Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 838 ggr
Soffatoffel
0

Valpkurs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har precis anmält mig till ett 'nyhetsbrev' av brukshundklubben där de säger till när det finns en valpkurs som man kan anmäla sig till, och nästa valpkurs lär ju komma närsomhelst eftersom att måna väljer att skaffa valp just på sommaren.

Min fråga är då om det finns någon åldersgräns för mig som hundförare att delta i kursen eller ska målsman vara med? (Är 14 år gammal)

Min mamma kommer följa med i vilket fall, men OM hon inte skulle kunna något tillfälle (hon jobbar som tolk så hon har inte fasta tider), kan jag vara med på det tillfället själv utan målsman då?

Min andra fråga är ifall kursledarna utgår från att man inte har så mycket kunskap om hundar utom det man lyckats få fram på internet? Vill ju inte komma dit och vara oerfaren jämfört med alla andra där haha :P

Och sista frågan är vad som ska tas med dit. Halsband eller sele? Godis? osv..

Tack på förhand :)

Bild på lilla Wiggo :p

jenmjao
0

Jag tror det beror på kurs och kursledare men jag tror knappast dom ser något fel i din ålder, dom brukar tycka det är kul sålänge du är seriös, Kanske inte om en 6åring kommer och ska göra sitt i 5minuter sen tröttna t.ex

Var inte orolig föratt vara oerfaren, det är så man lär sig! När jag var på hundkurs med min tik så var jag en av dom yngsta hundförarna men jag var också mycket mer erfaren än vissa äldre, Kunde mycket mer än dom. Valpkurs/hundkurs är till för att man ska lära sig, och hunden ska lära sig det den oftast redan kan runt andra hundar. Du använder precis vad du själv vill på hundkursen, halsband eller sele. Glöm inte att ta med dig mutgodis och leksaker :)

parsley
0

Söt Wiggo-vovve!

Är du 14 år och hunden är din första hund, så kommer det säkert att finnas vuxna med på kursen som haft hund förut och är betydligt mer erfarna. 😉Tror inte du behöver vara orolig. Kursledarna är där för att hjälpa dig att träna din hund och de andra deltagarna kommer att vara fullt upptagna med sina egna hundar och kommer inte att kolla på dig och din hund särskilt mycket.

Valpkursen handlar mycket om att valparna ska lära sig vara i närheten av andra hundar och människor och samtidigt kunna lyssna på sin egen förare. Det är ingen tävling där man betygssätts efter hur duktig man själv eller hunden är. När valparna börjar på kursen är de olika gamla och har hunnit lära sig olika mycket innan kursen också. 

Ett tips! Kolla gärna på hemsidan om de har någon kursinformation där också, så du inte bara litar på nyhetsbrevet, ifall de skulle missa ett utskick eller så. 

Jag tror inte det finns några regler om halsband eller sele på valpkurserna, men fråga din kursledare innan för säkerhets skull. Flexikoppel kan jag tycka är lite jobbigt ibland eftersom en hand går åt till att hålla i handtaget. Ett vanligt koppel kan vara lite lättare att hantera.

Gott godis kan vara bra att ta med, liksom en boll eller någon form av kampleksak, om hunden gillar att leka som belöning. Välj riktigt gott och frestande hundgodis.

Zyloon
0

Kursledarna brukar utgå från att man har lite till ingen kunskap sedan innan, det är jättemånga som inte haft hund innan som väljer att gå valpkurs. Så det är inget du behöver oroa dig för. Jag själv började hundgymnasium utan att ha haft en egen hund innan, och det var ingen som tittade snett bara för att jag inte hade någon erfarenhet sedan innan. Jag och de flesta andra tycker bara att det är kul att du tar ansvaret att lära dig och hittar på något med din hund. 

Att du går dit själv utan dina föräldrar är nog inte något problem överhuvudtaget.

Halsband eller sele spelar ingen roll, sålänge din valp inte kan rymma ur det. Ett vanligt fast koppel är bättre än flexi. Gott godis eller leksak behöver du ha med förslagsvis kokt kyckling eller något annat riktigt gott godis din valp tycker om. Bajspåsar får du inte glömma heller. 

Det kommer gå bra, och du har absolut ingenting att oroa dig för! 🙂

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar