Kampleksak till liten hund
Någon som har ett bra tips på kampleksaker som passar till små hundar? Antingen att köpa färdigt eller att göra själv.
Vi har en fotbollsmönstrad gummiboll som hänger i ett snöre. Den är rolig för det mesta, men jag tänkte att det kunde vara kul med något mer.
Taggig boll med snöre är bara rolig om den innehåller godis.
Kamptrasa flätad av gammal T-shirt är totalt ointressant, likaså handske och strumpa i snöre.
Valpen busar gärna med kopplet , kanske inte på uppmaning, utan snarare mer när den känner för det.
Tar gärna emot fler tips på "belöningsleksaker", som inte nödvändigtvis är kampleksaker. Vill försöka akta mig för att fastna i godisbelöning.

Finns även kampskinn i mindre storlekar.
Vad är kopplet för material? Kanske göra kampleksak av samma material.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag har ett par koppel och han kampar med alla, långlinan som är gjord av en tvättlina, snöret längst ner på flexikopplet och läderkopplet. Huvudsaken är att det är ett koppel verkar det som. 🙂
Kom på att jag ska se om jag hittar något läderskärp på loppis. Det kanske kan fungera.
Små kampleksaker i fårskinn upplever jag brukar vara rätt bitvänliga även för hundar som inte kanske har lika stark kamplust :)
Min Pudel är tokig i strumpor, så det är vad vi kampar med :)
-
Håller med #3, fårskinn /liknande brukar vara väldigt motiverande. Kaninskinnsleksaker har jag förresten sett i lite mindre format.

Kampläder av mindre storlek. Små bitkuddar. Kanin eller fårskinn i lite längre snöre för jakt och kamplek. Små pipleksaker (min mammas hund var svår att få igång leken på men dessa kunde hon inte låta bli) Jag upplever att många hundar går igång lite extra på äkta skinn och päls. För hårda och stela grejer verkar inte lika lockande. Pip kan ha en lite stressande effekt vilket kan vara bra om hunden har svårt att komma igång. Tänk också på hur du leker. Vissa valpar/vuxna hundar tappar snabbt motivationen om det blir för svårt. Jaktlek brukar kunna få igång de flesta men det förutsätter också att hunden får en chans att komma in i leken. Dra gärna leksaken i en rak linje framför valpen, på ett busigt och inbjudande sätt och låt den vinna ofta. Jag skulle undvika att dra undan leksaken i för häftiga rörelser innan jag märker att den faktiskt hänger på. Plötsliga svängar kan tex få hunden att komma av sig. För vissa hundar kan det räcka med ett par missade försök till att ta leksaken för att det ska väckas en osäkerhet. Ta också till vara på när valpen leker spontant, med exempelvis kopplet. Jag tycker leken är ovärderlig och hade jag haft en hund som hade svårt för att leka så hade jag tagit alla tillfällen som ges. Det finns fluffiga koppel som går att använda som ett vanligt koppel men som även är lite mer bitvänliga.