Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 6665 ggr
kapunuki
1

min hund har slutat sova med mig

Hej, min 18 månader gamla tik brukade förut sova i min säng varje natt, inte konstant men stora delar av natten låg hon tätt vid min mage eller fötter. Jag tycker det är supermysigt, hon är inte så kelig av sig men morgonstunden var en stund när hon älskade att bli kliad o klappad. Men nu, sen vi flyttade till en ny stad för en månad sen, har hon nästan helt slutat med det. Hon hoppar ofta upp i min rumskompis säng nån gång under natten, o sover hos henne en stund. Jag blir ledsen (och avundsjuk..), men kan ju inte tvinga henne att ligga hos mig. Fattar inte varför, litar hon inte på mig eller känner sig inte trygg eller nåt sånt? Vår relation annars är som förut, fin o härlig o full av lek o träning. Har nån känsla av att vi hängde ännu mer när vi bodde ensamma, och kanske att livet var liite bättre i den mindre staden. Men. Vet inte vad jag har gjort, eller om det bara är en vana hon slutade med av ingen anledning. Men hon ligger ju en del hos min rumskompis.. Annars på golvet eller i soffan. Har någon nån gissning på varför, vad det kan betyda?

[Belliszz]
3

Min tik sov gärna i hallen eller inne hos våra barn ( min Mans barn) när vi hade dom varannan vecka. Men jag började märka att hon sov allt mindre i vår säng och mer i hallen soffan eller på golvet hos barnen.

Vissa hundar känner Behovet att på natten eller när du avstår din roll att vakta så vill hunden gärna ta över. Tex nu som att sova inne hos din kompis eller i soffan. Alltså de handlar inte om dig som ledare utan om att de kan bli "delat" för hunden.

För några år sen hade jag en kompis som TVINGADE sin hund att inte ligga med rumpa mot rumpa om den la i knävecket bakom han. Jag frågade varför och fick de sjukaste svaret ever. Svaret blev " För hunden ska ha hunden under min rumpa. Om de inte har de så visar de inte sig undergiven!" Med de svaret blev jag paff. 

Kort där efter tog jag över hans hund. Den hanen visste INTE vad naturligt beteende var. Tex hos mig direkt när klosaxen kom fram nagga han mig i handen. Skulle jag då sätta upp mitt hår satt han upp framför mig skakandes eller visade tänderna. Anledning? Jo husse hade drämp knyten näve på hunden som visade tydligt att han inte ville klippa sina klor. Jag hade han i 3 månader och gjorde allt som hundtränare hjälp oss med. Men han vet dom insatt att de naturliga beteende inte fick spela roll. Jag valde att låta han somna då han osäkerhet blev för mycket för han så han nöp ett barn som gick förbi. 

Med de vill jag säga att din hund är så pass ung. Den värdesätter inte dig mindre för att bytar mönster i sitt beteende. Utan vänd på de. Du har varit din hunds trygghet och gett dom så mycket. Att nu gör de som barn. Utforskar var den kan göra själv. Som nu sova hos din kompis eller att sova på soffan. Sen tänk på att de är sommar och varmt. 

Om hunden har en bädd hos dig lägg kanske en lite godis bit där innan ni lägger de. Be hunden att gå och lägga sig i sin säng eller var du vill att den ska sova. Ge den godiset. När du märker att din hund vill lämna rummet. Kalla på din hund. Vissa glädje alltså. Klappa den och beröm henne. Sen låt henne gå. 

Om du känner dig ledsen för att hon lämnar din säng kan sängen bli en obehaglig känsla. Då din ledsenhet spelar in. 

Jag gjorde så med Tiken. Vilket gjorde att hon började sova hos mig igen.

mejamylove
1

Min hund sov alltid i min rumskompis säng både på natten och när vi var i skolan undwr dagen. Men anledningen till det var att hennes säng var nämast dörren, så när de låg där kunde de hålla koll(vi hade två hundar och båda sov i hennes säng under dagarna). Hur är din rumskompis säng placerad? Jag blev också jätteavundsjuk och besviken i början innan jag förstod varför dom alltid valde hennes säng framför min, men när inget annat ändrades i vår relation blev jag lite lugnare :) hon sov med mig varje natt senare när hon vande sig vid det nya rummet, hon ville bara hålla koll i början och under dagen.