Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1392 ggr
Achillcs
0

Uppfödning av flera raser

Jag hade en diskussion tidigare under dagen om kennlar som föder upp flera raser och hur vida detta skulle vara seriöst eller oseriöst. Är lite nyfiken på vad ni tycker och tänker. 

Spelar antalet roll?
Vad det är för raser? 
Beroende på när uppfödaren började med dem olika raserna?

hemul
2

Varför skulle det vara oseriöst? Hur menar den/de som tycker så?

Vizzla
7

Om man föder upp 10 raser med flera kullar per år  så ja då har jag svårt att se att man har koll på alla raserna (hälsostatusar, följer valpkullarna osv). Så ja antalet kan spela roll. Men att föda upp olika raser i sig ser jag inget problem med. Vet flera kennlar som har mer än en ras men de tar sällan valpar samtidigt.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Herveaux
2

Jag ser inget problem med att samma kennel föder upp flera olika raser.
Varför skulle en kennel med en ras ses som seriösare än en kennel som föder upp tre olika raser?
Jag utgår från vad dom använder för individer i sin avel och hur dom tar hand om både dom äldre och yngre hundarna.

// Harley

Changrila
4

Håller med #2. Jag tror absolut att det kan vara bra att ha stor vana av många olika raser innan man börjar föda upp någon ras, men har sett vissa som spottar ur sig en enorm mängd valpar av flertalet olika raser och jag kan inte förstå hur det går att göra det och hålla sig på en seriös nivå. Å andra sidan, jag har precis lika svårt för de som skaffar sig sin första hund av en ras och börjar avla på den. Framförallt när det görs utan hjälp och stöd osv från andra uppfödare i rasen. Det tar tid(!) att lära sig ordentligt om en ras och att ordentligt veta och se skillnaden mellan olika blodslinjer m.m.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Vizzla
0

Ja och det ska ju finnas hem till alla dessa valpar. Vet ej uppfödare som tar ett 10 tal kullar varje år på en liten ras som får många valpar (ofta 6-8 st). Det känns nästan som ett försök att försörja sig på…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

hemul
0

Men hallå! Det handlade inte om många valpar utan om mer än en ras. Man kan väl lika bra producera många valpar av en ras som av flera.

ifoundnemo
1

Jag tycker inte det känns oseriöst att föda upp flera raser så länge uppfödaren har ordentligt med kunskap och är seriös med hälsotester mm (som tidigare inlägg påpekat). Jag är själv intresserad av olika raser så är väl inget konstigt om även uppfödare är det :)

Zyloon
3

Jag tycker inte att det är oseriöst. Däremot skulle jag tycka att det är lite väl att ha 9-10 st olika raser som man föder upp. För mig är det antalet kullar per år på hundarna som spelar roll. Men en uppfödare som bara föder upp en ras kan vara mer oseriös än en som föder upp 5 st olika raser. Jag personligen hade inte avböjt att ta en valp från en uppfödare som föder upp flera olika raser.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Lona
1

Det finns en del uppfödare som har 5-6 raser eller mer, jag tror faktiskt att det är svårt att hålla sig ordentligt uppdaterad i så många samtidigt även om man inte tar fler kullar totalt än en uppfödare med en eller två raser. Jag tycker kanske inte att det är direkt oseriöst men nja, jag skulle tveka lite att köpa från en kennel med många raser. Det beror faktiskt lite på vilken/vilka raser det är också, en del avlas (förhoppningsvis) mer med målsättningen "frisk och trevlig sällskapshund" än utifrån komplicerade arbetsegenskaper och då kanske det är någorlunda lätt att hitta bra kombinationer än om det är en otalig massa detaljer som ska stämma när det gäller hundens funktion i arbete. Å andra sidan kan man föda upp endast en ras och inte vara seriös för fem öre, inte göra mer än minsta möjliga avelsutvärdering och så vidare. Sen håller jag med #4, i synnerhet inom vissa raser poppar det upp nya uppfödare stup i kvarten som är helt oerfarna både på hund, avel och den specifika rasen. Seriös avel är liksom lite mer än att skaffa en renrasig hund, para den med en annan av samma ras och så regga valparna i SKK…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tiger tok
0

Jag håller med #9 att det beror på hur många raser, typ fem känns som snudd på för många!? Men också som lonaa skrev, om raserna är lika så kanske? Typ om man föder alla bichon raser så är ju dem ganska lika varandra? Fast alla raser är ju ändå väldigt olika, så jag vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägg!