Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1703 ggr
Mika_
0

Hund tittar bakåt

Hej! Har en tik på 1 år som när jag tog över henne (vid 7 mån) var rejält osäker och tittig vid promenader. Det har hela tiden gått framåt vartefter hon känt sig mer och mer hemma, men nu känner jag att vi kört fast. Trots att hon är mycket mer avslappnad är det som att det är inprogrammerat i henne att med jämna mellanrum (kanske var tionde meter) vända sig om och titta bakåt. Det är mer irriterande än det låter och jag vet inte hur jag ska träna bort detta. Provat att berömma/klicka när hon går avslappnat och fint och tittar framåt men vi kommer liksom ingenvart… Någon som har något tips?

Joyous
0

Hmm har inga konkreta tips mer än att fortsätta jobba med hennes osäkerhet och bygga upp trygghet och självförtroende i nya miljöer. Med trygghet kommer antagligen behovet av att se sig omkring minska. Är hon fortfarande väldigt otrygg måste du kanske acceptera att hon fortfarande har ett stort behov av att ha koll på sin omgivning och att det är ett sätt att upptäcks och ta in allt som händer. Men det är också bra att vara uppmärksam på beteendet så att det inte blir en vana och en ständig stress att behöva ha koll på allt som sker. Jag vet inte om detta kan fungera för er men min hund hade ett behov av att se bakåt om någonting kom bakifrån, exempelvis joggare och bilar. Jag slängde godis framför henne som hon fick jaga ifatt och på så vis skapade jag en förväntan framåt. Tar din hund godis ute kan du testa detta och se om det kan få henne att tänka mer framåt, det kan dessutom ha en avledande effekt. Men i grunden är det nog tilliten och kontakten med dig som behöver stärkas tillsammans med trygghet och självförtroende i nya miljöer. Jobba mycket med lek och belöning i trygga miljöer, skapa självförtroende genom utmaningar där ni båda är delaktiga och fortsätt vara uppmärksam på om hon uppvisar stress och otrygghet, kanske måste ni i så fall backa lite i träningen.