Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 3738 ggr
Herveaux
1

Ni med långhåriga hundar

Jag måste bara fråga, har tänkt på detta till och från under alla år, men aldrig kommit mig för att fråga.

Ni som har hundar med lång päls, och framförallt då kanske ni med en mindre hund med lång päls (alltså ej nedklippt), hur mycket tid lägger ni på pälsvård?

Jag blir så fascinerad när jag ser bilder som tex Growing Nerves i tråden "Bra hårfönar?", vilket hårsvall! Eller när man passerar Yorkshire terriers på utställning, det är som ett litet hav av silkeshår.

Jag tycker min hund är som ett vandrande kardborrband ute, alltid är det något som dras in. Vår - slask, sommar - gräs, frön, sand, höst - sommarens utbud i lite torrare format och ännu mer sand, vinter - snö, snö och lite mer snö och lite obligatoriskt grus.
Men efter en skogsrunda med en långpälsad och lågställd varelse, jisses, känns som man måste ha svart bälte i kam och karda för att inte hunden ska vara ett vandrande råttbo - bokstavligen.

Hur mycket jobb är det som ligger bakom den där "Rapunzel-looken" och hur fungerar vardagslivet med så mycket päls som måste hållas rätt på?

// Harley

majhefsticar
0

Jag undrar också. Det är en oemotståndlig syn att se en välvårdad utställnings shih tzu men jag skulle aldrig vilja ha såpass långt på min. Jag märker bara när hon har medellångt, när vi är ute. Verkligen allt fastnar i pälsen :( det är verkligen som kardborre tyvärr. Det går bra på sommaren när det är torrt men höst och vinter är fruktansvärt. Shih tzun går verkligen precis i smutsen och magen är ju så nära marken. Jag får ha på henne overall för att minska på kvistar, smuts och fröer i pälsen

majhefsticar
1

Och förra sommaren, när min vovve hade lite längre päls, gick vi på en äng och hon gick rakt i ett mördarsnigel bo!! 😱😨😱 När vi kom hem såg jag alla bebisar som klibbat in sig i pälsen på henne… tusentals.. jag fick klippa loss dom

Growing Nerves
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad roligt att höra du uppskattade bilden! Det är min numer nedklippta utställningstik. Hon hade en fantastisk päls. Som krävde inte alls mycket vård. Många tror att en shih tzu-päls är extremt tidskrävande. Men det jag upplever själv är inte så fallet. Inte enligt mig iallafall 😂

Det är tidskrävande med badning och föning samt borstning. Men det jag gjorde på henne var att få bort så mycket underull som möjligt för då försvinner problemet som uppstår med tovor, och skräp i pälsen - ja jävlar vad man svär över barr, löv och kottar man hittar hemma. Men lösningen på det problemet är att ha en overall på hunden speciellt när det är blött ute för slippa en genomdränkt långhårig hund. 

På ett ungefär la jag 4-6 timmar i veckan på pälsvården. Jag är rätt fingerfärdig och snabb, har mina knep liksom 😉

Ursäkta hur hon står på bilden, hon vägrar att sträcka ut sig ibland..

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

Lona
1

En del med långhårshundar i utställningskondition rullar helt enkelt upp pälsen på spolar, sätter upp den i tofsar och liknande - eller, som growing nerves skrev, sätter på dem en overall. Sen finns det dessvärre utställningshundar som bara får "spatsera i koppel" istället för att röja runt i skogen och med sina kompisar :-( . Inte helt ovanligt i vissa raser, vad jag har förstått. I andra länder är det dessutom så att många hundar sitter i hundgård eller till och med burar. Och det är klart, om hunden vare sig får gå på någon längre promenad eller komma in i huset så sparas både pälsvården och städningen av hemmet…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

TjockaBerta
1

4-6 timmar i veckan 😭

>>>Malum domesticum<<<

Growing Nerves
1

#4 - detta är supervanligt på yorkies men inte i Sverige på shoh tzu, möjligen rullar man mustaschen lite. Och många shih tzu uppfödare är ute på flera mils peomenader i ödemark, mitt i skogen. Lola fick alltid gå lös och strosa runt när vi var ute och gick, man borstar ur pälsen bara när man kommer in! I Sverige är det totalt olagligt att hundar aldrig får gå utanför sin hundgård. Och vet nog ingen med shih tzu som har dem i hundgård eller bara har dem inne..

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

Haztparken
0

Det är väl lite vad man gör det till! När jag kom in i utställningsvärlden med min storpudel Nyx så var allt gällande pälsvård apjobbigt och tog extremt lång tid. Många tovor hade hon och pälsen var kass. Min äldsta Dafne hade jag alltid bara rakat ned. Men sen efterhand jag lärt mig och faktiskt köpt redskap så är det inte särskilt svårt eller väldigt tidskrävande! I dåligt väder så har jag regntäcken vanliga. I väldigt dåligt väder så har jag regntäcken som på Nyx täcker ner till tassarna och upp över hela halsen. Då blir i princip bara ansiktet och tassarna blöta och smutsiga men dom är ju rakade så det är inget att snacka om. Har också benskydd som är av vattentätt material som bara sitter på benen som jag tar på om det t.ex regnat ute och jag inte vill att hon blöter ner benpälsen, så då kan hon springa ute bäst hon vill! För att hålla pälsen i styr sätter jag upp den i tottar. Hela huvudpälsen och nacken och sen öronen tottar jag och lindar in så dom håller sig och hon inte slafsar ner dom när hon t.ex dricker. Att bada å föna henne tar ca 3h för mig allt som allt. Sen tar ju tottarna tid också men ibland sätter jag upp det slarvigt och gör det en annan dag om jag inte orkar. Då badar jag inte ens ofta heller, väldigt sällan men ändå har hon bra å fin päls. Mina får springa å leka i skog å strand bäst dom vill, visst blir det mer jobb efteråt men det är det värt för att dom ska få vara hundar :) tänker också att jag kommer ju inte ha henne fullpälsad hela hennes liv så nog kan man orka med det. Skickar en bild på min Nyx. Hon behöver tottas om på nytt men ni ser att pälsen är uppsatt och öronen lindade. Så ser hon ut till vardags :)

Estelle13
0

Vad jag har hört så finns det ingen päls ras som har sådan tidskrävande pälsvård som en Pudel i utställningspäls. En Pudel tovar livet ut, mer i tovåldern förstås och vissa pudlar tovar mindre/mer än andra. Det är inte förens nu när min äldsta storpudel blivit 3 år som hennes päls har blivit betydligt enklare än förut och ändå blir det en del tovutredningar då och då.

Med en Pudel päls är det super viktigt att pälsen fönas helt torr och rak efter badning, gör man inte det blir det tovor direkt! krusig/krullig päls blir ett till helvete om den inte är tillräckligt fönad. Huvud/nacke och öron är ett måste att totta om man har utställningspäls på Pudel samt använda ett mjukt silkeshalsband annars blir det tovor.

Både jag och min mamma trodde att det kanske var mer jobb med en afghanhunds päls ända tills mamma en dag frågade en uppfödare som både har afghan och storpudel som då sa att pälsen på en afghan är som en fis i rymden i jämförelse med en storpudels.

Jag badar min ena storpudel varannan vecka och det tar ca 4 timmar om jag räknar med både badning föning och sedan snoddning och inplastning av päls, utöver det är det borstning och tovutredningar dock i väldigt liten skala nu för tiden.

#3 Tycker att 4-6 timmar på en sådan liten hund låter extremt mycket, vad är det som gör att det tar sådan tid? det är ju en ganska så liten hund att jobba med och därmed inte så mycket päls heller.

Herveaux
0

#3 Jag är van med mitt rufsiga raggtroll så när man ser såna välkammade draperier av svallande päls så blir man lite tagen. 🙂
4-6 tim/v, hm, mina fördomar trodde nog det handlade om mer 6+ tim/v iaf.

Är de flesta shih tzu:s samarbetsvilliga när det kommer till pälsvården eller har du hört om individer som har andra åsikter och kanske är rent hopplösa att få styrsel på?

#4 Ja, huvvaligen, min förra chef (hunddagis/djurbutik) berättade om ett skräckexempel. Det var en kvinna som ville att hennes Old English Sheepdog skulle börja på dagiset, MEN eftersom han hade sin framtid i ringen så fick han absolut inte gå i skogen, eller gå ut när det regnade…eller leka med de andra hundarna.
(Som sagt var detta ett sällan skådat skräckexemplar av hundägare.)
När ägaren fick klart för sig att dagiset inte kunde eller ville följa alla restriktionerna så hördes den ägaren inte av igen. Jag hoppas verkligen ägaren tänkte om…

// Harley

Herveaux
1

#7 #8 Pudel är en ras jag är väldigt nyfiken på och skulle gärna äga en (stor)pudel en dag, men den pälsvården har verkligen avskräckt mig.
Tack o lov att man kan klippa ner dom när man saknar utställningsintresset.
Samtidigt så är jag så fascinerad av hur man kan laborera med pudelpälsen i olika klippningar, som att ha en hund med ett yttre av modellera att skapa med.

När jag praktiserade hos en veterinär så minns jag att det kom en dam med sina två kritvita storpudlar i full utställningsprakt - jag vågade knappt klappa dom för jag var nästan rädd att sabba allt arbete. 😂

// Harley

Lona
0

#10, För att inte tala om hur mycket en duktig trimmare kan "trolla" med intrycket en hund ger; ändra en vinkel här, framhäva en linje där… Även om domaren känner igenom hundarna så kan mycket göras för att "lura" ögat. Samtidigt tycker jag att det är lite synd att många raser - även om pudeln nog är extrem - behöver proffstrimning för att kunna hävda sig i ringen. Även icke pälsraser och hundar som skall se "naturliga" ut kräver numera mer eller mindre yrkesmässig trimning. Cairn är till exempel hyfsat lätt att vardagstrimma själv, men den rätta raggiga looken behövs ett proffs för att få fram :-( . Fast nu hamnade jag visst totalt OT :-D !

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Estelle13
0

#10 Ja det är häftiga hundar både till utseendet och temperament, hundar som ger ifrån sig otroligt mkt uppmärksamhet från omgivningen. Det Känns som att gå med en kändis när man går med Estelle på stan, på andra sidan gatan kan man höra nån stå och tok vråla TITTA en Pudel titta en Pudel titta titta!! En Pudel och dess päls tror jag absolut att du klarar av! Man lär sig att hantera det jobbiga haha ;-) det blir en del av vardagen. #10 #11 Många målar upp att det skulle vara världens svåraste grej att klippa en Pudel, visst det är mycket men ibland kan det gå till överdrift, så pass mycket att man inte ens vågar sätta saxen i pälsen som det var för mig i början för då fick man höra å gud det är bara proffs som klarar av att klippa en Pudel, finns ingen ras som är så svår att klippa som pudeln. Klart man blir avskräckt när man får höra det. Men allt handlar om träning och intresse och att man har öga för hur en snygg klippt hund ser ut. Jag har tränat som en tok på att klippa Estelle och tycker att jag nu fått ordentlig flyt på det och att det blir riktigt bra. Det finns ingen kurs på 10 pass som kan få en att kunna klippa en Pudel snyggt, allt handlar om tid och träning. Alla kan bli proffs om man bara vill.

[Nalle-]
1

Tänkte skriva om storpudel i utställningpäls, men Haztparken och Estelle13 har redan skrivit om det så bra! 
För mig tog pälsvården upp enormt mycket tid i början på min, bara det att veta när pälsen är helt urborstad är inte helt lätt. Och badar man då en hund där man inte fått ut pälsen helt… ja, då blir det bara ännu värre och kan tova ihop på några dagar. Men när man väl lärt sig sina knep, och skaffat bra verktyg som #7 nämner, är det inte alls lika svårt. Men det är klart att det tar mycket tid ändå om man jämför med andra raser! Nu när jag inte ställer ut min håller jag honom i kortare frisyrer, för även om jag tycker utställningsfrisyrerna är hemskt fina på Pudel är det inte värt arbetet om jag inte ska ställa ut.

majhefsticar
0

Är det sant att man aldrig ska kamma shih tzu päls när den är torr? Jag har väldiga problem med tovbildning på min shih tzu. Hon blev nerrakad för 2 månader sen pga jobbig päls. Men denna gången vill jag ge det en ny chans så jag är noga med daglig kamning redan nu och bad och föning. Jag vill kunna sköta pälsen tills det är dags för nästa klippning om ca 4 månader. Jag vill ha nalle klippning på henne men det har aldrig gått förut för alla tovor :( så det är viktigt att jag försöker hålla pälsen tovfri så att en sådan frisyr blir möjlig. Har ni några tips? Kolla vad hemsk pälsen ser ut här

majhefsticar
0
majhefsticar
0
Growing Nerves
0

#14 - ja, det är sant! Du ska alltid blöta pälsen med balsamspray. Jag använder en karda på underredet som gör susen. Den verkligen tar bort ull och lösgör tovor utan att det gör ont! http://www.haromi.se/kardauniversal-p-703.html Välj den stora. Sedan glöm aldrig balsamspray vid borstning. Skaffa snoddar till ansiktet så hon kan se ordentligt!!

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

majhefsticar
0

Jag har dessa verktyg: borste, karda, kam, luskam för mustaschen samt tovutredare

Growing Nerves
0

#18 - borsten skulle jag personligen inte använda, då jag föredrar en annan typ av borste, samt kardan är lite vek nästan.. Just den jag länkade är en karda som fungerar - har testat några själv! Även borstar. Återgår till samma för får en bättre päls och mindre tovor.

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

Estelle13
0

#18 Själv använder jag Doggymans karda och tycker att den är super, är inne på min andra nu, bra och stark, väldigt poppis bland pudelfolk :-) http://www.haromi.se/kardadoggymanvit-p-1572.html

Borste använder jag denna http://www.groom-it.se/madan-borste-medium-mjuk/114-0  från Groom-it. Beställer all pälsredskap därifrån, pälsplast borstar, snoddar m.m.  Stort utbud av mycket.

Vet inte hur det är med shih tzu men på pudel på de ställen man vill att pälsen ska bli så lång som möjligt, huvud/nacke så är det endast borste som gäller då karda sliter något enormt och gör pälsen spröd och risig. Då reder man ut tovor med borste och balsamspray.

här finns en sida om just pälsvården, redskap osv för shih tzu

http://www.jomi-woos.se/palsvard.html

majhefsticar
0

#20 åh tack! Vilka bra sidor!