Raser som har lätt till skall
Vilka hundraser vet ni som har lätt till skall? Kan ni nämna de värsta skällarna ni vet och även de tystaste raserna ni vet? :)
Spetsraserna skulle jag säga skäller mest. Vinthundarna minst.
Spetsar har väl generellt rätt nära till skall. Pumi har också nära till skall, deras skall är dessutom, för mina öron, fruktansvärt.
Högtempererade hundar, alltså hundar med större driv och i behov av mer aktivering, kan nog lätt bli skälliga om de inte får den stimulans de behöver.
Tysta raser, tja, molosser och mastiffs är väl generellt rätt tysta? Och som ovan sa, vinthundar.
Finsk spets, skällare
Irländsk varghund, tyst
Förutom ovannämnda så tycker jag att även dom flesta shelties har väldigt lätt till skall.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Hundar som har lätt till skall: diverse spetshundar, en del av de små sällskapsraserna, polarhundar (dom skäller inte så ofta, men "pratar" väldigt mycket)
Hundar som är tysta: mastiffer, molosser och vinthundar.
Som #2 tycker också jag att Pumi har ett skall i en klass för sig. Yikes!😮
// Harley
#5 Haha, skönt att jag inte är ensam! Pumiskall är som en kniv i örat på mig 😂
Min granne har dvärgschnauzer och dom har extremt lätt till skall. Väldigt skällig ras och skallet skär verkligen i öronen för det låter så högt. Usch
★
Staffar tror jag inte har så överdrivet lätt till skall men dom låter i mina öron tillomed värre än pumi 😂 Öronskärande och gällt som jag vet inte vad :P
Islännare ska väl ha väldigt lätt till skall, dom flesta små raser också…
Tror många vallhundar är skälliga. Pumi har redan nämnts. T.ex. berger kan vara det också. De är ju avlade till att larma. Men många är nog "pratiga" också, att de lätt skäller när de blir uppjagade eller glada, leker, vad som helst.
Papillon, som vi har nu, är skälliga! ☺️ Förut har vi haft flera border collies och de har varit tysta hela högen 😃
Spetsar överlag, och sedan vissa vallhundar (som pumi som redan är nämnd). Även vissa småhundar som är avlade för larmande vakt, lhasa apso tex.
Tack alla :) Har alla vakthundar lätt till skall? Skulle vilja skaffa en pyreneerhund men dom sägs skälla :/ Kan man träna bort det?
#12 Men i en annan tråd du har om Pyrenéer så vill du ju ha en sån bl a för att den vaktar. Och den vaktar med skall. Men du vill inte att den skäller.
Får inte ihop detta riktigt?🤔
// Harley
#13 Ja men den kan ju vakta med att vara alert och känna när något inte stämmer. Vill inte ha överdrivet med skall för det.
#14 Varför inte då leta efter en ras som vaktar på det sätt du vill än att träna bort en nedärvd egenskap? Känns enklare både för dig och hunden. 🙂
Blir annars lite overkill att ha en utpräglad vakthund om du egentligen bara vill ha en hund som är alert och uppmärksam.
// Harley
Men vad ska den göra om den upptäcker en inkräktare då? Jag menar, antingen skäller den väl för att larma och/eller skrämma eller också tar den hand om det hela mer handgripligen och det är väl inte så önskvärt.
Det är ju därför jag skapat en ny tråd för att försöka hitta andra alternativ :) #15 Men om jag verkligen skaffar en pyrre ändå så undrar jag om det går att få bort mycket skällande :) Därför jag också ville veta ifall pyrren hör till de mest skällande raserna
#17 Jaså? Hade varit lite tydligare vad trådens egentliga syfte var då om du hade gjort en "Vilken ras söker jag?"-tråd istället för att fråga efter vilka hundar som har lätt till skall. Men det kanske bara är jag som blir extra trög i värmen.🤪
Har du kollat på tex Bullmastiff, Grand Danois, eller Leonberger?
Stora hundar, med lite vakt som inte kräver så mycket för att må bra.
// Harley
Kan tänka mig att jakthundar generellt har lite lättare att skälla, t ex om d ringer på dörren osv. Triggar instinkten. Tysta hundraser? Hm. Golden tycker jag väl är generellt tysta.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Värsta jag mött på utöver spetsar är shappendoe (slump kanske?) och dvärgschnauzer (träffat en enda som varit tyst) Min chinese crested/shih-tzu är alltid tyst, vissa frågar tom om han ens kan skälla (och ja det kan han). Har aldrig tränat bort det eller sagt till honom (han är 7) men om det har med hans ras eller med honom att göra vet jag inte. Bullhundar som är väluppfostrad är tysta upplever jag det som? Ev svårigheter vid hundmöten om de är osäkra eller vaktig tex. Tycker de flesta hundar kan bli skälliga annars, handlar mer om miljö, träning och om de tex växer upp/bor med andra, redan skälliga hundar så de tar efter.
#17 Alternativ till vadå? På vilket sätt vill du att hunden ska vakta? Jag förstår faktiskt inte. Vill du att den tyst ska angripa inkräktaren? För jag ser bara de alternativen. Antingen låter den först eller också anfaller den direkt.
Mamma har chihuahuas, och enligt mig skäller dem hemskt onödigt mycket.. Min första shih tzu skäller aldrig om inte chihuahuasen är i närheten.. Då är hon knäpptyst. Min shih tzu valp skäller aldrig mer än vid lek.
**Med vänlig hälsing
**Linnea Berg
Alltså, det finns ju raser som mer eller mindre "dumskäller" och har extremt låg skalltröskel men i princip alla raser skäller när de vaktar (OM de vaktar). Även om de inte är larmande raser i sig, som många dvärghundsraser, så är skällandet en del av vaktbeteendet. Våra annars tystlåtna labbar skäller när någon kommer (vilket i deras fall i och för sig beror lika mycket på glädje som på vakt), samma sak med min ridgeback som annars knappt gav ett skall ifrån sig. Jag undrar som hemul; TS, hur menar du annars att hunden skall vakta? Ok att den inte ska stå och glappa i tid och otid för "ingenting" men eftersom du vill ha just en vakthund?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag menar att hunden inte ska stå och skälla för varje litet ljud den hör. Vill inte heller att den står och skäller när jag inte är hemma. Men den ska samtidigt kännas som att den kan ställa sig mellan mig och eventuell hotfull människa /inbrottstjuv t.ex. Och alltså inte stå och "dumskälla"