Förbereda inför valp
Hejsan!
Får hem min Bichon Frisé valp om 1 vecka och har lite frågor så jag kan förbereda mig så gott som möjligt.
1. Visst ska man inte bjuda hem massa människor och träffa massa folk med valpen första veckan/veckorna? Inte andra hundar heller eller?
2. Hur ser ni på att man har valpen i bur på natten för att den ska pipa när den vill gå ut? Personalen på Arken Zoo rekommenderade det men är lite skeptisk.
3. Vill börja lydnadsträna direkt så den inte får för sig att utföra massa onödiga olater (vet att man får räkna med att det händer, men ni fattar) och vill därför ta hjälp utav någon slags belöning, är det vanligt hundgodis som man köper i affärerna som gäller då eller ska man bara skära upp lite korv?
1. Nej första dagarna/veckan är bra att bara vara familjen och lära känna varandra, att skapa en liten trygghet för valpen.
2. Det är olagligt att ha hund i bur om det inte gäller under utställning eller jakt eller i bil.
3. Belöningsfrågan, det beror ju helt på vad hunden gillar :) Jag brukar försöka tänka såhär: det är hunden som bestämmer om det är en belöning, inte vi människor. För hunden vet ju inte att det står "belöningsgodis" på påsen som det kom ifrån, hunden vet bara vad som kan smaka gott och inte. Så testa er fram! Lek kan också vara en belöning, googla "belöningar hund" så får du massa bra tips :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
1: Låt valpen landa lite i hemmet och sig själv innan du bjuder hem hela tjocka släkten, men gör heller ingen grej av det. Det är väl knappast någon panik om mamma svänger förbi på en kopp kaffe, eller om en kompis kommer över för att se en film, och tar sin lugna, trygga hund med sig. Om du tycker att det är normalt så är det normalt. Se bara till att kunna "ta smällen", med t.ex. en något överaktiverad och stissig valp efteråt. Bra träningstillfälle för att kunna träna lite passivitet :)
2: Olagligt att förvara hund i bur. Däremot en liten valp"bur" av t.ex. kompostgaller (se till så att den lyder JBV's regler) tror jag är okej, men googla lite. Du får bestämma själv om det är okej enligt din moral.
3: Bäst är ju ett helfoder för hundar. Behöver inte vara ett "hundgodis" - de är ofta svindyra. Ett torrfoder funkar absolut lika bra! Korv är väldigt salt, och innehåller lök och andra kryddor. Absolut trevligt att variera belöningarna med för att kunna "jackpotta" lite, men inte som enda belöning. Jobba gärna med leksaker, röst och klapp-beröm, det är guld värt om du vill träna något aktivt sen (rally-, lydnad, bruks, agility etc).

När det gäller belöningsgodis har jag följande sorter
köpt godis från djuraffären. Det säljs i en genomskinlig plasthink och ser ut som små ben i olika färger. Hundarna verkar gilla det och de små bitarna är lätta att dela om man vill ha mindre bitar. Tror det innehåller spannmål.
torkad skinka / smörgåsmat. Jag skär i små bitar och torkar i mikron och förvarar i en burk.
torrfoder. ICA:s egna sägs vara bra och valpfodret innehåller små bitar, som även kan användas som belöningsgodis. Har även haft någon sort från Royal Canin.
sådant som finns i kylskåpet, dvs människomat som kan ges till hund
torkad kyckling. Jag har finfördelat kycklingfilé i matberedaren och brett ut på en plåt och torkat vid 100 grader i ugnen och öppnat ugnsluckan då och då för att släppa ut fukt. När köttet är hanterbart har jag delat det i mindre bitar, dvs såpass små att de fortfarande är hanteringsbara som belöningsgodis, och låtit dem torka klart i ugnen tills de är helt torra. Färdig kyckling förvaras i en burk.
Köp gärna hem tuggben också. Valpar gillar att tugga på saker. :)

Vi hade valpen i "bur" (öppen upptill, men ändå så man kunde stänga till den. Var kanon senare, eftersom hon var så trygg i den, när vi åkte bort). Anledningen var helt enkelt att vi har katter och inte kunde begränsa hennes yta med stängda dörrar på nätterna. Hände inte en enda olycka, man märkte snabbt om hon blev orolig och ville ut eller bara ha lite sällskap. Det var bara att sträcka ner handen så somnade hon. Man kan vara restriktiv med besök, men man behöver ju inte ha helt folkfritt hemma. Kanske inte läge för stökigare familjen med massa barn i många timmar, men vill någon kompis komma förbi efter några dagar skadar inte det. Apropå lydnad, det kan du vara lite försiktig med i början. Valpen har så mycket att ta in ändå. Lek in lydnaden istället för rena lydnadapass med godis. Jag upplevde som att det var viktigare att lära valpen varva ner tullen början. Det där vettet, att inte bita i saker eller människor och liknande är enklare att leka in. Korta pass, några få minuter, efter ett par veckor kan man börja med. Valpar är ofta så lättmotiverade att det mesta funkar som godis. Små små bitar ost körde vi med.
1 Jag tycker gott att valpen kan få hitta sig själv innan det är en massa folk och hundar som ska hälsa på en rädd osäker valp i nytt hem. Jag tycker väl ändå att vardagen ska rulla på, det vill säga att får man normalt besök så kan man låta folk komma men inte bara för att räffa den nya valpen ;)
2 Bur på natten röstar även jag nej till. Att valpar piper på natten är nartuligt, den har nyss fått ett nytt hem utan sin mamma och syskon. Många sover med valpen första tiden på golvet för att den ska känna sig trygg, vi har alltid haft hundarna i sängen så även valpen fick sova i sängen redan första natten här. Inga problem för oss eller valpen vi gick ut redan vid 5 då hon börja röra på sig.
3, Att börja träna redan dag 1 nja jag asner att det är bättre att man leker in saker i början är det mycket nytt som valpen ska smälta. Hur van är den att gå med halsband/sele+koppel bara detta är något den ofta ska lära sig. Vi hade våran lös och locka inkallning med leksak. Godis körde vi sällan med i början då hon var så lycklig i bus/leksaker och gos. Vi gör eget godis något jag varmt kan rek att man sen ger, men tänk på ge lite godis för magens skull.
Lycka till med valp hoppas du öser på med bilder på den sen 😃
Tack så mycket för svar hörrni! :D
Första dagarna bör det vara lugnt och så hemma. Men efter max en vecka är det dags att socialträna hunden.
Bur får du inte ha. Däremot kan du lägga en madrass för dig på golvet och stänga in er båda i kompastgaller på nätterna. Hunden slipper känna sig ensam och du märker förhoppningsvis om den behöver ut. Men det är inte alla som visar något så det kan ske många olyckor på nätter om man inte ställer en klocka och går ut.
Ge inte korv köttbullar och andra blandade människoprodukter. De är onyttiga och brukar dessutom innehålla lök som är giftigt. Köp riktigt hundgodis i djuraffär eller gör eget.
Finns ett ex. Halva priset, men det blir väl dubbla frakten, den är så stor.