Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 657 ggr
Urhasten
3

Naturlik hundhållning

Vad skulle "naturlik hundhållning" innebära för er?

Jag är mycket inriktad på naturlik hästhållning och tänker genast i banor om liknande mot och med hund. Hur naturlikt kan en komma? Och då menar jag på alla delar: 

Hur kan man få hunden att härda tassar och klor för varierade underlag utan att dem far illa? Hur kan man trimma klorna med så mycket eget slitage som möjligt? Hur många mil motion krävs för att hundens muskulatur ska vara vältränad och frisk?

Vilket foder stöttar den naturliga inre strukturen till fullo? Hur lever vargar/från början vildhundar i olika klimat? Finns det litteratur, forskning, studier och vetenskap att läsa om hur hundens insida generellt fungerar och ser ut? Det hade varit jätteintressant! 😍

Hur kan man lära sig pälsens signaler och hur det hänger ihop med foder/hälsa?

Den mentala biten av det hela också - hur påverkas en hund av att bo och leva och må med olika livsstilar om vi skulle ställa med mot varandra? Vill en hund ha en rastgård med likasinnade individer av samma ras eller trivs dem bra på hunddagis? 

Så många tankar och funderingar. Är så otroligt intresserad av att diskutera med minst lika nyfikna och reflekterande, so hit me! Kan knappt sova om nätterna för hjärnan går på högvarv. Har en del svar och tankar redan, men vill höra hur fler ser på alltsammans!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Wellcraft
0

Jag kan tipsa om http://dogma.nu/ :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Urhasten
0

#1 Som litteratur och läsning menar du? 🙂 Ska in och kika noggrannare i kväll hehe. Nu är det långpromenix på schemat.

Changrila
1

Först och främst måste det konstateras att olika hundar har olika behov. Vissa har större behov av mental träning än fysisk träning och för vissa är den fysiska träningen det absolut viktigaste för att få hunden glad.

Mina egna hundar lever nog inget jättenaturligt liv, de bor inomhus, sover i människosäng och har på sig täcken vintertid. Jag stretchar dem någon gång i veckan (till en början var det dagligen) enligt noggranna instruktioner från fysioterapeut som satt ihop individanpassade scheman till mina hundar. Det gör att kroppen hålls i mycket fint skick.

I övrigt så ser jag det som om det absolut mest naturliga mentalt är att barfa hunden, vilket jag själv också gör. Jag har två hundar för att de ska få leva och "vara hund" med någon annan och försöker ge hundarna så mycket berikning som möjligt . Här tycker jag att det står mycket och bra om just berikning: http://www.kennelchanco.se/default.asp?sida=hagnberikn

När det gäller själva motionsbiten så tror jag att alla hundar skulle må bäst av att få en ordentlig långpromenad om dagen (om de inte har något fysiskt som hindrar dem såklart). Som riktig långpromenad räknar jag att man är ute i minst en timme, antingen går rask koppelpromenad i varierande terräng eller har hundarna lösa. Går hundarna bara koppelpromenader skulle jag dessutom lägga lite extra krut på att ge hundarna någon typ av nosaktivering, tex spår, nosework eller liknande.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Urhasten
1

#3 Du nämner mycket bra och jag anser att det är väldigt spännande. Tack för länken - den ska jag kolla in!