Två tänder borta
Tänkte jag hör med er här om en sak. Det är så att märkte häromdagen att min hund plötsligt saknar två framtänder, de nedersta. Vad som nu än har hänt måste ha hänt när han varit på sitt hunddagis. Personalen har inte sagt något, så jag vet inte än vad som kan ha hänt.
Nu är frågan, bör man besöka veterinär för det här? Vad säger ni? Har egentligen det tajt med tider denna vecka så det är inte så lätt att klämma in, men om det är så att han behöver veterinär får jag ta ledigt.
Det behöver definitivt utredas. Kan vara tandsjukdom.
Det lär göra rätt ont om pulpan är skadad…
# 2 pulpan? menar du om roten skulle vara kvar?
#1 hur testas tandsjukdom? eller kollar de på tandsten och tandköttsinflammation? Han är f.ö. bara 4 år, nästan 5.
#3 Jag gissar att man röntgar precis som med katter.
/Maria
#3 Man kollar, känner och röntga.
Det viktiga är att du går till veterinär. För hundar brukar inte plötsligt tappa tänder.
#3 Ja, om han skulle ha slagit av de på något sätt.
Hans kassa hunddagis gav inget svar. Jag lyckades få till en veterinärtid till imorgon, för säkerhets skull då. Kan vara så att han har ont även om jag såg ingen svullnad. Stackars liten, han har redan fullt upp med kroniska sjukdomar.
Bra du fick veterinär tid. Och ja- har tänderna slagits av el liknande så kan det göra mycket mycket ont! Man kan ibland se på den avslagna ytan (beroende på hur pass mycket som gått sönder)om du ser en mörkare prick där så är pulpan blottad, och det gör ont!
Kan göra en liten uppdatering. Det var tur att jag hade frågat här och besökte veterinären. Två vet besök blev det. Efter första besöket rekommenderade veterinären att jag skulle gå vidare till någon som har digitalröntgen för tänderna. Vi var där i måndags och mycket riktigt satt två små tandrötter kvar, så han måste ha slagit ut tänderna på nåt sätt. :( De drogs ut och vi gjorde en tandstensborttagning då han ändå var sövd. Fick sedan höra dåliga nyheter om övriga framtänder. Lite svårt att acceptera att han, som är bara 4 snart 5, saknar ett par tänder, men han klarar sig nog.
Den första veterinären bedömde att tandfrakturen måste hänt för ett bra tag sedan då hon inte såg några färska sår.
9 Hoppas dom andra tänderna klarar sig, tack för uppdateringen och det måste vara sköt för honom att ha fina tänder nu :) Trist att hunddagiset inte kunde ge svar för något måste ha hänt men kanske inte just för förvisso
Mm det där hunddagiset är fö ett skämt. Om man tar upp något så säger hon attman inte litar på dem, i korthet, och säger upp hunddagisplatsen. Man ska som kund kunna fråga vad som hänt ens hund när tex tänderna är borta. Komner avråda andra från stället. Plus all hård och ovarsam hantering på hundarna som jag sett.
11 har du sett hur det är och det går inte anmäla hunddagiset? låter verkligen inte som ett bra dagis 😕