Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1678 ggr
[Twinnflower]
0

Vilken hundras?

Ni är säkert dödströtta på sådana här "vilken ras passar mig" trådar men jag skulle verkligen behöva er hjälp… Det är nämligen som så att jag vill skaffa hund och jag har mååånga raser jag skulle vilja ha men jag förstår att långt ifrån alla passar mig. 

Just nu bor jag i en lägenhet  (65 kvd) med sambo och våra två innekatter. Vi kommer dock flytta till 100 kvadratmeter inom 1 - 2 år, och då kommer vi ha tillgång till en enorm trädgård (900 kvdm). Hunden kommer få minst en 1 h-promenad om dagen, resten 20/30 minuters promenader. Längre på helgerna förstås! Jag kommer träna mycket lydnad och kanske lite agility, inte tävla men skulle älska att träna alla sorters tricks med hunden etc. 

Jag har inga egenskaper jag skulle vilja ha mer än andra, utan jag älskar alla sorters hundar. Självklart vill jag ha en trevlig hund som gärna hänger med på allt! Det vore det ju ett plus om hunden inte skäller så fort något hörs utanför men förstår ju också att det är mitt ansvar att träna hunden. De hundraser jag är sugen på är:

Keeshond

japansk spets

tysk spets (grosspitz? finns i flera storlekar?)

volpino italiano

samojed

shetland sheepdog

svensk lapphund

Jag har aldrig ägt en hund själv men som sagt är jag uppväxt med hund. Vet att man inte kan jämföra det med ett eget ansvar men jag vet ju ändå hur mycket en hund kräver etc. När jag jobbar kommer hunden vara på hunddagis! :) 

Hos mig kommer hunden alltså få:

Morgonpromenad (30 min)
Hunddagis mellan 07 - 16 oftast (dock inte första två åren för nu pluggar jag)
Långpromenad (60 min minst)
Kvällspromenad (rasthage, 30 min)

Och på helgen kommer jag gå en längre promenad under dagen och gå flera småpromenader. Jag kommer träna mycket lydnad och öva på tricks också :)

[Twinnflower]
0

Finsk lapphund är även en kandidat men har förstått att de kräver lite mer? Tror jag blir lite avskräckt när det står att hundarna kräver mycket aktivering för tänker då på en husky som typ behöver dra för att må bra…

Codswallop
1

Värt att ha i åtanke är att spetsraser har mycket närmare till skall än andra raser. Visst är det individuellt, men otroligt svårt att lära en spets till att vara knäpptyst i alla lägen.

parsley
0

Grosspitzen är väl lika stor som en keeshond, men utan keesens speciella färg? Jag är osäker på om de föds upp i Sverige. Tysk spets, kleinspitz och mittelspitz, finns i Sverige.  

Du har i princip skrivit ner min lista på favoritraser, så något vettigt råd om vilken ras som är bäst kan jag inte ge dig. 😉Den enda som går bort är samojed, mest för att jag tycker att den är för stor. Annars verkar det vara en supertrevlig ras.

[Twinnflower]
0

#2 Jo jag har förstått att de är lite mer skälliga. Begär inte att de ska vara tysta i alla lägen men gärna inte så fort man möter en annan hund eller om någon ringer på. 

#3 Ahaa, trodde grosspitzen var en tysk spets 😛 Åh visst är alla helt underbara!! Samojeden är min favoritras estetiskt. Så himla fin på alla sätt! Stor och ståtlig, men ändå fluffig och gullig!! Är dock rädd att den ska kräva lite för mycket? Som sagt blir jag avskräckt av frasen "kräver mycket aktivering" 😊

Codswallop
0

Tyska spetsen kommer i fem storlekar; Keeshond (Wolfspitz), Grosspitz, Mittelspitz, Kleinspitz och Pomeranian (Zwergspitz). Av dessa skulle jag inte rekommendera Mittel eller Klein då de, av egen erfarenhet, larmar i tid och otid. 

Eurasier har jag själv kikat på, just för att de ska vara väldigt tysta för att vara spetsar. En ganska ny ras som uppstod genom att korsa Samojed, Keeshond och Chow-chow.

[Outlawly]
0

Hur gör du om hunden inte klarar av att vara på hunddagis? Alla hundar kan ju inte det. Ha en backup på det 🙂

[Twinnflower]
0

#5 Tack för infon! :) Kikade också lite på Eurasier. Vet du hur de brukar vara till sättet? :)

#6 Vad menar du med inte klarar av och varför kan inte vissa det? För att de inte trivs med hundarna eller för att de är otrygga när de inte är hemma? I så fall får jag anlita en hundrastare istället men hoppas det funkar med hunddagis för där får de ju aktivering och lek med andra hundar.

Codswallop
0

De uppfödare och ägare jag pratat med har beskrivit sina Eurasier som lugna och ganska tillbakadragna. De har varit familjehundar i den bemärkelsen att de tycker om familjen bäst. Det ska dock inte finnas någon aggressivitet gentemot främlingar, bara ett ointresse. Har dock hört att de kan vara rätt egensinniga, så någon championplacering i lydnad blir nog svårt, haha. :) 

Shetland sheepdog såg jag att du skrivit, väldigt kul ras. Lite rädslor men annars rekommenderar jag även den!

[Twinnflower]
0

#8 Men man kan lära dem grunderna i lydnad eller? :) Har alltid velat ha en hund som kan coola tricks… Jaa Shelties är ju så söta!! Var har du för vovve? :) Skymtar en liten fluffig filur på din profilbild.

Codswallop
0

Ja grunderna är nog ingen fara!

Jag har Mittelspitz, mor och dotter. :)

[Twinnflower]
0

Mysigt! :)

[Twinnflower]
0

Hur är det med American Eskimo? :)

[linda1989]
0

Jag har haft en japansk spets sedan valp och jag kan helt ärligt säga att han aldrig skällde. Så det där är helt individuellt. Tystaste hund jag haft.

Herveaux
0

Jag röstar för Eurasiern, min hyresvärd och kollega har en med sig på jobbet, underbar hund.
Tyst för det mesta, något reserverad mot nykomlingar, men kommer fram och hälsar glatt på mig och andra som hunden har träffat ett par gånger.
Kan en hel del tricks och verkar inte vara så svår att motivera till träning bara man hittar den rätta belöningen och inte nöter för länge.
Kräver inte mycket för att vara nöjd men hänger gärna med på utflykter och äventyr. 🙂

// Harley

[Twinnflower]
0

#13 Se där! :) 

#14 Vad skönt med en tyst vovve :) Kräver inte mycket - vad definierar du det som? Småpromenader bara då eller och typ en lite längre? :D

Herveaux
0

#15 Ca 1,5 h promenader sammanlagt under en dag,
enklare nosaktivering, tex leta mat eller godis på en gräsmatta.
Sen får ju just denna Eurasiern lite extra stimulans av att vara med på jobbet och träffa lite kunder och så.

// Harley

Lona
0

Jag tänker att du låst dig mycket på utseendet - i stort sett bara spetsar. Tänk gärna lite större och utgå främst från mentaliteten och inte exteriören! Det finns så otroligt många raser att välja bland, synd att fastna vid en viss typ. (Själv älskar jag verkligen det "klassiska" spetsutseendet men har trots det två helt andra raser.) Klart att man skall tilltalas av en ras man vill köpa men du kommer ändå att tycka att DIN hund är den finaste som finns <3 !

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Twinnflower]
0

#16 Okej! :) 

#17 Nej, mitt favoritutseende förutom samojeden är egentligen golden retriever/border collie och sådana hundar.  Alltså med lite mindre päls och inte alls med  spetsliknande utseende! Har bara läst en del om spetsar och det verkar som de flesta passar i lägenhet eftersom de är små…. Men kanske har fel?

Har förresten läst på lite om att träna med hunden - jag vill lära hunden alla basgrejer - sitt, vacker tass, ligg, rulla runt och allt sånt men jag vill också lära den roliga tricks. Om jag gör detta 30 minuter om dagen/mer på helgen - kan jag ha en lite svårare hund då? Eller hur mycket avgör det utöver promenaderna?

Herveaux
1

#18 Storleken på hunden och storleken på boendet har inget med varandra att göra. Jag har en XXL hund i en liten etta.
Man motionerar ju inte hunden inomhus. 🙂

Kan du ge ett exempel på vad du menar med svårare hundras?
Tex en bruksras behöver mer krävande hjärngympa-pass än trickträning för att få tillräcklig stimulans.

// Harley

[Twinnflower]
0

#19 Vad har du för hund? :) Jag har läst att en golden retriever (som ju inte är jättestor) behöver stor yta. Svårare hundras är t.ex golden, Australien shepherd, samojed. Vad behöver till exempel en borde Collie för att må bra? Har förstått att denna ras behöver otroligt mycket stimulans för att inte bli destruktiv. Nu skulle jag aldrig ta mig an en bordet Collie men är ändå intressant att veta. Hur mycket behöver samojeden?

Herveaux
0

#20 Jag har en Irländsk Varghund, 89kg ca 93 cm i mankhöjd.
Bor på ca 25kvm.

// Harley

[Twinnflower]
0

#21 Hahaha oj!! Det var inte dåligt :D

apportbocken
0

Både golden och aussie är mer eller mindre uppdelade i en utställningsvariant och en arbetande variant. Utställningsvarianterna är generellt lugnare enligt min uppfattning, men jag har förstått det som att även utställningsaussien kräver en del (beroende på linjer mm förstås). Men hittar du en lugnare aussie efter lugna föräldrar (dock tycker inte jag att aussien ska avlas efter enbart lugna och okrävande hundar -även om en bra hund kan ta det lugnt OCKSÅ-, aussien är ju en brukshund och även om utställningsmeriter i sig inte förstör rasen så tycker jag ändå att den ska få fortsätta vara en arbetande hund för de som verkligen vill arbeta med hunden). En golden från allround/utställningslinjer kan nog passa dig, de är glada hundar som hänger med på allt. Försök kika runt och sätta dig in i linjerna ordentligt utifrån vilken sorts hund du vill ha. Samojeden kan jag rätt lite om, lämnar över det till någon annan. De flesta BC:s vill valla, och bör valla. Det är en ras som har avlats enbart för vallning, så jag skulle säga att för att ge en BC allt den är värd. Det finns BC:s som inte har någon vidare vallningsinstinkt, de måste en förstås inte valla med. Men om vi säger att du skaffar en BC som inte är lika vallavlad (då är den troligen inge reggad i SKK eftersom enbart valpar efter föräldrar som är godkända vallhundar eller något får reggas). Min slutpoäng: en lugnare golden (ev aussie) kan passa dig. De flesta BC:s bör valla och de kräver extra mycket om de inte får valla, då kräver de väääääldigt mycket. De raserna du räknade upp är väldigt olika som hundar och kräver därför olika också. Förlåt att detta inlägg blev superrörigt och att jag gick in på raserna lite mer i detalj vad de kräver fastän jag kom på efter ett tag att det kändes som om du frågade mer i stora drag vad de kräver. xD

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

[Twinnflower]
0

#23 Tusen tack för med ingående information! :) Har förstått att det finns olika varianter men visste inte att skillnaden var så pass stor. Hur mycket kräver en Australien Shepherd cirka? Om du ska beskriva en vanlig dag/en vanlig vecka? Jag är uppväxt med golden retriever så vet ganska mycket om dem men det vore ju kul att prova en annan ras. Shetland Sheepdog är också högt upp på min lista. Och keeshond. Och japansk spets. Haha!

Ja, border collien skulle jag aldrig våga ta mig an just för att de är så krävande. Vad är vääääääldigt mycket?

[Twinnflower]
0

Har även kikat en del på finsk lapphund. Tänkte göra ett inlägg i spetsar och urhundar iFokus, kanske får mer input i dessa raser där :))

drika
0

Jag har haft keeshond och har nu sheltie och tkr båda passar! Enda skillnaden va att min kees inte hade vall i sig så ja kunde ha henne lös o de va skönt:)

Hälsningar

Fredrika

AnneN
0

Vad är det hos just de raser du listat som du gillar? Har du funderat på kanske någon spaniel eller retriever?

#7 jag jobbar på ett hunddagis och vet av erfarenhet att en del hundar inte klarar av att det alltid är någon som rör på sig, det låter något, folk/hundar som kommer/går och att det alltid händer något även under de lugna stunderna. En del hundar blir extremt stressade av dagismiljön medan andra tar det hela med ro.

Sedan finns det ju olika typer av dagismiljöer också, en del är mer som en hemmamiljö där alla hundarna är tillsammans med familjen i ett vanligt bostadshus, en del har hundarna i boxar med hundlucka och rastgård, andra har boxar utan rastgård och koppelrastar hundarna. På vårt hunddagis har vi några hundar i box (utan rastgård) och några som är lösa i grupp tillsammans med personalen, även boxhundarna får turas om att vara lösa inne en stund varje dag. Hundarna koppelrastas alla samtidigt ca 1 timmes promenad förmiddag och eftermiddag + ev lek/träning i vår stora rastgård.

Vilka hundar som inte trivs i dagismiljön märks oftast ganska snabbt inom några dagar. De flesta hundarna är lite stressade/oroliga första dagarna men lugnar sig när de blir mer hemmastadda och bekantat sig med personal, flock och miljö. Men de som inte börjat lugna sig inom 1 vecka brukar inte klara av miljön utan fungerar då bättre med hundrastare eller dagmatte/husse.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Twinnflower]
0

#26 Ja skönt att kunna ha lös såklart… Går det inte alls med en sheltie? :) Är keeshonden lika duktig på agility/att lära sig saker?

#27 Jag gillar att de är livliga, pigga och glada. Retriever har jag funderat lite på - i så fall en golden. Åh, trist att alla inte funkar på ett hunddagis! Hunddagiset här i stan har boxar och de väljer med omsorg vilka hundar som ska rastas/umgås ihop. Det finns boxar så under vilostunderna är de där inne!

LyQa
0

Jag har själv en liten volpino och har precis kommit igång med kennel. Det är en helt fantastisk liten ras som är med på det mesta, de är dessutom en väldigt frisk ras då den är relativt ny här i Sverige. Värt att tänka på är att ta har nära till skall, men jag personligen skulle nog säga att Volpinon är en av de lättare raser att vänja av med det. Du får mer än gärna skicka iväg ett PM om du vill prata mer om rasen. :)

[Twinnflower]
0

#29 Ja jag har förstått att de är väldigt friska! Och att de blir gamla :o Över 20 år var inte ovanligt?! Känns lite läskigt att binda upp sig i 20 år. Jag PM:ar dig!

LyQa
0

#30 Ja det stämmer! Men jag skulle räkna med upp till 15 år i alla fall :) Gör det!

Vinternos
0

Just samojeden skulle jag inte rekommendera till någon som inte gärna vill syssla med drag eftersom att den är avlad för just det syftet. Däremot anser jag väl att den är lite enklare än till exempel SH som är snäppet vassare.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[Twinnflower]
0

#31 Otroligt att de kan bli så gamla!! Har PM:at! :)

#32 Nej jag har förstått att den kräver väldigt mycket… Vad är SH för ras? :)

Vinternos
0

Siberian husky😉

- Dalai Lama

[Twinnflower]
0

Ahaa 😊 Borde jag förstått :D Mäktiga hundar! Hade man bott uppe i norr hade man ju gärna haft några och lärt sig åka släde!!

Vinternos
0

Inte lätt alla gånger med dessa förkortningar ;) Har själv en husky/malamute tik som jag kör bikejoring samt klövjar med. Finns intresset och viljan samt tiden att aktivera sin hund är egentligen ingen hundras omöjlig. Bor förresten i Skåne:)

- Dalai Lama

[Twinnflower]
0

Haha eller hur 😛 Gud vad mysigt! Jo så är det ju förstås. Jag har dock två innekatter så vill inte vara borta alltför mycket så de känner sig ensamma… Hahaha. Är världens hönsmamma. Kommer ju promenera 2 h på vardagar och 4 h på helger. Känns lite klent för en husky… ;P

lizton
0

Eurasier passar till det du vill göra. Den hänger med på det mesta på hobbynivå. Det är en robust, tystlåten och frisk ras för att vara så stor. Enkel pälsvård, smuts rinner av och pälsen torkar snabbt efter en regnväderspromenad. Den älskar sin ägare överallt annat och är en osynlig skugga som inte märks, den bara finns där vid din sida. Min är väldigt gosig och älskar att bli klappad på magen. 

Ett plus är att de har låg jaktinstinkt eller helst så ska de sakna jaktinstinkt. De kan jaga upp en ekorre i ett träd eller vilja springa efter en katt, men de nosar inte upp och följer efter ett byte.

Det är skönt att den inte är skällig som andra spetsar. Den kan /eller ska vara reserverad mot främlingar. Det kan vara bra om man t ex vill avskräcka ovälkomna dörrförsäljare, som hoppar baklänges flera meter när de ser det  stora varghuvudet visa sig i dörröppningen.  :)

Du känner dig trygg med den när du går ut i kvällsmörkret. Många hundovana tycker den ser farlig ut, eftersom den är relativt stor och liknar en varg. De flesta vet inte vad det är för ras. 

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/

En finsk lapphund skulle också kunna passa. Dock kan en del av dem vara skälliga, så det får man jobba med. Denär mindre, har liknande utseende, päls och är också en trevlig sällskapshund, men lite aktivare än eurasiern.

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/finsk-lapphund/

Bostonterrier är en trevlig, tystlåten sällskapshund. Dock kan en del av dem ha problem med andningen.

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/bostonterrier/

[Twinnflower]
0

#38 Åh vad mysigt med en eurasier! Kan tänka mig att man känner sig trygg. Det är så svårt att välja ras alltså. Alla verkar så himla fina och bra på olika sätt… Vart finns du någonstans? Tänkte om du bor i närheten så kanske jag skulle kunna få komma och hälsa på hunden. 

Bostonterriern vill jag inte ha även om den är väldigt söt. Tycker så synd om dessa raser som är avlade så att de får svårt att andas…

drika
0

#28 Klart man kan ha men min lyssnar inte när hon ser en hare tex annars går det. Min andra lyssnar inte alls vid hundar, barn och få¨glar så absolut att det går bara man tränar den och beror väl lite på individen. Keeshond tycker jag lättare lärde sig tricks osv och självklart går den till olika sporter också men vill man satsa på agility tex så är ju sheltie en självklar ras om man vill tävla osv..:)Min keeshond var med mig i stallet mycket så hon krävde mer motion och mental stimulering mer än vad sheltisarna gör:)

Hälsningar

Fredrika

[Twinnflower]
0

#40 Aha! :) Tycker du det?? Man har ju läst att sheltien ju ska vara så himla snabblärd. Båda raserna verkar väldigt mysiga!

drika
0

#41 Kan säkert vara individerna också, allt går säkert bara man vill men så har jag upplevt med mina:)

Hälsningar

Fredrika