Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 757 ggr
Minmilou
0

Nedsatt funktion av sköldkörteln?

Hej är det någon här som har erfarenhet av nedsatt funktion av sköldkörteln?
Märkte ni någon skillnad på era hundar när ni började med medicinering? 
Vet ni om man ska dra ner på motionen eller undvika någon viss mat osv? 

Ska prata med veterinären igen men tänkte kolla lite här om någon av er har en hund som har detta.

Lona
0

Nu har jag inte haft en egen hund med hypotyreos men känner ett par och har det dessutom själv. Det är en relativt lindrig sjukdom som behandlas med Levaxin. Medicinen brukar, i rätt dos, inte ge några direkta biverkningar (du kan läsa mer i fass.se , titta på humanläkemedel, inte veterinärdelen). Det kan krävas en del provtagningar innan man hittat rätt dos men det är ett enkelt blodprov. När hunden väl är rätt inställd så brukar man följa upp med nya prover emellanåt för att kolla att inget ändras. Om hunden ändrar sin vikt rejält kan det vara bra att lägga in en extra kontroll, dels för att det kan bero på medicineringen, dels för att ändrad vilt påverkar dosen på medicinen (gäller i princip alla läkemedel). Hunden kan leva helt som vanligt, träna och så vidare, jag skulle snarare säga att det är BRA att den gör det eftersom hypotyreos kan göra att man tenderar att lägga på sig och bli lite loj. Det är möjligt att man behöver dispens för att tävla men den borde inte vara svår att få (be veterinären att fylla i en speciell blankett från SKK). Hunden bör givetvis inte användas i avel. När det gäller mat så är det inga särskilda restriktioner mer än att man som sagt skall se upp med vikten. Lycka till med vovven :-) !

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
0

Tyvärr ger medicinen för många människor inga större effekter heller. Vet inte om det är samma för hundar.

Lona
1

Just det, TS; Glöm inte att tala om för uppfödaren att din hund är sjuk. Ägaren till pappan kan också vara bra att informera. Kontakta även Avelsrådet i din rasklubb (även om du inte är medlem), SIFK brukar vara tacksamma över sådana uppgifter och hantera dem på ett bra sätt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Minmilou
0

Tack för alla svar!! #3 Har redan meddelat alla i klubben så de vet om det 😊