Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2061 ggr
Frida B
0

När man inte orkar träna

Tips på vad man kan göra de dagar man inte orkar träna exempelvis koppelgående med dragande valp? Om man är sjuk, dåligt humör eller stressad (jag kan vara stressad i veckor ibland har svårt med stress, vissa dagar har jag inte humör och tålamod till allt)? Kan man låta honom dra? tänker med midjebälte eller expanderkoppel… Eller har ni andra tips?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Vattnadal
1

Jag kör koppel i halsband om jag orkar träna gå fint i kopplet. Orkar jag inte, sätter jag kopplet i en sele.

Våra hundar har alltid halsband, och på promenader tar jag så gott som alltid sele, sen kan jag flytta kopplet mellan, om jag orkar eller inte orkar träna.

Ett tolkbälte från baggen med inbyggd expander på dig, och sen en y-sele på hunden, så kan du ha vanliga kopplet och ändå träna lite "drag" om du skulle vilja det. Uppmuntra då hunden att lägga lite tyngd i selen, träna kommandon som höger, vänster, sakta, stanna mm.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Inkanyezi
0

Ja, frågan är lätt att missuppfatta, eftersom den inte är helt klart formulerad.

Är det så att du tränar valpen till att dra, eller vill du ha bort det?

I det förra fallet, behöver man ju inte göra det alltid, och det är väl ganska opraktiskt att lära en valp dra i kopplet; det är förresten inte bara valpen som drar, utan det är ju två, en i vardera änden av kopplet.

I det senare fallet förstår jag inte frågan. Det tar max tio minuter att träna bort drag i kopplet, så det behöver man bara göra en gång.

Frida B
9

#2 nej det tar inte 10 minuter att träna bort dragande i koppel. Berätta gärna på vilket sätt isf. Vill ha bort dragandes… Citerar "träna koppelgående"

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
3

Jag orkar inte alltid träna. När jag inte orkar tjafsa med en stressad Arrak om draget i kopplet så säger jag "lina - fri!". Fri betyder att han får göra vad fasiken han vill. Enbart "fri" betyder att han får springa som han vill (i inhägnad). "Lina - fri" betyder alltså att han får göra vad han vill, fast han är fortfarande kopplad, så lite lugnt får han ju ta det. :D 

Det är inte säkert att det gör någon skillnad för hunden, men det gör en skillnad för mig, som gör att jag vågar slappna av, även om jag inte är en "duktig" hundägare - för han gör ju faktiskt som jag sa åt honom. Det skapar mindre friktion mellan oss :)

Zyloon
2

Jag brukar skilja på halsband och sele för min hund. Sele = det gör inget om du drar och halsband = du ska gå fint. Det kanske funkar för dig? Vet inte hur stor din valp är men midjebälte är en bra grej att ha hemma. Har du en stor ras och som rycker så kör på expanderkoppel och midjebälte. 

https://www.arkenzoo.se/joggingbalte-svart-006246-6

Jag har det midjebältet och tycker de funkar kanon. Dock så gillar jag inte att ha kopplet i kroken så jag köpte bara en karbinhake från biltema att fästa kopplet i. Annars har ju hööks ett midjebälte också för en billigare peng, kan dock inte uttala mig om kvaliten på den. 

Och nej, det är inte mänskligt att gå ut med ett leende varje dag 6-8 gånger om dagen med en valp som drar. Det är okej att ha dåliga dagar också. Hoppas du mår bättre snart ❤️

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Joyous
2

Jag har gjort så att halsband = inget drag och sele = okej att dra. Jag har gjort såhär: Sätt ett kriterie för vad som är okej/inte okej i halsbandet. Humla får gå med sträckt koppel men hon får absolut inte ligga på i halsbandet. Så fort jag känner lite drag så stannar jag, leder in henne till mig, väntar någon sekund och sen går vi igen. Upprepar detta om och om igen. Jag varken säger något när hon drar och jag belönar inte heller någonting till en början. Belöningen blir att hon får fortsätta gå framåt så länge hon inte drar. Jag är noga med att vara konsekvent och jag tror verkligen att det är superviktigt, särskilt med envisa hundar. Annars finns risken att hunden försöker och försöker och försöker då den snabbt lär sig att matte ger med sig tillslut (gjort det misstaget med en tidigare hund). Jag orkar sällan vara konsekvent en hel promenad och vissa dagar har jag helt enkelt ingen lust. Då sätter jag henne i selen och vi båda blir lediga. I början gick hon med halsbandet 5 minuter innan jag kopplade om till selen. Precis som med all träning tror jag på korta pass till en början. För mig och Humla har detta fungerat super. Det blir enormt tydligt för henne och för min del underlättar det så att jag bara behöver träna när jag verkligen har tid och lust. Vill du inte ha drag i varken halsband eller sele fungerar det säkert bra med en röstsignal istället.

Inkanyezi
0

#3 Jag kan inte hjälpa att jag har varit proffs på området. Men det tar faktiskt inte mer än tio minuter att träna bort drag i kopplet.

Det finns inte heller någon valp som "drar i kopplet", utan ni är två. En människa i ena änden av snöret som drar, och så en valp som drar åt andra hållet. Sedan är det mest en fråga om vilket håll man går. Jag har inte stött på någon valp som kan dra mig åt något annat håll än jag vill gå.

JoannaLi
8

#7 Vill du förklara hur din 10-minutersteknik går till? Är resultaten permanenta efter dessa 10 minuter?

Inkanyezi
0

Resultaten är permanenta men gäller bara den föraren, och det handlar enbart om att gå åt något håll valpen inte bestämmer sig för att vara på väg. När man lägger upp det som träningsmoment bör man göra det på en mycket stor plan. Innan kopplet sträcks, när valpen börjar dra iväg framåt när man går, så vänder man. Så enkelt är det.

Det som kanske är svårt är att man inte får säga ett ljud medan man tränar om man vill ha bra resultat. Inte ge någon form av varning att man tänker vända åt något annat håll. Om hunden drar iväg snett, så går man bara lugnt åt precis motsatt håll, med höftfäste, så att man inte belastar skulderpartiet om det är en stor hund, och så att det inte finns nämnvärd elasticitet.

Det kan möjligen ta längre tid för den som har lärt hunden att gå och dra.

Changrila
11

#9, hur gör du om valpen inte går i kopplet då, utan leker sjövild rodeohäst?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Frida B
1

Tack för alla svar! Tyvärr vill jag inte ha halsband över huvud taget.. Men ska nog ha olika koppel!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Zyloon
13

#9 Alltså den enda personen som klarar av att få hunden att gå i koppel på 10min är Ceasar Milan och han använder sig utav en massa "quick fix". Quick fix fungerar sällan i längden .. Att du skriver att det tar 10min att lära en valp att gå ordentligt i kopplet får nog många att känna sig värdelösa som hundägare. Det är inte särskilt schysst att skriva det i någons tråd där personen skriver att dom inte orkar. 

Att du skriver att du är "proffs" på området säger en del. Det är sån mentalitet ungdomar har efter de varit på hundläger i 2 veckor. 

Permanenta reslutat på 10min? Jag gick med en schäfer som var långt uppe i det blå, jag vände mig varenda gång han drog på en stig som vanligtvis tar 40 min. Vi kom ingenstans. Inte ens en utbildad hundlärare kunde få ordning på den där hunden. Så jag funderar på om du ens har testat på mer än två hundar ..

Inkanyezi
1

#12 Om du läser lite mer noga så ser du att jag skrev "har varit proffs". Det betyder att jag har sysslat med det på mer än hobbynivå under lång tid och till och med fått betalt för jobbet. Det handlar inte om en attityd efter hundläger.

Jag har tränat ledarhundar för synskadade och sökhundar för mögel och narkotika under en period av mer än tio år.

Och det är som sagt inte bara hunden som drar, utan det är framför allt föraren. Visst kan det vara jobbigt att gå och dra med en hund. Det tycker jag hon ska sluta med, och om hon lär sig hur hunden funkar är det möjligt att slippa dra.

Visst finns det hundar som har svårare att lära sig att inte dra; det handlar om hundar som har lärt sig under lång tid att det lönar sig att dra i kopplet. Hundar som har gjort det i flera år. Men det här är en valp. De lär sig på nolltid.

Det handlar mycket om att veta vad man gör, men det kan ju ta tid att lära sig. Det är alltså inte enbart hunden som ska lära sig att inte dra. För att få det att fungera måste den som för hunden sluta dra.

Frida B
5

#13 fast det är inte jag som drar, det är hunden. Jag går framåt, hunden går snabbare framåt för han vill kolla in saker och ting, det drar i kopplet. Det är omöjligt att springa med hunden, och nej det tar inte 10 min att lära en hund sluta dra. Jag hör gärna den metoden.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Inkanyezi
1

#14 Om du inte drar så har ju hunden sprungit bort.

Och som sagt, du tränar inte hunden då, utan du går på promenad. Det är något helt annat. För att träna bort den här tendensen måste du sluta dra, och det gör du lämpligen med målinriktad träning på en plats där du kan gå åt vilket håll som helst, och gärna där det finns mycket intressant för hunden att försöka komma till. Utmaningen för dig är att inte dra i kopplet annat än när du går åt rakt motsatt håll mot hunden. Den kommer att följa med.

Dessvärre är det så att när du låter hunden dra framåt på promenad, så lär du den att göra det. Det blir svårare och svårare att lära bort ju äldre den blir.

Herseruds
1

Förstår dig, känner själv att det lätt blir stressigt att promenera med en energisk valp som vill framåt. Har du någonstans du kan släppa honom lös under kontrollerade former? Träna trick ute och avslappnat leka fram inkallning? Nike har haft så mkt spring i benen att hon till en början haft svårt att förhålla sig till ett kort koppel, så vi har jobbat mkt följsamhet lös., koppelpromenaderna var till en början korta just för att hon aldrig skulle tillåtas dra.

Zyloon
3

#15 Drar en stolpe också då? 😂 Schäfern var också en valp, och han lärde sig inte på nolltid. Den hunden tillhörde alltså en som utbildar andra i allmänlydnad m.m Kanske lite över din egna proffsnivå om jag får lov att säga så.

Frida B
2

#15 fast i en vardag där man arbetar heltid och har två hundar att ta hand om eller om man måste ta sig någonstans funkar inte det där. Och tro mig, jag känner min hund. Det hade inte funkat på honom, han hade blivit hyperstressad

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
1

Jag tränar min valp att inte dra i kopplet, jag gör så att han får gå fritt med koppellängden men såfort kopplet späns åt (alltså att han drar) stannar jag, drar in han till min sida, eller säger "ajaj, tshht, fyy" om han inte lyssnar på det stannar jag antingen upp eller bara tvärvänder en bit. Jag har kört det här ett tag och det funkar bra när JAG håller i kopplet, men inte när andra gör det.

Jag tycker inte min metod kräver så "mycket energi" så jag orkar hålla på även när jag är totalt less, eftersom jag bara tvärstannar tills han sätter sig/kommer eller söker kontakt på rätt sätt.

hemul
7

Hur ska man få med sig hunden åt ett annat håll än den redan drar åt utan att dra själv? Ingår det trollspö i utrustningen för den där metoden? 😎

Inkanyezi
1

Hemul, jag har redan sagt att man ska dra själv då, men bara när man går åt motsatt håll mot hunden. Självklart följer den med, den har inget att välja på.

Det är synnerligen viktigt vid en sådan övning att inte varna hunden på något sätt, vad vi brukade kalla "be om lov". Vändningen ska komma som en överraskning om hunden inte har koll. Den lär sig blixtsnabbt att hålla ett öga åt rätt håll.

När den visar uppmärksamhet mot föraren får man ge beröm och peppa hur mycket som helst, men när den är ouppmärksam ska det inte vara något annat än den bristande uppmärksamheten, distraktionen, som gör att den inte upptäckte vad som höll på att hända.

Det är självklart inte alldeles lätt att lära sig det här, men det fungerar, och det fungerar på alla valpar utan problem, medan det kan vara lite svårare med en hund som under flera år har lärt sig att kopplet ska vara sträckt för att man ska komma dit man vill.

Det är en av de elementära övningarna för uppmärksamhet, och efter ett par vändningar brukar ingen valp släpa efter, utan den håller koll och kommer upp till sidan där beröm och godis finns.

Men alldeles självklart, om hundägaren vill gå med en dragande hund, så är det ju bara att fortsätta som förut, att lära hunden att det är så man går.

Det finns metoder som tar längre tid och funkar minst lika bra, som att använda långlina och ta upp den när man vänder om hunden inte följer med, men företrädesvis få hunden uppmärksam med positiv förstärkning. När man kan få hunden att gå lös utan att dra iväg åt något håll går det precis lika bra sedan när man har koppel.

hemul
7

OK, missade det. Men det låter ju som en rätt vanlig metod. Har inte hört om någon som lyckats på 10 minuter dock.

Inkanyezi
2

Det som de flesta brukar göra fel på när de provar det här, är att de varnar hunden, så att det blir lite dragkamp. Man måste själv vara väldigt uppmärksam på när hunden visar tecken på ouppmärksamhet, men inte visa det på annat sätt än att tvärvända. Sedan när hunden kommer upp vid sidan är den värd en liten leverbit och en klapp eller att man visar uppskattning på annat sätt, hur mycket som helst. Den positiva förstärkningen ska inte underskattas.

Men hunden kommer aldrig att lära sig människospråk, så att hojta "inte dra" kommer den aldrig att begripa på annat sätt än att det är en signal att den behöver dra hårdare för att komma dit den vill.

jenmjao
0

#23 Jag ger min valp en varning jag säger "pssht, tsshht, ajaj" när han börjar dra lite, då slutar han, går normalt, glömmer bort sig och smådrar igen jag gör samma om och om igen för att visa vad som inte är okej, och vad som är okej. Jag tror han förstår ganska bra vad han gör fel. Innan tränade jag vändning då sa jag "ajajm.m." och vände direkt. Jag tror hundar kan koppla mer saker än vi tror.

Frida B
1

Jag har också tränat mkt med rösten, så fort han börjar dra så säger jag "apapap" så vänder han, eller så går jag åt andra hållet tills han slutar dra! Funkar typ men ibland orkar man inte hålla på.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Inkanyezi
0

Ingen av de hundar jag har haft hand om har dragit med mig. De glömmer inte bort sig och smådrar, utan de drar helt enkelt inte. Men det är ganska svårt att lära ägare till hundar hur de ska göra för att inte dra. Inte minst svaren i den här tråden visar det. Inte minsta ödmjukhet, och total oförståelse för sin egen del i det hela.

Frida B
4

#26 fast inte så lätt att ta åt sig när någon säger "det är så lätt allt är erat fel" när man faktiskt ber om hjälp. Dessutom vet du inte om att situationen för mig är att han drar när jag går med båda hundarna, när han går själv drar han inte. Tycker alla, med betoning på alla, här i tråden isf bör visa ödmjukhet och förståelse. MEN. Det var inte vad jah frågade i inlägget, utan jag frågade någonting helt annat. Ville inte få en lektion om hur fel jag gör.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Inkanyezi
3

#27 "Ville inte få en lektion om hur fel jag gör."

Nej, men då är ju allt okej, då drar ju hunden för att du vill att den ska dra - eller?

I inlägg #25 säger du ju att du visar din hund att du håller koll. vilket är exakt det jag avrådde ifrån, eftersom det innebär att han inte själv behöver bry sig om att hålla rätt på vad du håller på med. Det är ju väldigt bekvämt, men det där "apapap" betyder ju att du inte kan gå avslappat utan att behöva tänka på att hunden är följsam.

Tycker du inte att det vore bättre om hunden var uppmärksam på dig än att du ständigt ska behöva vara uppmärksam på hunden?

jenmjao
0

#27 Jag hade samma problem! Har du någon som kan hjälpa dig i början med den vuxna hunden så valpen bara lär sig att gå med honom korta stunder?
Jag satte midjebälte på tiken eller tog min pojkvän till hjälp! Valpen drar alltså som en idiot varenda gång tiken är med ÄVEN när tiken är bakom, Det är som att den andre hundens närhet hetsar dom till att bli så. Om du har hjälp försök ta emot den, det var omöjligt för mig att hålla i båda till och från, Nu känner jag mig lite säkrare och håller i båda på vanliga promenader fast jag har sällskap med.

Frida B
3

#28 jag har ett bra sätt som funkar jättebra, min hund blir uppmärksam på mig för jag har belöningen. Inte för att jag helt plötsligt kan dra iväg, det gör vi när han är lös. Men fortfarande, tack för tipsen men just nu vill jag gärna veta vad jag kan göra de dagar man INTE har tålamodet till att träna eller inte orkar.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Vizzla
0

Vi bygger hus just nu och vårt husbygge har gått åt h*vete kan man säga. Vi har nu varit bostadslösa i ett års tid. Så det är många dagar och perioder då jag inte orkar aktivera hundarna lika mycket eller träna. Går långa promenader och aktiverar med godissök (inne och ute), låter dom leka med sina hundkompisar eller bara myser inomhus. Ger ofta ben som tar länge att tugga på.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

tulinia
0

En vild och galen ide kanske men hur blir det om du fäster valpens koppel i den stora hunden när ni går alla tillsammans och tränar när du och valpen går själva. Jag hade en hund som konstant drog i kopplet, men om jag hade en till hund och båda kopplen i samm hans och båda gick fot så gick han som en ängel. Den stora hunden kanske kan påverka den lilla? jag förstår vad du menar med att man inte orkar eller kan träna hela tiden. Ibland behöver man ta sog från punkt a till punkt b inom en viss tid och då får det inte ta 2 timmar att gå 100m ><

Denna kommentar har tagits bort.