Hundar iFokus

Hundar

Etikett: media
Läst 1883 ggr
Herveaux
0

Hund på TV - Vad saknar ni?

Trots att vi har väldigt mycket hundar i det här landet och det finns ett så stort intresse för hund så tycker jag svensk TV är väldigt snåla med bra program för oss hundägare eller bara hundintresserade.

Vad saknar ni för program?
Är det någon spec. hundtränare eller annan framstående person inom hunderiet som ni skulle vilja se leda ett eget program?

// Harley

IngaTrnqvist
4

Vore väl kul om de sände stora hundsportsevent, typ SM, som de gör med "människosporter". Annars njä, haha. När det kommer till hundträningsprogram verkar det mer handla om att göra bra TV, så det ger jag inte mycket för.

Herveaux
3

Jag saknar program som har fokus på att utbilda och inte främst är där för att underhålla eller ge en "wow"-känsla om hundtränaren.

// Harley

Zadeira
0

Jag tycker svensk TV är väldigt hundvänliga. Men det är nog för att jag är hästmänniska också och hästar är det ännu sämre utbud av på TV.

mejamylove
0

Skulle vilja se lite program om hundsporter, agility, lydnad, WP,  ibland utställning osv. Då hade man inte behövt lämna huset för att kolla in coola hundar 😃 Som inte fokuserar på nåt annat än hundarna och eventuellt teknik och hur sporterna går till. Tror det hade gjort att många som inte gör något med sina hundar annat än promenader skulle hitta någonting som dom och deras hundar skulle kunna tycka var kul.

Changrila
1

Något BRA med sund hundsyn, struntsamma vad egentligen… Har hittills inte sett ett enda bra program, trots att jag (vad jag vet) gett alla minst en chans. Jag tror att det hade varit bra att visa SM på tv, alla grenars SM och lite här och där intervjua deltagare, fråga dem vad som är viktigast att tänka på vid träning osv så att tittarna kan få inspiration och vilja lära sig mer också.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
0

Kanske inte just som programledare, det kan väl vara nån som är bra på just det, att vara programledare. Men jag skulle vilja se både vetenskap och praktiskt träning.  Folk som Per Jenssen, Eva Bodfäldt, Ingrid Tapper. Finns fler, men som exempel.

apportbocken
0

Hade också velat se hundtävlingar i alla möjliga grenar på TV! Och kanske typ "Hur du tränar din hund att leta kantareller" i flera korta avsnitt typ hahahah. Har kollat lite (okej, rätt mycket) på "Mitt liv som valp", ett superhärligt program för valpsugna!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Joyous
3

Jag skulle vilja se mer hundsport på tv, exempelvis SM som flera andra har nämnt och VM. Sen gillar jag "Vår bästa vän" som jag tror hade kunnat göra sig bra även i tv-format. Två programledare, en "vanlig" hundägare och en med lite bredare kunskap och utbildning. De bjuder in gäster med olika inriktningar inom hund. Avsnitten skulle kunna ta upp enklare problem, aktivering, hunden och lagen, hundsporter, osv.

Hiro
0

SM, VM i de största sporterna i alla fall och kanske typ större utställningar?

Vizzla
1

Jag saknar den vetenskapliga hundträningen i TV. Är less på alla program där man söker quickfix. Önskar det fanns fler program som förklarade på ett djupare plan hundens beteende och kroppsspråk ur etologisk synvinkel.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Fridaaaa
1

Hundträning som kör reko metoder

Foderprogram (som lär ut bra saker)

Hundsport

"att ha hund"program fast med bra faka (som tex valpprogrammet fast en bra version)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Achatina
1

Saknar ett program som fokuserar på valpens träning. Lets face it, alla tränings program må så vara från Barbros hundskola till "The dog whisperer" handlar om hundar som redan har problem (och/eller så har utbildarna mossig hundsyn). De allra flesta hundägare har nog inte problem med sin hund och de allra flesta nyblivna hundägare av modell "ointresserad-av-att-bosätta-sig-på-en-brukshundsklubb" skulle ha mest nytta av ett träningsprogram som börjar med de lätta bitarna. Kanske något där man följer träningen hos en 8-10v valp, en 8mån valp och en 15mån valp paralellt och varefter eventuella problem uppstår.

Därtill saknar jag ett rasprogram som presenterar hundraser på ett vettigt sätt utan att försöka sälja in rasen. Det ska vara lättsamt, fakta späckat men inte sälja in brukshundar som soffpotatisar, sjuka raser som kärnfriska och så vidare.