit senare på kvällen, så att vi förhoppningsvis inte störde andra.
Jag skulle ju inte vilja att andra kom och släppte sina hundar samtidigt. Fast det skulle jag inte vilja om jag hade mina hundar i en offentlig rasthage utan löp heller. Däremot skulle jag ju inte säga åt andra med hund att de inte fick gå förbi under parningen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Regler varierar men i min stad får man ändå dela på tiden i rastgården.
Dvs man får inte ockupera rastgården i en timme om någon väntar på att komma in.
Vi brukar säga 10 min - en kvarts väntetid om någon väntar och inte kan komma in.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund