Namn på hund
Har ni något absoluta favoritnamn på hund?
Finns det något namn ni gärna velat använda, men av någon anledning inte kunnat?
Har ni redan några förslag på nästa hunds namn?
Vad för tema gillar ni att ha på hundnamn?
Själv så älskar jag namn som Hunter, Howler, Walker, Strider ect. Tycker det blir så himla fräcka hannamn, men jag har aldrig fått chansen att använda dem, och även om jag älskar namnen, vet jag inte om just mina hundar kommer passa i dem. Kanske om jag någon gång skaffar en större hund, typ bruksschäfer, då kan han få heta Hunter.
Nästa hunds namn har jag redan bestämt. Det kommer vara en tik och hon kommer heta Jitza 😍
För mig är det viktigt med temat "två stavelser, två skarpa konsonanter". Och sen ska det såklart helst vara så unikt som möjligt. Inga Brunos eller Mollys här inte, även om familjen tyckte det var bra namn till Benji och Tinja… Eller varför inte Pluto och Stella? 🤐
Och sen verkar J i namnet börja bli en trend bland våra hundar 😂

Brukar oftast se vad hunden heter i stamtavlan och sedan hitta ett passande smeknamn till det, tex Älvgårdens Clos Du Val = Valle. Men det ska även passa individen på ett eller annat sätt, tex Velvet som redan fick sitt namn hos uppfödaren och fick behålla det för hon har så sammetslena kinder.
Namnet ska också vara lätt att uttala och ha minst 2 tydliga vokaler då dessa är lättare för hunden att höra på långt håll.
En kompis till mig har en phaléne som heter Gunwald och en leonberger som heter Beck, det tycker jag är rätt kul kombination.
Hon har även en phaléne som heter Bamze och haft en leonberger som hette Lillen, blev ganska roliga reaktioner från folk man mötte på promenader med de hundarna tillsammans 😃
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Gunwald och Beck - ha ha! Jättebra!😂
Hörde en gång om nån som hade två doberman som hette Disponenten och Direktörn.
Mina hundar får namn på språk som talas i deras ursprungsländer. Jag försöker hela tiden att använda stamtavlenamnet på hundarna, det tycker jag mest om. Zala var ett namn jag inte var riktigt förtjust i, kom som vuxen till mig och jag ville inte byta namn. Wahidah döpte jag, det namnet gillar jag verkligen även om det var lite väl långt vid vissa tillfällen. Aysu döpte inte jag, men jag gillar verkligen hennes namn. Det är lätt att säga, lätt att använda. Ebrah döpte jag, jag gillar hennes namn också. Har inga "drömnamn" eller så, vi får se vad jag hittar för namn nästa gång någon ska döpas :)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Har aldrig fått döpa en hund än, så vi får väl se vad det blir.
Förr var jag jättekär i "ord-namn": Timjan, vide, ilska, blixtra, arg, ilska, morra etc.
Nu tycker jag mycket om människonamn. Drömmer mycket om en liten bruksmaskin vid namn "Kerstin" eller "Bengan". 🤐😃
Drömmen är en flattehane som heter Fabian/Fabio och en Aussietik som heter Milla, har verkligen fastnat för just dom två namnen! Annars så tycker jag väl att min nuvarande hunds namn är ganska coolt - Kenzo.
Tre border collies som heter jess,Jake och Nell! Och två sarloos wolfhound (stav?) som heter Raksha och Akela /Akila!
Min hund heter Kalle. Det tycker jag är fint. :) Han är blandras mellan border collie och jaktlabbe. Nästa hund ska vara en border collie tik och hon ska heta Kela. Zenita tycker jag också är fint. Finns så mycket fina namn. Gillar även ovanligare namn. Fint. :D
Jag som är en inbiten hanhunds-person har hängt upp mig på namn till en tik märkligt nog.
Gabrielle "Gabbi" till en tigrerad Grand Danois.
// Harley
Jag är väldigt förtjust i namnet Jorun, men nästa hund blir ändå en Fenja. En kompromiss då uppfödaren bad oss att i alla fall ha ett namn på F. Men en dag så ska jag ha en liten Jorun runt fötterna.
Teman har jag inte på mina namn, jag har arbetsnamn och så fastnar de oftast =P
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Nyx är jag väldigt förtjust i! Även Kaos :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Laues Troll Wiggo heter min valp, vi fick döpa han själv och då tänkte vi först Viggo, men tyckte Wiggo såg bättre ut :)
Jag kör på färgnamn, vet precis vad min nästa ska heta, beroende på vilken färg han kommer ha :3 Även bok/seriekaraktärer.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Har alltid haft en förkärlek till namnet Zita, lite udda och inte så vanligt.