Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 4444 ggr
[Twinnflower]
0

Köpa valp trots mjäll?

Som rubriken lyder - hade ni gjort det? Försvinner det oftast? Någon som har en hund med mjäll som vet om det är jobbigt?

tetri
1

Ja, i min (begränsade) erfarenhet är det rätt vanligt med mjäll på unga valpar. Vet inte vad det beror på, dåligt foder kanske, men på de valparna jag träffat har det försvunnit efter nån vecka.

feral jesus

[Twinnflower]
0

#1 Tack för svar! Har också läst att det är relativt vanligt. Om det inte försvinner, tror du det är jobbigt då? Klickade så bra med uppfödaren och hundarna är så fina.

Estelle13
3

Beror ju på varför valpen har mjäll? Är det pga dåligt foder så finns det ju även risk för att den har andra hud problem. Jag själv tycker inte att det är normalt med valpar som har pälsen full av mjäll. Jag skulle inte köpa.

[Twinnflower]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Hur vet man det då? :/ Det syns inte om man inte tittar efter noga. Bifogar bild på en valp ur kullen 😍

Taxelina1
4

Fråga uppfödaren. Det finns inga dumma frågor. Ska du köpa en valp från uppfödningen så måste du våga ställa frågor.

Att ställa frågor och, utifrån svaren här, ska inte påverka dej om du ska köpa valpen eller inte. Den ska ju besiktas innan leverans. Fråga om du får vara med och titta. Det är rätt intressant.

Vad jag ser på bilden så ser valpen väldigt fin ut. Det är mycket pollen och skräp i luften nu och går den ute i hundgården, så får den garanterat skräp i pälsen. Det får mina valpar också😎

Lycka till med valpköpet🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

[Twinnflower]
1

#5 Jag har frågat och de säger att det bara är ofarlig mjäll som kan växa bort men som också kan vara kvar… Men det kommer bara vara ett estetisk fel i så fall :) Jaa visst är den underbar!!! :) en annan valp!

[Twinnflower]
0

:)

[Twinnflower]
0
[Twinnflower]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hoppsan! Verkar inte som mina bilder kom fram 😕 Här är några andra hundar! Som sagt syns inte mjällen om man inte KOLLAR. Det var på en hanvalp det var ganska mycket på som man såg tydligt, men jag märkte det inte ens förrän min sambo frågade vad det var.

Estelle13
0

#4 Det jag menar är om valpen/valparna även kliar sig eller om det rent av bara är mjäll.

crins
1

Söta! Valpar kan ha "mjällkvalster" ofta runt ryggslutet inget sånt? Annars kan nog bad och bra mat få det att försvinna! Mjällkvalster går också få bort! Tror det finns något som heter"mjölk skorv" något sådant hos valpar också! Läs om det på nätet!

[Twinnflower]
0

#10 Aha! De kliade sig ingenting vad jag såg i alla fall…

#11 Jaa supersöta! :) Nja, inte just ryggslutet men visst var det mest på ryggen man såg dem… Tack! Tycker du man ska undvika att köpa dessa valpar eller köpa ändå?

Lojs
1

Frågan är såklart vad som ligger bakom, de mjällar inte utan anledning, det kan som skrivits vara till exempel mjällkvalster eller så kan det vara stressmjäll eller något annat. Verkar allt annat bra och uppfödaren är seriös och har en bra förklaring till mjällen så skulle inte det hindra mig från köp i alla fall.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Twinnflower]
0

#13 Hur vet man det då? Uppfödarna sa bara att det var mjäll liksom. De är lite gamla så tror inte de vet heller varför. Deras vuxna hundar hade ingen mjäll som syntes. De verkar jättebra.

Estelle13
0

För det första skulle jag fråga vilket foder dem ger valparna eftersom att det har en stor påverkan på hur valparna är i mage hud och päls. Antagligen skulle jag tro att det har med fodrets kvalitet att göra att valparna fått mjäll. Mjällkvalster kliar väl?

[Twinnflower]
1

Tack! :) Var och hälsade på en annan uppfödare idag, samma ras, och de hade också mjäll. Frågade om det och då sa hon att det bara var lite bebismjäll och att det kommer försvinna. Verkar ju vara vanligt och inte farligt då :)

Lona
0

Det kan förstås vara parasiter eller något, min första hund hade faktiskt löss när jag hämtade henne. Uppfödaren höll på att skämmas ihjäl när hon ringde och berättade att valparna hade fått löss (Raskva hade givetvis mest ;-) ) men sånt kan ju faktiskt hända. På den tiden var det dessutom knepigare att bli av med, man fick hålla på och bada och behandla flera gånger. Hur ser valparna ut i huden om du delar på pälsen? Och, som andra redan frågat, vad får de för foder?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Twinnflower]
0

Hahaha se där! Tokigt det kan bli… Huden ser jättefin ut! Tror verkligen inte det är löss. Får fråga vad de får för foder :)

crins
0

Ja tror inte det är någon fara! Det kan ju vara mjölkskorv! Skulle det vara mjällkvalster går det ju att behandla! Du kan nog köpa den söta valpen!