Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 652 ggr
Royalz
1

Epilepsi?

Igår kväll så låg min hund i sängen och jag klappade henne och skulle sen släcka lampan då skrek hon till och låg raklång och skakade och flåsade i nån minut. Kan de vara ett epilepsi anfall? Hon har vid tidigare tillfälle skrikigt till och blivit låg ett flertal gånger. Veterinären hittar inget fel på henne, har röntgas och tagit blodprov.

crins
1

Ja det kan det vara! Det finns dock olika typer av eleptiska anfall, hunden kan snappa efter flugor som inte finns! Jag har erfarenhet av grand mal anfall, då faller hunden omkull kan kissa på sig och bajsa på sig, tugga fradga och sparka vilt med benen, kommer oftast nattetid då hunden är avslappad, varar ett par minuter, klassisk epilepsi debuterar mellan 1-3 års ålder, i annat fall kan det bero på andra saker som infektioner, tumörsjukdomar, valpsjuka! Det finns ngt som heter peit mal också ! Det låter som om din hund kunnat haft ett lindrigare anfall, då behövs ingen medicin om inte det kommer tillbaka! Ett anfall är inget anfall, utan hunden måste ha drabbats minst 2ggr för det ska klassas som epilepsi! Men typiskt är att anfallen kommer nattetid då hunden är avslappad, det har och göra med nervceller! Min första hund var drabbad, han fick lov att äta medcin för det, som liten hade han uvi som slog sig på levern!

imsuchadiva
0

Ring och prata med veterinären på en gång!

crins
0

Kolla också om hon inte har ngt där du klappar, ngt litet sår eller så, som kunde orsaka hennes beteende, som kanske gör ont!