Min valp är inte ensam, men ändå ensam?
Hej! Min valp flyttar in om en månad och jag har en fråga: Jag går fortfarande i skolan, alltså 8.30-15.00. Valpen kommer naturligtvis inte vara hemma själv under tiden, min mamma jobbar hemifrån. Dock kommer hon inte göra något annat än att gå ut med den under tiden. Valpen kommer inte vara själv, men den kommer inte aktiveras eller få leka eller något. Anser ni detta vara ett problem? Här där jag bor finns det inte dagmatte.
Nej, det tycker jag inte låter okej faktiskt. En så liten valp behöver mycket även om de såklart sover mycket också.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Det är superviktigt med passivitetsträning, så för mig låter det som utmärkt träning och inte ett problem.
Det låter som att det hade varit bra med någon som kan ge valpen lite mer uppmärksamhet än bara att gå ut, både för valpen och din mammas skull.
En frustrerad och rastlös valp kan nog vara en måttligt irriterande sak när man sitter och jobbar. Skäll, gnäll, bitande i fötterna…
Hur länge kommer ni ha den här lösningen?
Vad gör ni om din mamma inte fixar att ha valpen runt benen när hon jobbar?
// Harley
Vad är det för ras? det är skillnad på hundar från ras till ras, även när de ör valpar, vissa behöver med för att vara lugna andra behöver mindre, om det är en "Mindre aktiv" ras så kan det nog funka, så läänge som du aktiverar den när du kommer hem. Är det en "mer aktiv" ras så kommer det inte funka i längden, valpen kommer bli outhärdlig, skälla, Gnälla tugga på tår/fötter, ja allt för lite uppmärksamhet.
DOCK ska man inte placera alla i samma fack, hundarna är trots allt individer, vissa "mer aktiva" raser kan vara "Mindre aktiva" och likaså tvärtom
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag hade sett det som ett problem och försökt lösa det på annat sätt. Alla valpar jag varit runt behöver någon mer form av aktivering för att inte bli skitdryga. Inte hela tiden självklart, passivitet är jättebra att träna i många omgångar varje dag, men absolut mer än bara att gå ut och kissa under så många timmar. Om de inte får göra något blir de lätt frustrerade, irriterande och fruktansvärt jobbiga. Valpar är bra på att leka själv om de har tillräckligt med leksaker men kräver ändå att man engagerar sig med jämna mellanrum mer än bara tar ut dem för att kissa.
Min kompis valp kom för 3 veckor sen man märker tydligt när det är dags att leka lite med henne för då river hon hela stället och visar att hon vill ha sällskap. Sysselsätter man henne en stund då så kan hon fortsätta vila och leka själv en timme eller två till nästa "omgång".
Valpen är en aussie.
Hund bädd där din mamma sitter o jobbar o leksaker så valpen kan leka lite. Tycker väl att det låter lite trist att din mamma inte tänkt underhålla den mer på dessa timmar 7 timmar låter lite väl trist att den ska behöva sova ut tiden. Oavsett vilken ras det är så blir det lång tid.
Som valp är det väl inga problem, då valpar sover mycket och säkerligen kommer aktiveras tillräckligt av att bara gå ut och strosa - du får ju ta hand om träning mm före och efter skolan. Men värre lär det bli när den blir unghund och kräver mer