Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1236 ggr
Catta-
0

Kommando på avstånd

Min hund kan "stå" kommandot. Däremot om jag tränar på avstånd reser hon sig och börjar gå mot mig när jag säger "stå". Hon kan sitt/ligg på avstånd men inte "stå". Står kanske max 5m från henne. Ska jag backa i träningen och köra närmare igen eller hur kan jag göra?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

JoannaLi
0

Vi jobbar med det där just nu! Har du provat att göra en "bur"? Jag satte ut en fyrkant av koppel, lärde honom att den "kan" man inte gå ur - och sen började jag köra fjärren i den helt enkelt. Sakta men säkert tog jag bort ett koppel i taget (bakom honom först, sen sidorna en och en) och sen så bytte jag ut det främre kopplet mot mindre och mindre grejer, till slut en 1 cm tråd. Sen tog jag bort den helt. 

Samtidigt som jag gjorde det där så ökade jag avståndet, så i takt med att buren blir mindre blir avståndet längre :)

Funkade bra för oss!

Changrila
1

Kan hon stå på kommando när du är 10cm ifrån henne? 20cm? 1m? 2m? om inte så kommer inte 5 meter fungera heller. Kör med att vara nära, först när kommandot fungerar klockrent så ökar du avståndet sakta men säkert. Gör det så lätt för hunden som möjligt att göra rätt och tänk på hur du belönar också. Att tex kasta godis/leksak så att den hamnar bakom hunden brukar vara bättre än att få hunden att gå framåt (mot föraren) för att få belöningen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Joyous
1

Som #2 säger behöver du nog backa i träningen till ett avstånd som fungerar. Jag tränar själv ganska sällan på långt håll utan jag ser till att stadga och ordförståelse finns innan jag ökar avståndet för mycket. Du kan också använda dig utav någon typ av target där hunden ska hålla tassarna, på så sätt blir det tydligt för hunden att den ska hålla sig där. Jag hade dock börjat med att backa i träningen. Ett annat tips är att köra andra tricks på avstånd, alltså sånt som du kanske inte är så noga med om hunden tar ett litet steg framåt osv. Jag har kört lite sånt med min hund, exempelvis snurra och backa (naturligtvis ska hunden kunna dessa tricks på nära håll först). Detta gör jag för att vänja hunden vid att kunna lyssna och följa mina instruktioner på håll. Ju mer du vänjer hunden vid att kunna arbeta på avstånd desto lättare blir det!

Majken!
1

Vart är hunden van att få belöningen? Om du ofta ger den ur din hund så skapar det dragning emot dig.

Catta-
1

Tack för alla tips! Har testat lite olika varianter men det som fungerade bäst var "rutan" hon inte fick gå ur. Gick super! Sa nog fel avstånd i mitt första inlägg också. Menade snarare 2-3m. Inte 5! Mitt minne är inte så bra alltid :p

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
0

5 kul att det funka med rutan :) 

Vilka bra tips tackar, själv för dom och ska med testa detta med rutan dok börja om och jobba på avståndet sakta men säkert 👍 😃

Fialialej
0

Jag har antingen satt hunden bakom en tröskel inne (som den vet att den inte får passera), eller satt fast med kopplet i ett träd/lyktstolpe och tränat i början. Funkar bra. Blir mer konkret.

"På natten är alla katter svarta"

jenmjao
0

Jag kör med "stopp" som stående stanna, Stå kan han på ungefär 1meters avstånd med handtecken, Men jag vill träna bort det, Bara ha ord. Jag såg en video inom lydnad nyligen hon la godis/boll/belöning bakom hunden sa stanna och fortsatte gå, när hon sedan sa "klar" eller henens frikommando så sprang hunden alltså bakåt för att få belöningen inte emot henne :)
Jag har även insett att "hinder" är bra när man tränar på avstånd, t.ex brukar jag passa på att be hunden "sitt, ligg stå" när han är på andra sidan bordet för att han inte ska kunna ta ett steg fram emot mig!