Munkorg
Hej! Jag har en hund som ibland (utomhus mest tror jag) är rädd för barn och om ingen flyktmöjlighet finnes kanske skulle freda sig om ett barn kom för nära. Tanken är att vi ska kunna ha den på när vi tränar att vara nära barn utan att bry sig utomhus. Vi håller på stt träna in munkorg på honom nu. Det mesta går bra. Han blir glad när jag tar fram den och sticker in nosen i den själv för att få godis. Men när den är på så vill han självklart ha av den så fort han får tid över (när vi pausar i godisregnet). Tips någon? Han hatar ju att ha på sig saker genrellt. Har aldrig kunna ha tratt efter op, utan istället fått ha strikt uppsikt över honom. Vi har en mjuk munkorg i tyg.
Jasa nej saja!
Jag hade bytt munkorg, Jag har själv en https://animail.se/munkorg-plast-baskerville-ultra.html
Min hund kan äta det jag ger henne, dricka vatten och ha den på sig samtidigt som hon kan flåsa. Jag rekommenderar den, Men annars, Träna med promenader, ta med den ut när ni går och sätt på den bara i någon minut, sätt på den i olika miljöer och tillfällen och låt den vara på längre och längre tid först 30sekunder (du kanske inte ens behöver knäppa den då bara mata), sen lite längre, sen går du tillslut och låter hunden hålla på. Min tik var totalt omöjlig att ha munkorgen på för hon drog bara och försökte få av sig den, men jag fortsatte att sätta på den, Hon gillar den inte och ibland försöker hon fortfarande dra av den, men hon har accepterat den betydligt mer och jag använder den i många situationer där jag inte har 100% koll.
Om du känner några som har barn så kan du ju be om hjälp med träningen.
Dock kan det bli fel signal att ha munkorg eftersom hunden då känner sig mer utsatt och har inte en chans att försvara sig om något skulle hända. Tänk själv om du var bunden i ett tillfälle du var rädd och skulle vilja fly eller åtminstone ha friheten till att försvara dig om det skulle hända något.
Så att träna utan munkorg och låt barn du känner och talat om hur de ska göra när de gå förbi och bry dig inte om hunden stimmar bara gå (klart ett skarpt nej om det blir morr eller utfall men fortfarande gå på), men ha stenkoll på hunden så du kan ta kontroll direkt om något händer. Sen är det bara att gradvis öka på stegen med ljud och rörelser. Lekplatser, cyklar, skateboard, rubbet och alltid vara lugn och allt är normalt. Låt hunden reagera och lugna sig när den ser och känner du är lugn.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Tack! Den ser bra ut! Ska se om nån av mina djurbutiker har den :) Och vad ansvarsfullt av dig att använda munkorg! Tycker vi ska ge varann en klapp på axeln, mest för att stå ut med alla sneda blickar. Jag har velat länge fram och tillbaka, men nånstans inser man att man inte kan styra över sllt i sin omgivning. Då finns det hopp ändå, haha. Min hund blir ju pepp när jag tar fram den. Jag brukar ge honom mat varje morgon genom att slänga ut den i skogen, kanske en idé kan vara att ge honom den med munkorg på? Så han förknippat det ännu mer med lugn, aktivering och gotte?
Jasa nej saja!
#2 Tanken är att vi ska BAT-träna honom på barn, så han har möjlighet att själv styra lite över hur nära han vill vara dem. Men hade jag känt "pålitliga" barn hade jag kanske testat ditt sätt, men tyvärr litar jag inte på barnen jag känner (känner nästan inga barn och definitivt inte barn som är hundvana). Vågar liksom inte ta några risker och upplever att de fåtal gånger jag har haft honom på kort koppel när vi passerar barn och försökt bryta utfallet genom att säga "nej" gör honom mer stressad. Dock att jag inte tänker låta några barn vara på honom osv. ska dom hälsa får det vara på.hans initiativ.
Jasa nej saja!
#3 Hellre munkorg och alla blickar än en hund som råkar bita någon! Min tik gillade inte heller barn, var därför jag köpte munkorgen men det fixade sig fint utan munkorg med lugna barn i min omgivning :)
Det är bra ja, Att munkorg = godis/mat/gos, men ibland funkar inte det hela vägen, som på min tik, Hon kan inte få godis och mat varenda sekund hon har munkorgen på, men jag "vande in" känslan av munkorgen med mat och godis, Sen satte jag bara på den och ignorerade henne, Först inomhus vilket resluterade i att hon ålade och ville få av den, så jag tog istället "upptagna" promenader, började jogga om hon försökte åla och/eller åkte buss mycket med den, var på stan där det var mycket omkring m.m. Som sagt hon kan fortfarande åla men det gör inget sålänge munkorgen har sitt syfte och inte åker av :)
Du gör som du själv vill. Det är din hund och om du är osäker så.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.