Hundlängtan
Vi pratar om att skaffa hund men är osäkra på vilken ras som passar oss. Vi rör oss gärna ute året runt, på sjön, i skogen, i skidspåret. Vi har små barnbarn som vi gärna ser kan åka pulka efter hunden i skidspåret. Vi är också då och då i stallet. Ser framemot att träna med hunden, agility, spårning. Vi bor i lägenhet på vintern och på landstället under sommaren. På landstället vill vi kunna släppa lös hunden utan att den sticker. Vad har ni för förslag till lämplig hundras?
Det första jag tänker på är Samojed!
Men om ni har något krav på storlek, pälsvård mm kan ni gärna skriva det :)
Tänker också på samojed, eller kanske finsk lapphund?
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
De samojeden jag mött har varit underbara, aktiva familjemedlemmar men dock omöjliga att ha lösa pga av jaktinstinkt. Alla individer är givetvis olika, men hundar som avlats för drag brukar rent generellt ha hög jaktinstinkt utan att det behöver ha med träning i sig att göra. Bra att ha i åtanke ;)
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
#3 Jag är bekant med 3 samojeder och har träffat fler, Ena av de 3 är dock död nu, men alla har kunnat vara lösa och inte haft några problem med jaktinstinkt, Tycker då husky/malamute m.m. är värre, Samojeder är otroligt glada familjehundar som inte kräver världens stimulans 24/7, Dom hänger gärna med på allt och kan ofta vara lösa (självklart som du sa är det individ fråga).
Vilken storlek på hund hade ni tänkt er ungefär? Inte pytteliten med tanke på att dra barnbarnen, förstår jag ju. Hur tänker ni när det gäller pälstyp och pälsvård? Något speciellt ni föredrar eller ogillar, kan ni tänka er att lägga mycket tid på att fixa med pälsen? Vaktinstinkt? Ingen alls, skälla när det kommer någon eller ha rejält med vakt? En hund som "älskar alla" eller en som är mer reserverad? En som följer minsta vink och gör precis som ni säger eller en som är lite mer egensinnig och självständig? Finns det någon ras eller hundtyp som ni är förtjusta i eller som ni absolut inte vill ha? Många frågor, men då är det lättare att hitta rätt :-)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Collie? Kanske inte kan dra så tungt dock? Men det som låter perfekt är en Bernersennen hund! Eller kanske dem andra sennenhundarna eller sanktbernards hund? Leonberger?
#4 Precis, som sagt varierar det individer emellan, MEN samojeden är en draghund i grund och botten så därför känns det kanske mer passande med en annan ras. Det är min personliga åsikt. Kanske en Berner sennenhund hade varit mer passande? Men rasens hälsoproblem gör en lite avskräckt…
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Ok. Jag läser. Och funderarvidare. Vad tror ni o storpudel, eurasier eller finsk lapphund med hänsyn till våra önskemål?
Newfoundland va den första rasen som dök upp i mitt huvud. Dock för ca 2 år sedan så fick en klasskompis till mig köra agility med en nuffe, man kan väl säga att det var allt annat än smidigt 😂
Om man bortser från att du vill träna spår och agility tycker jag en nuffe passar bra. En stor hund visserligen, men någon snällare hundras har jag aldrig stött på. Den tål att barnen är där och klappar och även om de skulle få för sig att rycka i pälsen säger dom inte ett ljud. En nuffe kan enkelt dra barnen. Den har ingen jaktinstinkt och skulle antagligen inte röra sig långt bort ifrån er. Den har bra med päls och fryser inte på vintern. Den kan dock vara segare på sommaren när den värsta värmen är. Den trivs vid vattnet, och på båten. Den klarar sig i lägenhet, förutsatt att man går ut med hunden ordentligt, dessutom skäller de väldigt sällan.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Jag tänker också att leonberger låter passande till både drag, agility och spår. Clumber spaniel är den största spanieln, den är barnvänlig och kan användas till drag. Är avlade på jakt i grunden så spåra är ett måste och det hade du ju intresse för. Om du vill ha bra förutsättningar för spår så får man räkna med att det finns en inneboende jaktlust och det naturliga drivet. Även om raser har jaktlust är det inte alla som sticker iväg. Vet inte hur det ligger till med Clumber. De är envisa hundar så krävs tid för uppfostran. Vill du helst ha en hund som är lämplig till agilityträning och kan utveckla detta och spåra lite lagom som de flesta hundar vill. Eller vill du satsa på spåret? :) Tror att soft coated wheatern terrier kan passa till drag. Annars är rasen allsidig när det gäller aktivering. Vet inte hur det är med jaktinstinkt. Tänker på vattenhunden barbet. Den är lagom stor för att passa till drag och den är en allroundhund. Upplever att den inte är lika sprallig som de andra vattenhundarna. Skulle nog bli en fin familjehund.
En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja
#8 Jag tycker dom låter superbra! Jag har ingen bra erfarenhet av finsk lapphund, Men dom skulle nog funka, Den jag träffa lät hela tiden, var dryg och ouppfostrad. Samt alla andra jag stött på har varit ganska skälliga.
En storpudel tror jag skulle kunna bli perfekt för er, med hänsyn till era önskemål! En storpudel är som gladast bara den får hänga med, vare sig det är i skidspåret eller på fjället. De är riktiga clowner som mognar sent, om än någonsin. Många blir upp mot 13 år gamla och överlag är det en frisk ras :) De har mycket spring i benen och har sällan alla tassarna i marken. Pudlarna har fina näsor och tycker ofta om att få spåra. Agility tycker många är väldigt kul,
Vissa storpudlar kan ha en del viltintresse, men de är oftast väldigt förarbundna så de brukar inte vara några problem att ha lösa och kunna stoppa om de skulle vilja dra på vilt.
Det man får tänka på är ju pälsen, en kortklippt pudel behöver knappt borstas men då kräver det ju ändå att man rakar ner dom regelbundet och rakar nosen och tassarna lite oftare om man vill ha det typiska pudelutséendet.
Undrar du något mer om storpudeln är det bara att fråga, jag har en själv som är drygt 3 år och en till på väg :)
Jag tänkte också på storpudel, collie, kanske någon retriever? Är ni intresserade av agility mer än att bara skutta över några hinder så går större hundar som Leonberger och Berner sennen bort (även om det faktiskt var med en Berner i norska agilitylandslaget en gång i tiden).
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Den största av de tyska spetsarna, keeshond. Den kör gärna agilityträning och spår. Den borde vara stor nog för drag också. Väldigt bunden till familjen. Tror inte den sticker för vilt om man säger till. Väldigt fluffig päls. Ganska pratglad, skäller en del.
En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja
#8 #11 Jag kan ha helt fel, men jag kollade rätt mycket på lapphundarna förut och fick intrycket att lapsk vallhund är lugnare och mindre skällig.