Vanligaste raserna i Sverige?
Vilka är de vanligaste ni vet? Jag tror bland annat amstaff, labbe och golden, schäfer, Chihuahua, Tax och Jack Russels och spaniels. Själv är jag mer intresserad av de rätt ovanliga :) Jag gillar kinesiska raser, som inte alltid är vanliga att se. Har själv shih tzu, fast den verkar bara bli populärare mer och mer. Men många dom frågar vad det är för ras vet inte alls vad shih tzu är
Pudel, Schäfer, Cavalier King Charles Spaniel, Labrador, Jack Russel, Amstaff/Staffe, Rottweiler annars så har jag till störst del sett olika raser av småhundar vilket jag tror är väldigt vanligt i Västerås (vad jag själv har sett). Dock så håller jag mig bara runt området där jag bor och Centrum så kan inte tala för hela Västerås hehe…
Tollare är också vanligt här!
Aussie, sheltie, labrador, golden, amstaff, Schnauzer, jackrussell, Raser jag ser ofta.
Här vimlar det av schnauzers, lagottos och pudlar 😊
Från 2013 men hittar inget nyare.
Och här där vi bor är det vanligt med frallor och engelsk bulldogg också! Någon speciell anledning att de mer ovanliga är just ovanliga i Sverige?
Många bulldogs?!😅😄 Vi kan byta plats ;)
Många labradorer, mopsar, schäfrar och pudlar här.
Labbar, goldens, jack russels, staffar och en massa shitbulls.
#10 shitbulls?
Staffar av olika slag och blandningar av samma typ är väldigt vanliga om man rör sig inne i staden här omkring, och chiuaua, jack Russell och andra småhundar. Åker man till brukshundsklubben är det andra raser, mest brukshundar, border collies, olika retrievers
Blandraser, amstaff, rottweiler, chiuauor, bordercollies (tyvärr) och jackrussels är väldigt vanliga här.
Varför tyvärr? #13
#14 För att fyra av dom minst, aldrig får valla.
Okej då förstår jag 😊
Mopsar ser jag också massvis av!
Jag tycker jag ser mest av:
Älghund (gråhund och jämte)
Tax
Retriever (är dåliga på att skilja dom åt)
små blandraser gärna med mycket päls
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Lhasa apso/shih tzu är vanligt också
Spaniels är också vanliga här!

Jordbruksverket har statistik över antalet registrerade per ras, om man är nyfiken. Även blandraser finns med i registret. Antar att man kan registrera en blandras hos jordbruksverket om den är chipmärkt, så den kan identifieras om den t ex springer bort och tas om hand av någon.
#21 Man ska registrera sin blandras om man bryr sig om sin hund.
#21, Som #22 skriver, man ska registrera sin blandras i Jordbruksverket. Det är numera lag på att hundar över fyra månader(?) ska vara id-märkta (oftast med chip men även örontatuering är godkänt) och registrerade hos Jordbruksverket. Är hunden inte det, oavsett vilken ras eller blandras det är, så begår man alltså ett lagbrott.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
I Lerum, liten håla utanför Gbg, kryllar det av taxar… Haha!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Små pudlar, mopsar, frallor, och boston terriers
#24, Jag har inte sett en enda ;-) ! Däremot kryllar det av jaktlabbar vid Lensjön, men det är ju våra egna :-D . Jag har nyss varit i Norrland och där slås man onekligen över hur mycket vanligare det är med jakthundar, i synnerhet spetsar. Jordbruksverket har ju inte bara statistik över hur många hundar av varje ras som är registrerade utan även var i landet de bor. Rätt intressant tycker jag, att se hur olika det fördelar sig - även inom en viss region. Det går till och med att se vilka raser som är vanligast i en viss stadsdel, i alla fall när det gäller storstäderna.
#26 bor du i Lerum? Kan räkna upp minst 5 st inom en radie på 3 km..
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#27, Nej, inte riktigt, jag bor strax utanför Floda, vid Lensjön. Här är det en totalt blandad kompott med alla möjliga olika raser. Tror inte att det finns någon övervägande rastyp, förutom våra labbar då :-) .
#28 jaha, lite skillnad 😂 Bor i centrum nämligen ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Staff raser är också vanligt!
#11 staffe, amstaff och pitbullblandningar
#29, Ja, fast jag är förstås inne i Lerum ibland (gissa vem som lyckats gå vilse både inne i Solkatten OCH på Bagges torg? Hur lyckas jag liksom?) men man ser ju inte lika mycket hundar då som när man bor där :-) .
BC och AS är vanliga va?
#32 haha möjligtvis lite OT men.. Hur går man vilse på bagges torg? ;D
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Här kryllar det av golden retrievers och amstaffkorsningar. Finns många korsningar mellan papillon/chihuahua också eftersom en person tar en massa sådana kullar per år och säljer till folk i området.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jakthundar i massor här i fjällen! Stövare, beagles, vorsteh och en himla massa huskys!