Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 498 ggr
densomundrar
0

Få hund att göra behov?

Vanligtvis brukar min hund få gå minst 4 promenader om dagen som är minst 20-30 minuter, för att få kissa och bajsa. Nu undrer sommartid är det däremot så mycket att göra här hemma att vi inte riktigt har tid med den där promenaden som sker på eftermiddagen men våran hund är så gott som alltid med oss ute ändå. Problemet är dock att han helt enkelt inte kan/vill bajsa på gården eller vårat gärde, vilket är trist. Jag vet att han är en mästare på att hålla sig och han normalt sett brukar bajsa vid den tiden så känns det som att han inte vill även om han borde. Går det att få en hund att bli bekväm med att göra sina behov på tomten? Några tips? Har aldrig någonsin fyat honom när han gör sina behov, inte ens när det skett olyckor, däremot berömmer jag nästan varje gång. Jätte praktiskt för oss att slippa ha bajs som man trampar i eller behöver plocka på gården, men det är ju inte så kul (eller bra) för min fyrbenta vän att hålla sig i onödan.

tiger tok
0

Försök att gå promenader och varje gång han kissar eller bajsar så säg "kissa" eller "bajsa"med uppmuntrande röst,jag gjorde det på en hund och sedan var det bara att släppa ut hunden och säga kissa eller bajsa så gjorde dem det,glöm inte att beröma!

Scorpio97
1

Vi har samma "problem" och har i princip gett upp. Det går inte att få henne att bajsa på gården. Hon kan kissa om hon får gå alldeles i kanten av tomten, men bajsa gör hon inte. Det räcker dock att gå två meter över vägen så bajsar hon i diket där, utan några problem.

Vi har provat att göra som #1 säger, och det fungerar utmärkt - förutom på tomten. Överallt annars kissar/bajsar hon "på kommando", men inte på gården. Vi provade till och med att lägga ut några bajshögar för att hon ska känna att det är okej, men det hjälpte inte heller. (Det såg dock väldigt roligt ut när mamma gick runt med bajspåsar och la bajs på gården, istället för att plocka upp xD)

Men det kanske fungerar bättre för er :)

//Jessie

russin
1

Många hundar vill inte göra sina behov i trädgården - det är för dom lika illa som att göra inomhus. Låt hunden få chans att komma ut på toa, så är problemet löst 🙂