Gav sig på en kvinna
Korta versionen: Så, idag när jag var ute med Mufasa (7månader) blev han skrämd av en svart kvinna och började skälla, morra och hoppa mot henne, vad kan det ha berott på? Långa versionen: Jag går alltid samma väg på morgonpromenaden, det är en ganska lång promenad som är rätt tom, få cyklar, inga moppar och några gångtrafikanter. Mufasa som är sju månader brukar gå lös här och det har ALDRIG varit problem innan, han har aldrig hoppat på någon på det sättet innan. Han gick några meter framför mig, sniffade i dikena och höll på bär vi mötte en kvinna. Jag vet inte vad som hände men han blev skrämd och skällde och morrade och höll på. Hon blev så klart jätterädd och nu sitter jag här med så dåligt samvete att jag gråter och vill kräkas (välförtjänt). Det ändå "annorlunda" som jag kunde se var att hon var mörkhyad men vi bor i en medelstor svensk stad och han måste väl sett mörkhyade förut? Eller? Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till nu, jag kommer ju inte gå med honom lös eller så men eftersom jag inte vet vad som utlöste det vet jag inte vad jag kam göra för att förebygga det. Snälla hjälp mig?
En mörkhyad människa är i djurvärden onaturligt. Då dom oftast har svårt att kunna läsa av ansiktet på människan. Dom ser ett mörkt ansikte och två ögon som är vita och oftast bruna. Om människan pratar eller ler så blir de tänder vilket många hundar uppfattar som hot och obehagligt.
Jag har haft en Schäfer, Pudel, gråhunds mix som reagerade på samma sätt men dock i äldre ålder.
De blev att när jag möte som mörkhyad människa eller någon med annan färg. Så hade jag godis med mig. Jag la "spår" på marken jag tränade tex med att kalla tillbaka. När han såg människa på kallade jag direkt och jag godis. När vi passerade så "Låste" jag godiset i handen så han fick nosa och slicka om mig. De tog mig månader då vi inte möte mörkhyade så mycket men till slut funkade de.
Lös hund är jag inte så glad vid oavsett hur väl tränad. Speciellt inte där de går folk eller mycket folk. Har kompisar som har sina hundar lös och är inte glad för de fast jag känner hundarna. För mig har man en hund lös vid jakt/sök eller om de är en hund i tjänst så som polisen måste släppa sina hundar ibland. Men annars nej. Inte om de inte är tex en hundrastgård.
har vid flera tillfällen även tagit polisen på detta då dom kan ha sina hundar lösa eller på extremt långa koppel efter sina uppdrag. Och dom kommer alltid med att hunden måste jo Kissa. Jaha och? Jag ska behöva bete dyra böter om jag kissar i buskarna men dom ska få han hunden lös? Ne köper inte anledningen.
Så de med lös hund kan jag inte hjälpa dig med.
Men hoppas att tipsen jag gav dig kan kanske vara något du vill testa på
Vet inte om jag köper ovanståendes kommentar. Låter lite knasigt men kanske jag har fel. Det kan hända att hunden helt enkelt blev överraskad och rädd. Men sådant här kan man ju ändå inte förebygga. Just pga att hundar kan vara oberäkneliga så ska man ju givetvis aldrig ha dem lösa. Finns det inte en lag som säger att man inte får ha dem lösa?
I värsta fall kan hunden skada en annan människa eller djur pga oförsiktighet. Man kan aldrig förutspå vad som kan hända då man går ut och går med sin hund.
En del hundar kan reagera på människor med mörk hy, troligen för att deras ögon och tänder blir mer framträdande och deras mimik blir då också förstärkt i hundens ögon.
Om kvinnan dessutom var hundrädd och kanske rörde sig på ett - för hunden - märkligt sätt så kan det också ha gjort att hunden reagerade.
Inget går ju att göra ogjort, men nu vet du att din hund kan reagera på vissa människor (kanske är det även lite spökålder som…ja, spökar?) så håll hunden kopplad där du inte har ordentlig uppsikt.
// Harley
Tror det kan ha med att göra (som andra redan nämnt i tråden) att tänder och ögon blir mer framträdande. Har för mig att jag sett att vissa använder en svart skepnad med vita ögon på mh för att figuren skulle framstå som hotfull mot hunden. Det borde vara därför många hundar reagerar också på svartklädda människor. Hundar kan också reagera ifall en person betéer sig märkligt, kanske går konstigt.
Sedan vet jag att bland hundar så tycker dom att det är svårare att läsa av en hund som är helsvart.
Försök att bara ignonera och var som vanligt om han skulle reagera på något.
Tror knappast att det är ovanligt. Jag hade dock rått dig till att hålla din hund kopplad. För snart kommer väl trotsåldern också, och han kommer att bli döv för din röst 😂 Men va inte ledsen, absolut inte!
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
#4 Jag tycker det är bra att ts är ledsen, det är ju så man lär sig! :) Tyvärr finns det många som har sin hund lös och som inte förstår att det kan gå riktigt galet. Man kanske tror sig känna sin hund men man kan aldrig förutspå vad som kan hända som får ens hund att reagera på ett sätt man aldrig har sett tidigare.

Hundar reagerar ofta på människor som ser ut/uppför sig på ett för dem ovanligt sätt. Det kan vara att de reagerar på mörkhyade, handikappade, barn eller onyktra, inte alls ovanligt, bästa sättet att förebygga är att tänka på det här när man miljötränar sin valp/unghund.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Sådant händer. Din hund blev skrämd och visade det. Vissa hundar reagerar med att försöka gömma sig bakom ägaren eller springa iväg, andra "låtsas inte se" det som skrämmer och vissa gör som din hund och börjar skälla och hoppa.
Jag har själv haft hundar som i vanliga fall med glädje umgås med "vem som helst" men som plötsligt reagerat väldigt negativt på någon människa. Det är inte alltid jag vetat varför. Just därför så kallar jag alltid in mina hundar när det dyker upp andra ute. Självklart ska hunden få gå lös på lämpliga områden om den lyssnar riktigt bra på inkallning, men vi som ägare bör nog många gånger vara snabbare med att koppla hundarna. Om vi kopplar hundarna vid varje möte, även där vi är säkra på att hunden kommer uppföra sig exemplariskt, då minskar risken för att olyckor ska hända något enormt.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#7 Jag tycker nog att hunden bör alltjämt vara i koppel. Finns ingen poäng med att riskera något. Svårt att vara snabb alla gånger.
Vad är lämpliga områden för att ha hunden lös?

#7 Så hunden ska aldrig få springa fritt? Vi har flera mil till närmsta rastgården så det är inget alternativ för alla. Dock är mina aldrig lösa i byn, bara i skogen. Den ena är bara lös när det är jakt, den andra är lös i skogen för hon jagar inte. Kallar alltid in henne om det kommer folk fast hon kan gå förbi utan att hälsa (det gör hon när jag rider för då undviker jag helst att koppla).
Skynda långsamt så går det fortare.
#8 Har alltid min hund lös förutom i stan och i centrum och cykelbanor. Annars är hon alltid lös, även vid hundmöten. Min hund mår bäst av det och jag känner henne såpass bra att jag kan se på henne om det är nåt som är tokigt. Tycker verkligen man borde få ha sin hund lös, vad gör man om man bor i en liten ort/by utan hundrastgård? Ska hunden få leva ett kopplat liv då? Nej det tycker jag verkligen inte, sålänge hunden kan vara lös förstås.

#9 syftade såklart på #8..
Skynda långsamt så går det fortare.
#9 Du menade #8, va? Jäkla besvärligt system detta.