Lämna hund i bil kort stund
Hur ställer ni er till att lämna hunden i bilen en halv varm dag som idag (20 grader ute) i skuggan? Säg om man ska handla lite mjölk och inte kan lämna hunden ensam, hämta ut ett paket eller så? Alltså något som tar Max 5 minuter?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Eftersom jag tränar och tävlar grenar där man förvarar hunden i bilen större delar av dagen så blir jag lite fnittrig. Handla du i lugn och ro.
#1 haha, jag är egentligen mest rädd för att folk ska slå in rutan på min bil… Men ville kolla vad folk tycker. Gillar din kommentar 😃
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Man har inte rätt att förstöra någon annans bil så länge inte det är för att rädda livet på en hund (eller barn förstås). Jag har alltid bakluckan öppen när jag parkerar så den som slår sönder bilen har en del att förklara, särskilt efter ett fem minuters stopp.
Om det är ordentlig skugga och man kan se att skuggan håller sig runt bilen så har vi vevat ner alla rutor en bit och sen sprungit genom affären :P
Annars brukar min sambo handla och så tar jag ut hunden ur bilen :) Jag är själv väldigt nojig över värmen med tanke på allt man har läst.
#3 Det kan ju vara vanskligt när det finns idioter som denna:
http://www.expressen.se/kvallsposten/hunden-dog-i-het-bil--nagon-stangde-lucka/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#5 Inte när man har en spärr som gör det omöjligt att stänga luckan. Dessutom är jag inte särskilt orolig som person, idioter finns överallt och det kommer aldrig gå att skydda sig emot allt. men att parkera klokt, ha skugga och luftinsläpp så brukar det gå väldigt bra.
5 minuter i en bil ståendes i skuggan med öppna fönster & dörrar är väl ok. Men tänk om man är ensam…råkar ut för sjukdom under ärendet & ej kan förmedla sig om hunden i bilen…
Jag lämnar hunden min hemma jag för säkerhets skull om han ej kan följa med ut ur bilen under ärendet, då sommar råder.
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Lämna hunden, det är inga problem. Om du känner för det så kan du ju skaffa en krok för bakluckan och liknande saker men det behövs bara om du kommer vara inne längre stunder.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Lämna hunden hemma .
Jag lämnar några min om det behövs med lite nervevade rutor. Min hund sitter med bälte i baksätet så hon kan iprinsip sticka ut nosen genom fönstret. och skulle kön till kassan vara extremt lång skulle jag lämna varorna och gå ut istället om det är väldigt varmt ute. Skulle jag ramla ihop och dö hoppas jag på att någon skulle reagera att min hund setat ensam länge. Däremot lämnar jag oftast henne hemma om jag ska handla.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Man måste ha lite sunt förnuft. 5 minuter i en skuggig bil är OK.
Dessutom blev det molnigt och började störtregna nyss haha. Så ingen gassadnde sol så långt ögat når. Tack för svar!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ska jag in snabbt och handla så lämnar jag absolut i bilen, om jag kan ställa mig i skuggan och det är svalt i bilen när jag lämnar. Brukar rulla ner rutorna lite grann också. Nu har jag precis satt in tonade rutor på alla bakrutor så nu ser man inte ens in i bilen så nu kan ingen se att jag har hunden där ens.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
I solen blir det varmt snabbt! Däremot, om det går att parkera i parkeringshus eller på ställe där skuggan är kvar (tänk på att sol/skugga flyttar sig), då klarar sig hundarna länge i bilen förutsatt att rutorna är nervevade (det räcker inte med en enda liten glipa). Vad jag alltid gör när jag lämnar hundarna är att lägga en lapp med mitt mobilnummer i vindrutan på bilen. Då kan folk ringa mig om de blir oroliga för hundarna.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag är alldeles för nojjig för att lämna hunden ensam i bilen ens en liten stund när det är fint väder. Tänk om något händer mig? Säg att jag blir påkörd på vägen till eller ifrån bilen? Det första folk gör då är ju inte att ta reda på vilken bil som är min för att se om det finns en hund där, utan det kan dröja bra länge innan någon lägger märke till det. Så är jag ensam så väntar jag med att handla tills jag lämnat hem hunden. Har jag någon med mig så får denna vänta med hunden utanför bilen.
Är det däremot regnigt och dåligt väder så kan jag lämna honom i bilen kortare stunder medan jag handlar.
Hade jag haft bättre utrustning i bilen så att jag hade kunnat haft bakluckan öppen och lås på buren osv så kanske jag hade varit mindre nojjig.
Vi försöker ställa oss i skuggan, oavsett om det inte är en parkeringplats just där (vi ställer oss aldrig ivägen). Och så vevar vi ner rutorna. Det är väldigt sällan vi har med henne i bilen när vi ska handla.
Min mamma gör likadant och ställer sig i skuggan, och vevar ner rutorna så gott det går. Hon har även en låsbar grind så hon kan ha öppet hela bakluckan. Hon hade planer på att sätta upp en lapp med mobilnr på grinden samt en termometer för att folk som är oroade ska se att det inte är någon fara. Men hon har hittills inte haft något problem med att folk har försökt ta sönder rutor.
5 min klarar hunden sig lätt. Sätt upp en lapp med ditt mobilnr så kommer förmodligen folk ringa dig istället för att slå in rutan i onödan.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Jag bara undrar.. ni som har bakluckan öppen, är ni 1 inte rädd för att någon ska bryta in i bilen? 2 rädd för att folk ska "mobba" hunden 3 rädd för att någon tar hunden?
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
OBS Hunden ligger bakom galler i baksätet som jag fällt.
#18 men hur vet du att ingen bryter in? :O
Instagram
Om jag hade bil och bara skulle lämna hunden en kort stund skulle jag göra följande:
Ställa mig i skuggan
Ha bakluckan öppen med spärr
veva ned rutor så luften kan cirkulera runt
ha en lapp på bilen med texten "är du orolig? ring mobil XXX"
Ha en termometer uppe på hundens bur med STORA synliga siffror på
Sen självklart larmet på och inget sånt där tyst larm utan det ska verkligen tjuta högt om den.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#20 Jag är inte speciellt orolig av mig. Jag tror att de allra flesta är orolig för hunden i bilen och inte ute efter att göra ngt dumt. Men visst skulle de försöka ta sig in i bilen gör de det garanterat bara en gång. det är ingen västanfläkt som ligger i baksätet när jag inte är med.
# 21 jag har också en termometer väl synlig från utsidan men mobilnummer hade kanske inte varit så dumt…
#22 ja jag tänker att har de ett nummer att ringa så kanske de inte behöver tänka att de måste bryta sig in i bilen och få ut hunden. Då kan dom direkt kontakta mig istället
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Gjorde det idag, gör det då och då. Öppna fönster och olåst bil 😊
Hunden lever, lämnade honom 5 minuter. Alla glada o nöjda och hunden har fått en ny leksak, liknande treat and train som vi hämtade hos affären :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#17 Använder man grind till bilen så kan inte folk bryta sig in, bara man kommer ihåg att låsa innan man går in i affären. Aldrig själv varit med om att jag har sett att någon skulle stå och mobba en hund, kanske är vanligare än vad jag tror 😕De rejäla bilburarna har ju oftast lås.
Med rejäla grindar eller en rejäl bilbur lär inte folk kunna ta sig in överhuvudtaget. Men det kostar ju såklart en del ..
Annars är det väl friluftskrok och ventilationsgaller som gäller. Men lämnar man sin hund enstaka gånger i 5-10 min så gör det ju inte något, bara man inte lämnar när det är svinvarmt ute.
#26 vad menar du med grind? Den mellan bagage och baksäten? Annars tänker jag att om man tex bars har ett bur i bilen , är det ju öppet på andra sidan av bagaget till att klättra inn.
Instagram
#26 Gissar att hen menar att man har låsbara grindar vid bakluckan så ingen kan komma in. Vi har en dubbelbur som är låsbar, lämnar dom sällan där ensamma det är enbart om vi är iväg på en resa och då enbart korta stunder. Det är ingen som tar sig in i bilen med denna bur iväg. Den sitter dessutom fast i sätena i baksätet.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#28 ja men om man bara har ett bur, vad gör man då? :P
Instagram
#29 Ja antingen så lämnar man inte bilen då eller så går man har lastgaller mellan bakluckan och baksätet antar jag:)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Har folk blivit lika rabiata när det gäller det här som de var med pedofili ett tag? Såg pedofiler i varenda buske.

Jag har bur och brukar låta bagageluckan stå öppen. Buren går att låsa och är monterad i bilen, den är tung som satan och innehåller en ganska otrevlig malinois. Om tjuven trots det lyckas ta sig in i bilen den vägen så förtjänar han nästan bilen som pris.
Jag brukar lämna mina hundar i bilen, valpen kan inte vara ensam ännu, Men jag brukar oftast ha en person med (om det är varmt ute). Eller öht så dom kan hålla koll, Och eftersom valpen inte kan vara ensam gäller detta även i bilen, han blir lika ledsen om alla går ifrån bilen, som han blir om går hemifrån (tåligare hemma nu dock).
Läste ett argt inlägg på facebook där OP hade blivit arg på en person som satt i solen med sin hund i 10 minuter. Att vatten fanns tillgängligt spelade ingen roll. Det var inte inte okej överhuvudtaget och skällsorden haglade.
Självklart så frågade jag hur man gör när man måste rasta hunden mitt på dagen och det inte finns någon direkt skugga men fick inget svar… IBland tycker jag folk hypar lite väl mycket, hundar är inte glasfigurer.
Sunt förnuft liksom!
@adventuresofnavi | instagram
#34 Satt ute i solen och det fanns tillgång till vatten? Herrejösses, tänk om man hade kunnat kanalisera den energin som folk lade på sådant till riktigt nyttiga saker istället! :)
#27 http://www.jeppe.com/grindar/grindar.html
En sån menade jag 🙂
Jaha, men jag tänkte om man typ en bur i bilens ena sida.. :p
Instagram
#37 Hur då? Vår bur sitter i ena sidan av bagaget, fastspänd och lär inte vara speciellt snabb att ta loss med hund i. Burdörren är ju låsbar om man skulle vilja lämna bakluckan öppen bland folk. Har man en lätt bur som sitter löst är det ju en annan femma, men har du en ordentlig bilbur måste det ju kvitta om du har en bur som täcker hela eller halva utrymmet?
Det är säkert inte helt riskfritt, men det är det ju inte att lämna hunden hemma heller.
Nä men tänker man kan klättra in bredvid och liksom snö bilen :p
Instagram
#39 Man kan få inbrott i huset också. Visst ska man ha hunden så säkert som möjligt, men för det flesta underlättar det vardagen otroligt mycket om man kan ha hunden med sig kortare stunder i bilen och lämna den för att göra ett snabbt ärende.
Man KAN inte noja om allting, då skulle man inte ha tid och kraft till något annat och bli helt handlingsförlamad.
Tycker jag alltså!
En kort stund kan jag lämna dem med bakluckan öppen samt diverse fönster på en skuggig plats :)
#40 Håller med. Större delen av året och en stor del av dygnet även på sommaren är det ju inga problem alls för en hund att sitta i en bil med lagom nedvevade rutor. Man får väl använda lite sunt förnuft, både som hundägare och som "engagerad djurvän" för att inte använda ett fulare ord för folk som lägger näsan i blöt utan att veta vad de sysslar med.😉
Nej, jag lämnar aldrig mina hundar i bilen. Antingen är min man med och sitter kvar i bilen eller så är dom hemma eller hos hundvakt.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#26, Jag har faktiskt varit med om att en gubbe ställde sig och PISSADE på bilen och hundburen med hundarna i *ääärk*!!! Han var ju inte riktigt som han skulle, min kompis skulle utföra ett ärende och eftersom det var varmt stannade jag i bilen med bakluckan öppen. Helt plötsligt hör jag någon som ropar "Hallå där, vad GÖR du?!" och ser en annan man som reagerar - gubben stod och pissade på bakre delen av bilen. Tack och lov så kom det mesta utanpå bilen men hundfilten fick vi slänga.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Aldrig, aldrig med enbart lite nervevade rutor. Det ger ingen luftgenomströmning. Däremot med bakluckan öppen, under förutsättningen att man har bur. Gärna silverskydd till framrutan.