När räknas hunden som rumsren?
Hej!
När räknas egentligen en hund som rumsren? Är det när den inte kissat/bajsat inne på ett tag eller när den säger till när den vill ut?
Min valp är bara 10 veckor och han har bara kissat inne de första dagarna vi hade honom. Sen började han säga till när han ville ut och vi har tagit ut honom efter mat, lek och sömn såklart. Har inte skett en olycka på ungefär 1,5 vecka.
Men när ska man sluta ta ut de vid mat, sömn och lek och bara ta ut de på de dagliga promenaderna? Är det när de är 6 månader och kan hålla sig längre stunder eller hur gjorde ni?
Min valp är rumsren, hittills, Han är 6månader och det har inte skett en olycka på 1månad. Han säger inte till, han har bara lärt sig att hålla sig och förstått att "ute ska man göra behoven".
Han var rumsren från kanske 16veckors ålder i 1-2veckor sen började det ske olyckor, Så ta inte priset för tidigt, Kommer säkert ske olyckor. Du kan börja ta ut på tider när du känner dig säkrare, kanske varannan timme, Oavsett lek, mat eller efter sömn så varannan timme (sålänge hunden inte sover då). Men jag skulle säga att beroende på ras kan dom inte bli rumsrena innan 6månader, eftersom dom inte utvecklats i kroppen och behöver ut ofta, Att vara rumsren är at tkunna hålla sig i 4-6timmar utan att olycka sker, Oavsett vad man gör. Min valp har hållt sig varenda natt ifrån 23 till 08.00, Jag tror han väckt mig kanske 3-4gånger vid 5tiden på morgonen och det har varit när han sovit för tidigt (somnat vid 21tiden) eller om det varit akut enligt honom. Jag säger att min valp är rumsren, men jag litar inte 100% på det än, Han gör inget hemma hos mig, men det gjordehan inte förut heller, det var när jag kom på besök hos andra han "helt plötsligt inte kunde hålla sig" eller direkt när jag råkade tappa tidsschemat.
Okej, men i vilken ålder ska man bara köra vanliga promenader med de? :) Han kan gå i koppel och så men tänker dels på hur mycket han orkar och när de får förmågan att hålla sig.
Ungefär vid fyra månaders ålder (såklart olika från hund till hund) har urinblåsan utvecklats så pass att valpen kan börja klara av att 'hålla sig' en liten liten stund ,men innan dess är deras urinblåsa inte färdigutvecklad och har ännu inte utvecklat 'knip förmågan'.
Jag räknar hunden som rumsren när jag märker att den klarar av att hålla sig ett bra tag. Om valpen måste ut bums på en gång när den säger till för att det inte ska ske en olycka inne, då räknar jag den inte som rumsren (däremot räknar jag den som duktig då ;) ). Med senaste valpen så märkte jag ganska tydligt vad som behövdes. Gjorde hon inte ifrån sig direkt när vi kom ut, då visste jag att vi inte behövde skynda ut lika mycket och jag kollade på hur hon betedde sig för att bara ta ut när det verkade behövas.
Allt eftersom hon blev äldre så tog det längre och längre tid mellan gångerna som hon verkade kissnödig (hon har aldrig sagt till speciellt tydligt) och från att hon var ca 1 år gammal så tog jag ut henne lika ofta som min vuxna tik. Från att hon var kanske 7 månader till 1 år så tog jag ut henne en gång extra på eftermiddagen jämfört med vuxna tiken.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Men om valpen redan säger till när han vill ut så är väl det lösningen på problemet. Fast du kanske är orolig att det ska hända en olycka om han t.ex. leker och är uppspelt?
Vanliga promenader? Riktiga promenader/motion ska inte komma förns vid 1års ålder, Men "vanliga promenader" kan betyda mycket, jag går "vanliga promenader" med min valp på kanske 20-30minuter, Går inte alls långt men det tar tid för honom och jag går i hans takt, En promenad på 2-3minuter för min tik tar upp till 10minuter för min valp (man måste ju få lukta). Korta rundor kan man gå med en valp, men man ska inte motionera.
#6 Vad räknar du som "riktiga promenader" av sådan typ som inte ska ske förrän hunden är ett år?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#7 Ungefär, gå ut och gå i snabb takt i 1½-2timmar, Springa/jogga, gå spåret, m.m.
Tillägg: "riktiga promenader" är olika ifrån ras till ras, vad de behöver och kräver. "riktiga promender" för vissa är inte samma sak som för andra, svårt att säga "riktiga" eller "vanliga" promenader öht. Det är olika för alla hundar och människor.
#6 Stackars hundar som inte får motion fören de är ett år.
#9 Jag tycker mer synd om de som skaffar hundar, motionerar dom och får hundar som går sönder i kroppen.
#10 En hund går inte sönder av motion. Att vänta ett år är djurplågeri enligt mig. Man kan motionera mycket tidigare.
Ingen av våra hundar gick sönder av motion. Ingen jag känner hundar heller. Och tänk dig. Dom fick motion redan vid 6 månader.
#11 Vad klassar du som motion då?
En bekant till min mamma köpte en labrador, motionera den och båda korsbanden gick av, ett i taget. Min tik fick aldrig "häftig" motion och har aldrig haft problem med kroppen.
Min hundar får röra sig ganska bra, Jag går bara inte i flera timmar eller 1timme+ med min valp, Dom leker ganska bra själva, och visar tydligt när dom är trötta.
Nu blev det OT. Tråden handlar ju om rumsrenhet.