Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1216 ggr
thea_eliasson
0

Rädd valp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte att jag först berättar hur det ligger till med min rädda cockerpoo-valp på 14 veckor och sedan frågar jag min fråga i slutet av texten…

Vår valp heter Charlie och var minst i kullen och var senast med att lära sig gå ordentligt men nu har han växt om alla sina systrar och är lika stor som sin bror. Uppfödaren sa till oss att vi skulle få ta vår tid med honom för att han var försiktig och osäker på det mesta och det hade hon rätt i, men såklart har han blivit mycket bättre nu men inte så mycket som jag skulle vilja ( förstå detta rätt) . Vi har märkt att han är lite mer försiktigare mot killar (med undantaget barn), min morfar har varit med honom i två kvällar i sträck utan att gå nära honom, vi tror att det är det läskiga vita skägget som skrämmer honom lite. Och idag kom det en vuxen man på 30 år och satte sig ner, men Charlie började bara skälla på honom och vågade inta gå förbi. En sak ni ska veta är att det inte hjälper med en godisbit eller leksak för detta har vi redan provat.

Vad ska vi göra för att han inte ska tycka att detta är så himla obehagligt och läskigt?

Bilden är när han var 6 veckor ungefär!

hemul
8

Har du provat att bara ignorera honom? Och att männen gör likadant? Alltså sitt och prata som vanligt, gör vad ni brukar och försök ha det glatt och trevligt så valpen uppfattar en bra stämning. Låtsas inte om att valpen är rädd och låt inte de läskiga männen gå fram till honom och försöka få kontakt. Låt dem inte ens titta åt hans håll i början. Försök vänta ut honom och hoppas att han till slut blir nyfiken och kommer fram. Ömka honom inte och locka inte på honom.

Bara mina tankar, inte så mycket erfarenhet av jätterädda valpisar, men så skulle jag försöka.

reckon
0

Kör på hemuls råd. Gör ingen stor grej av det utan låt honom bara vara. Lycka till! 🙂