Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1006 ggr
MuffinDigger
0

Allergivänlig valp?

Hej! Vi funderar på att skaffa en "allergivänlig" hund. Är det någon här som är allergisk och har en hund? Hur gick det till i början när hunden var valp? Har ju hört att pälsen på valpar är mer allergiframkallande.

tiger tok
0

Besök uppfödare med valp? Och kolla om ni är allergiska! Tänk även på att man kan vara allergisk mot salivet och att det finns vissa som tål andra raser än dem "allergi vänliga"! Vet en som tålde labbe men inte schäfer t.ex!

majhefsticar
0

Raser som en del tål bättre än andra är de som inte fäller lika mycket som många andra. Till exempel pudel, bichon frise och shih tzu

mejamylove
0

Brukar inte valpar vara mer allergivänliga än vuxna hundar? Dom brukar ju inte fälla lika mycket som vuxna?

Estelle13
1

#3 Det sägs ju att valpar brukar man känna av mer än vuxna hundar av nån anledning. Min mamma och bror är allergiska och båda känner av mina storpudlar men lilla nakenhunden känner de inte av, om hon inte är uppe i ansiktet på min bror som är känslig mot saliven. Det finns tyvärr ingen allergivänlig ras.

Frida B
0

Det där med allergi är svårt, då det inte går att säga att "den där rasen är allergivänlig" då det är upp till allergikern. Till exempel: när jag möter staffar, golden retrievers med en viss pälstyp (vågig fett sträv pälstyp, inte den silkeslena typen), vissa schäfrar så blir jag allergisk. Tål utan problem min Kelpievalp, aldrig känt någonting mot Kelpie. Och det är verkligen ingen "allergivänlig" ras ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lona
0

#3, Det stämmer som #4 skrev, valpar är mer allergena än vuxna hundar. Därför kan det vara en god idé att överväga att ta en vuxen omplacering i stället för valp om man vet att man är överkänslig eller allergisk. En vuxen hund kan man dessutom eventuellt ha på prov och lämna tillbaks om det inte funkar - det går ju inte så bra med en valp. Jag vet inte hur det är med just hundar men med många andra arter är hanar betydligt mer allergena än tikar. Kanske någon här som är allergisk och har märkt om det är någon skillnad?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Estelle13
1

#6 Min hane (okastrerad) känner åtminstone min mamma av mer har hon sagt än med tiken, tror inte det är någon större fara med tiken eftersom hon brukar bo där i nästan 2 veckor när hon löper. När hanen är på henne brukar hon säga att det sticker i ögonen och han har även en tendens till att lukta lite hund ibland medan tiken aldrig har luktat hund. Så absolut tror jag att det är som du säger när det gäller andra arter att det förmodligen är detsamma med hundar.

Fransu
0

Jag är allergisk (blev det i samma år jag skulle fylla 30 år) och tål min shih-tzu och storpudel utan några som helst problem. Känner inte av dom alls. Men det där med allergi är nog väldigt individuellt. En kompis till mig är pälsdjursallergiker och har två perserkatter och det funkar jättebra (jag däremot är väldigt allergisk mot just katter). Så det bästa är nog att åka hälsa på hos hundraser man är intresserad av och testa sig fram.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Lona
0

Halvt OT men handlar ändå om allergi + hund; Många reagerar mindre om hunden badas regelbundet, och givetvis om pälsen är välskött och inte innehåller massa "bös" och smuts. Det är viktigt att tänka på att använda bra pälsvårdsprodukter i så fall; fel sorts schampo och balsam kan slita rejält på känslig hud och päls. Det finns numera ett speciellt hundschampo som skall minska allergenerna, tydligen upplever en del en viss effekt i alla fall. Hur snällt det är mot päls och hud vet jag dock inte. Minska övriga allergener i hemmet och gör det lättstädat, bort med dammsamlande mattor och gardiner mm, byt mot sånt som är lätt att slänga in i tvättmaskinen. Samma sak med sängkläder och undvik helst att ha hunden i sängen. Även om ni vill ha den i sovrummet på natten så kan ni spärra av så att den inte är där på dagen. Såvida ni inte älskar att putsa och damma så försök skaffa så mycket "rena" ytor som möjligt. När ni städar, gör det gärna innan ni går ut en sväng så hinner damm och annat lägga sig innan ni går in. Ha gärna pälsen kortklippt på hunden (beroende på vad det är för ras) för att minska att den för med sig pollen och andra allergener in. Ju mindre som triggar allergin, desto större "spann" har ni att ta av för att klara hundens allergener. Försök att sköta så mycket som möjligt av hundens pälsvård utomhus. Det här kanske är självklart för en allergiker men det är tips jag fått från hundägande vänner med allergi.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com