Sele till långhårig spets
Ställde frågan på spets- och urhund iFokus också, men lägger in den med, eftersom aktiviteten verkar högre på den här sidan. Någon som inte har spets kanske också har något bra råd.
Vad har ni för sele till era långhåriga spetsar (euroasier, keeshond, pomerian, samojed, kleinspitz, mittelspitz mfl raser med liknande päls)?
Finns det någon sele som sitter bra och inte påverkar pälsen?
Jag använder en julius-k9 idc sele till min samojed, tycker att den fungerar helt utmärkt. Dock så verkar det som att den kan vara lite obehaglig i början när det är ovant eller om pälsen hamnat konstigt under, men jag skulle definitivt rekommendera den över t.ex hurtta då iallafall jag upplever att passformen är mycket bättre, dvs den är mer stabil och ligger relativt stilla när hunden rör på sig så hittills har vi inte märkt av något skav eller dylikt. Fast det är såklart individuellt. 🙂
Läder selar skaver inte på pälsen, kanske värt att testa?
Har en sheltie och jag använder Hurttas y-sele, Julius K9 och Zero DC. Inga av dem skaver på pälsen eller liknande och de sitter bra 🙂
Däremot hade jag en Rukka till honom som valp, den skavde.
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
Egentligen inte liknande päls, men ändå endel päls, har papillonpojke använder Gustaf och Evita till dem båda. Jag tucker deras är de mjukaste som jag hittat :)
Använder en vanlig sele ifrån Dogman, inte märkt att det skavt på någon utav hundarna.