Lös hund
Det är en hund i vårt kvarter som springer lös rätt ofta för att den rymmer från balkongen (de bor längst ner). Finns det något man kan göra åt detta, typ anmäla någonstans? För jag är rädd att den ska skada min hund, och min mamma har sagt till dem så de vet att den rymmer. De låter även småbarn gå ut med hunden.
Jag har hört att många fångar in hunden och lämnar in den till t.ex. pensionat, så får ägaren betala en slant för att få hämta ut den. Eller så kör man den till polisen.
Men det är inte okej, man är som hundägare tvungen att ha koll på sin hund, men det kan vara svårt att få någon att reagera, t.ex. polisen etc. Möjligtvis om du filmar när den springer runt själv i kvarteret utan ägare, och lämna in till länsstyrelsen, men jag vet inte vad de gör åt saken.
#1 Lämnar in på pensionat? Det tvivlar jag på. Dels är den som lämnar in hunden inte ägaren. Men om den ändå kan lämna in hunden och låtsas vara ägaren måste man skriva på ett avtal och då får man själv betala för det. Berättar du att du inte är ägaren får du inte lämna in hunden.
Man får istället ringa polisen och säga att man hittat en lösspringande hund om man vill vara oärlig och ljuga om att man inte vet vem ägaren är.
Bäst är att anmäla ägaren till länsstyrelsen efter som dom brister i sitt hundägaransvar.
Anmäl till LS. Gör som #1 tipsade om och filma hunden. Fånga in och lämna in den till polisen. Upprepa tills problemet är åtgärdat.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#2 Förlåt, fel uttryckt av mig. Jag har hört att många har gjort så. Hur sant det är kan jag inte veta :)
#4 Det är bara rykten. Ett pensionat fungerar inte så. Man får inte lämna in hund på pensionat utan att djurägaren vet. Och det är olagligt att hävda att man är ägaren och sedan vägra betala.
#5 Efter att ha läst på lite verkar det som att det är så polisen gör i vissa fall. Alltså kör den till pensionat, och så får djurägaren betala räkningen när den hämtar. Kan ju ha varit någon som har missuppfattat det så som att man kan köra den dit direkt. (Eller att de på polisens direktion lämnat den där direkt.)
Ja så kan det vara
Fånga in hunden och lämna in till polisen, om ni kan och vågar. Annars som andra skriver i tråden, skicka in en anmälan och en/flera filmer där hunden går utan att ägaren syns.
Kommer hunden fram till er när ni är ute kan du ta ett steg fram och skrika så du skrämmer iväg den, eller köp dog defense spray (typ pepparspray fast för hundar).
Hoppas du och/eller din hund slipper bli anfallna ❤️
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Om dom vet att ni vet vilka dom är och ni fortfarande går till polisen med hunden så kanske dom inser allvaret och att ni menar allvar när ni ber dom hålla koll på hunden.
#0 Vad gör hunden då, mer än springer omkring? Beter den sig aggressivt eftersom du är rädd att den ska skada din hund?
#10 Det vet jag inte, har inte stött på den när jag haft min hund med mig förutom idag fast då såg den inte oss så jag skyndade därifrån
#6 På något av de där "djurskyddarna" eller vad det heter på TV4 har jag sett att bortsprungna hundar som blivit inlämnade till polisen hamnat hos en man som verkar ha någon form av hundgård och där får ägarna senare betala. Men jag antar att det bara är polisen som kan göra så.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida