Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 970 ggr
Vattenskadad
2

Engagerad uppfödare

Precis som titeln låter så kollar jag rundor efter engagerade uppfödare i södra sverige. Med engagerad så menar jag kennelträffar, gemensamt mh med kullen och träningar för att utvecklas som förare. Ras spelar mindre roll egentligen. Jag behöver inte info om vilka som är kassa uppfödare utan enbart sånna med en liten stjärna i marginalen.

Herveaux
10

Nu kanske det bara är jag som sitter fast i mina inkörda tankespår, men är det inte lite bakvänt att leta efter en bra uppfödare och att det spelar mindre roll vilken ras denne föder upp?
Det är väl ändå rasen du ska leva med dagligen i 7-15 år, inte uppfödaren?

// Harley

Karmatarerskanise
4

Ras är väl det som borde vara viktigast? Så man vet att den passar in i ens liv. Är ju stora skillnader mellan raser.

Vattenskadad
1

Är mest ute efter arbetande raser, men visst är det bakvänt. Jag orkar bara inte gå igenom varenda rashemsida och varenda uppfödare i mitt quest efter en uppfödare som lägger ner lika mycket krut i sin avel som med sina valpköpare. Detta för att för min del få ut så mycket som möjligt av att äga, träna och älska min bästa vän i 7-15 år. Därför spelar inte rasen någon större roll, det kan vara en uppfödare som föder upp papillon eller en som föder upp malle. Jag har ingen preferens egentligen. Just nu är mina hundar polsk herdehund samt belgare.

Herveaux
5

#3 Men det är väl just för att få ut mesta möjliga av sitt hundägande som man får börja nysta i vilken ras som kan ge just det man söker?

Tex, du verkar främst söka en arbetande ras.
Låt säga att du hittar en fantastiskt engagerad uppfödare av Borzoi.
Visst kan du träna med en sån, men du får ju inte tillgång till samma "material" som du får i tex en Holländsk Herdehund.

// Harley

Vattenskadad
0

#4 Jag har försökt att nysta i raser, men jag fastnar inte för någon. Tror det blir mycket vad man gör det till dock, de flesta raser är ju arbetande. Tänkte att jag kunde höra det samlade kollektivet här på forumet och dess erfarenheter eftersom de långt överstiger vad jag vet/kan om uppfödare.

Fisherling
9

#3 Det jag tycker är lite bakvänt är att du inte "orkar" nysta, men du vill att en uppfödare ska "orka" vara engagerad. 

Sen är det ju väldigt personligt. Den uppfödare jag klickar med och tycker är jättebra kanske skulle gå dig fullkomligt på nerverna.

Joyous
6

Du ska leva med hunden, inte med uppfödaren. Naturligtvis är det roligt med en engagerad uppfödare men att låta valet av uppfödare gå före valet av ras? Jag vet flera väldigt engagerade och aktiva uppfödare inom rasen malinois, men frågan är vem som vill sälja till någon som har inställningen att rasvalet inte är så viktigt då "den blir vad man gör den till". Det är stor skillnad på hund och hund. Och skillnaden mellan papillon och malinois är enorm. Förlåt men jag tycker att du börjar i helt fel ände.

Zyloon
7

Hade jag själv varit uppfödare hade jag inte sålt till någon som struntar i vilken ras det är. Det känns verkligen som att det är fel ända att börja i. Att du inte orkar kolla igenom raserna ordentligt gör mig lite orolig faktiskt. Är du inte själv såpass engagerad att kolla upp vilken ras du tror passar dig så kanske du inte ska ha en hund till? 

Ursäkta mig om jag har helt fel här men, det låter som du är ute efter någon slags pokal till hund, som du kan visa upp med fin stamtavla och fina utställningsresultat.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Karmatarerskanise
2

Ja en engagerad uppfödare säljer knappast valp till någon som inte bryr sig om vilken ras den köper. Så du måste tänka om om du ska kunna hitta det du söker. Alltså börja med vilken ras du vill ha. 

Jag skulle aldrig sålt valp till någon som lika gärna kan ta en papillin som en malle. Fruktansvärt stor skillnad i vad dessa raser behöver och kräver.

ipopuma
0

men söker du nu efter ras och vill höra med bra uppfödare för att veta om det är rätt ras o linjer?

Joyous
1

Efter att ha läst dina inlägg några gånger till nu så förstår jag lite bättre hur du tänker, men jag tror verkligen att du kommer få ut mer av ditt hundägande om du begränsar raserna lite. :) Tex så har jag flera gånger tipsat personer som velar mellan 2-3 likvärdiga raser att strunta i rasen och gå mer på linjer/uppfödare. Men då har de som sagt haft en ganska bra tanke om ras, inriktning och vad det är för typ av hund de söker. Risken finns att du kommer uppleva vissa raser tråkiga om du egentligen ville ha mer driv, samarbetsvilja och arbetslust. Du kan också hamna i en situation där du köper på dig mer hund än vad du egentligen ville ha (och det är absolut inte roligt). För nej, tyvärr är det inte alltid så enkelt att träning och hur du formar hunden ändrar på såna saker.

Vattenskadad
2

#11 Så sant, men så svårt. Jag kollar stenhårt på linjer, uppfödare, egenskaper via mh samt att jag gärna besöker mina uppfödare flertalet gånger. Jag älskar beauceron, aussie, belgare och dalmatiner. Väldigt skojiga raser, men det finns så många…roliga. Jag har problem med att begränsa mig.

Karmatarerskanise
1

#12 Tyvärr måste man begränsa sig. Tex om man inte är intresserad av vallning, då köper man inte en ras som behöver valla för att må bra. Eller om man inte ska jaga köper man inte en renodlad jakthund. 

Man måste se vad man har för intresse och vad man kkommer göra med hunden. Annars bäddar man för problem.

Rebornlady
0

Vad betyder mh?

Herveaux
0

#14 MH = Mentalbeskrivning Hund
Mer info hittar du här: http://www.skk.se/uppfodning/mentalitet/mentalbeskrivning-hund-mh/

// Harley

apportbocken
0

Börja med att fundera ut vad det är för ras du egentligen vill ha. De raserna du räknar upp i ditt senaste inlägg liknar varandra på vissa sät, men är samtidigt helt olika. Vad vill du använda hunden till? Vad har du för planer? Vad kan du erbjuda hunden? Börja med sådant och fundera närmare på vilken sorts hund du vill ha. Lycka till med ditt hundköp!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃