Frågor om mask
Hej! I veckan har hunden ätit mycket men ändå gått ner i vikt, varit lös i magen och verkar lite tröttare. Imorse när vi var ute såg jag mask i avföringen så jag köpte avmaskingsmedel och avmaskade honom direkt. Nu undrar jag lite hur det smittas och vad mer man kan göra. Behöver jag tvätta alla hundsängar? Och behöver jag tvätta soffan? Kan det smitta oss människor? Läste att vissa maskar kan smitta över från pälsen. Tacksam för svar och fakta
Vad var det för mmask?
Maskar är i stort sett alltid artspecifika, det vill säga de smittar INTE mellan hund och människa. Dock bör man alltid ta reda på vilken sorts mask det är, lättast är att köpa ett "Kolla masken"-kit på Apoteket eller nätet (Apotea.se brukar ha billiga produkter). Annars kanske du använder fel avmaskningsmedel som bara är effektivt på en annan typ av mask (till exempel bandmask istället för spolmask). Att använda ett medel med brett spektrum som tar i princip alla masksorter rekommenderas inte då det dels ofta är onödigt "tufft" för hunden, dels påverkar den ökande resistensen hos maskarna. Rävens dvärgbandmask KAN via äggen -om man sväljer dem - smitta även människa men hittills har det aldrig inträffat i Sverige. Det är även ytterst sällsynt att människor smittas i länder där masken förekommer i större mängder, till exempel alpregionen. Om du har en nyligen importerad hund (i synnerhet om det är en gatuhund) eller hunden nyss varit utanför Norden så tycker jag att du skall kontakta veterinär eller SVA för rådgivning. Utländska maskar kan ha en annorlunda smittväg och även annan resistens än våra "vanliga inhemska" maskar.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#2 Tack så mycket! Det var svaren jag sökte. :)
Behandlade du alltså mot mask utan att veta vilken det var?
#5 Nej det var spolmask vovven hade, men detta är första gången jag är med om detta trots att jag haft hundar förut. Letade runt efter hygien råd, bytte mat, tvättade ur matskålar och hundsängarna då jag inte vet hur smittan fungerar. Grundade lite på råd om hygien, efterbehandling, och hur man motverkar det då detta fortfarande är väldigt nytt. Var väldigt nojjig över att det skulle kunna smittas på nytt osv