Skaffa valp
I slutet av augusti/början av september ska vi bli med valp! Vi är båda uppvuxna med hund men detta blir vår första helt egna. Det är såklart jättepirrigt och spännande. Skulle vilja ha lite tips då det ändå var 12 år sedan jag hade valp. Vad ska vi tänka på? Tips på bra foder? När ska man (om vi byter) börja vänja hunden vid det nya fodret? Hur tränar man lättast valpen på att bli rumsren? När kan man börja med ensamhetsträning? Den kommer vara med på jobbet men vill ändå att den ska klara av att vara ensam när den blir äldre. När kan man börja träna trick? Samt när är en lämplig ålder för att börja med tex spårning, agility eller sådant. Rekommenderar ni valpkurs? Har ni några andra tips? Tar gärna emot namnförslag också! Det är en liten hane :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Här svarar Eva Bodfäldt på nästan alla dina frågor utom den om maten. Hennes bok Kontaktkontraktet är inte dum heller.
Det är en valp, tänk på det, Den kommer bita saker, er och allt möjligt, Jag rekommenderar att köpa hem massvis med ben i olika former storlekar och smaker (ni vet inte vad hen kommer gilla mest och testa är ju en bra metod), Läs dock alltid på förpackningarna så ni inte köper ben som är olämpliga för valpar.
Foder gör ni som ni vill med, Men valpfoder rekommenderas.
Börja trickträna istortsätt några timmar/dagen efter ni fått hem hunden, trick och godis och lära sig saker bygger bara upp ett band mellan er! Men det kommer nog bli 5minuter åt gången i början, tänk på det, dom blir trötta fort.
Ensamhetsträna kan ni vänta ungefär 1vecka med så hunden känner sig trygg i den nya miljön (olika långtid för olika valpar). Hunden ska liksom veta att "hemma" är hemma, för den är allt nytt.
Agility ska man vänta med tills 12månader om jag inte minns fel? Men ni kan nog köra rutiner och saker TILL agility, t.ex lära hunden stanna, lära hunden se på när andra hundar tränar/tävlar agility, Allt som hör till med agility som man inte tänker på, kör lite lydnad också, det hjälper på traven.
Spåra kan du nog lära in ganska snabbt, som sagt låt valpen vara van vid er, Men att använda nosen är bara bra och väldigt uttröttande, Börja gömma något riktigt gott inomhus, eller utomhus på en gräsmatta när hunden ser, känn efter vad hunden själv har för tempo och öka efter det.
Jag rekommenderar valpkurs, det hjälper valpen i mycket, fokusera på er med massa andra valpar/kompisar omkring och mycket mer.
Angående rumsrenhet föreslår jag att du använder sökfunktionen här inne. Det ämnet finns det massor av trådar om. Egentligen om alla dina frågor :)
Tack för svar! Vi var och hälsade på honom igår. Ska bli så otroligt spännande! Läser så mycket jag kan. :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Kikopup på youtube är underbar med träning! Hon har en playlista för valp-relaterade videos, är väldigt informativt att kolla igenom den =)
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.